Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få ut skivan på iMac G3 med Logitech-tangentbord?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-19 13:55

Hej.

Jag har en iMac G3 400 MHz och till det ett Logitech-tangentbord. Och nu till min fråga:
Hur får jag ut skivan med hjälp av tangentbordet? Kan man installera Mac OS X på den också? Panther eller Tiger, vilket som..

  • Medlem
  • 2006-05-19 14:53

Markera skivan och tryck kommando+y. Markera utan mus kan du göra med piltangenterna, tab-tangenten(?) eller den tangent som är första bokstaven i skivans namn. Eller dra den till papperskorgen med musen om du har en sån inkopplad, det är väl det vanligaste(?). Fast du har kanske inte mus, eller vill du inte flytta handen i onödan?

OS X funkar på den om du har tillräckligt med minne (ju mer dess bättre) och ser till att uppdatera firmwaren innan du installerar OS X. Jag hade installerat Panther om jag hade fått välja, men jag vet andra som hade valt Tiger. Tiger kräver 256 MB RAM för att starta, Panther kräver bara 128. Tiger är ju modernare och ger tillgång till lite fler nya program, widgets etc. Låt priset avgöra är mitt tips, släng inte ut för mycket pengar på en gammal dator.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men jag har för mig att det ska finnas något litet program för att få en eject-knapp på vilket tangentbord som helst. (Googla!)

När jag är i OS9 binder jag "mata ut" till F12 om det inte finns någon ejectknapp på tangentbordet.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2006-05-19 20:59

kommando+E är det väl? Matar ut markerad skiva.

  • Medlem
  • 2006-05-19 21:16
Ursprungligen av rana:

kommando+E är det väl? Matar ut markerad skiva.

Jo, det funkar det med, men det är inte rätt.

Allvarligt, så var det så att under gamla system 7 (och tidigare?) så om man använde cmd+e så matades disken/skivan ut men lämnade kvar en skuggbild av skivan och alla öppna fönster som hörde till skivan kvar på skrivbordet. För att bli av med dessa gick det inte att bara slänga dem i papperskorgen utan att först sätta i disketten/skivan igen. Därför var cmd+y (Lägg tillbaka) ett bättre val är cmd+e (mata ut). I och med OS 8 så ändrades cmd+e till det bättre och blev som cmd+y genom att mata ut det man ville ha utmatat utan att lämna kvar nåt. Som gammal stofil är jag inkörd på cmd+y därav mitt svar.

Av samma anledning som Giggs så saknar jag cmd-Y i OSX. Cmd-E använde jag aldrig. Det är svårt att byta vanor fram och tillbaka. Lära sig är lätt, lära om är knepigare.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-05-21 17:42

Hej.

Vi fick ut skivan med hjälp av ett gem tror jag. Polaren vill försöka få in Mac OS X i datorn, men han är en gammal Windowze-användare så han har inte rätt verktyg till att skaffa det, eller vad man ska säga.

Nu vet jag i alla fall vad man kan göra för att få ut skivan. Cmd+E fungerade inte faktiskt, men gem-tricket gick i alla fall. Våld löser allt, sägs det.

Giggs, tack så mycket för dina åsikter. Låter väldigt vettigt det du säger i alla fall. Vi får se hur det blir med tiden.

1
Bevaka tråden