Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Villken ska jag välja, Canon EOS 350D/Nikon D50

Tråden skapades och har fått 223 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av oskarrr:

Enligt min lokala fotohandlare är det en myt och att det som låter egentligen är gångjärnen från själva blixtdelen. Jag har själv ingen aning men lite störande är det ju faktiskt.

Det är mycket riktigt uppfällningsmekanismen till blixten, en taffligt designad lågbudgethistoria med löst sittande metalldelar. En orienteringssensor skramlar inte, skaka på vilken annan dslr som helst och lyssna. Men man får se det från den ljusa sidan, man får ju en maracas på köpet...

Skakar ni era kameror?

Ursprungligen av CyberPet:

Skakar ni era kameror?

Canon hittar knepet som slår ut Nikon: Maraccas ingår i priset!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-17 23:01

Varför tror du Canon bygger in optiska bildstabilasorer i objektiven för?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-18 00:05
Ursprungligen av Erik.dv:

Varför tror du Canon bygger in optiska bildstabilasorer i objektiven för?

Därför att man ska kunna jobba bakis!!
För då är treo och bildstabilasorer ens bästa vänner..

Gud vad ni är knäppa!

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2006-02-24 09:45

Måste ju avsluta denna långa tråd;) Det blev tillslut en Nikon D50, tyckte den kändes mycket bättre att hålla och jobba med, 350D kändes lite för liten, tom min fru tyckte det. Väldigt nöjd med den så här långt. Förresten kan inte avsluta tråden..

Någon som kan tipsa om en bra väska till den?

  • Medlem
  • 2006-05-24 16:01
Ursprungligen av Robban B:

Måste ju avsluta denna långa tråd;) Det blev tillslut en Nikon D50, tyckte den kändes mycket bättre att hålla och jobba med, 350D kändes lite för liten, tom min fru tyckte det. Väldigt nöjd med den så här långt. Förresten kan inte avsluta tråden..

Någon som kan tipsa om en bra väska till den?

Jag är väldigt förtjust i min väska:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=slingshot100

Finns också en större om man så önskar:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=slingshot200

Det jag gillar med den är att jag kan få väska "ur vägen" när jag rör på mig, den ser inte så jättemycket ut som en väska som innehåller massor med kameragrejer, och framförallt: Jag kan mycket snabbt vända den så att jag får fram kameran och kan vara redo till skott snabbt (vrider runt väskan från ryggen mot magen).

Nästan lika snabbt kan jag "gömma undan" kameran i väskan när jag är klar.

Kan vara bra i mijöer där det inte alltid uppskattas att man viftar med en kamera.

Ursprungligen av Robban B:

Måste ju avsluta denna långa tråd;) Det blev tillslut en Nikon D50, tyckte den kändes mycket bättre att hålla och jobba med, 350D kändes lite för liten, tom min fru tyckte det. Väldigt nöjd med den så här långt.

Jag köpte en 350D av precis samma anledning (fast tvärtom då ) Bara plus att den är så liten! Jämfört med min gamla EOS 30 är det som natt och dag! Den var enorm helt plötsligt.
Detta visar väl bara att olika kameror faller olika personer i smaken. Så om andra står och funderar mellan Nikon och Canon rekommenderar jag er att försöka låna en polares och plåta lite!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-26 22:46

Suck - jag har använt bägge Canon som Nikon - för mig är Nikon överlägset mest rätt - Miri verkade lite ensam med sina klokheter... så här är jag

Ursprungligen av Concult:

Suck - jag har använt bägge Canon som Nikon - för mig är Nikon överlägset mest rätt - Miri verkade lite ensam med sina klokheter... så här är jag

Miri kör ju Canon nu också

Men tyvärr skriver han inte här längre

Det måste väl finnas en orsak till att Canon EOS 350D kamerahus kostar 6990 kr och att Nikon D50 kamerahus kostar 5555 kr (på Cyberphoto). Canon är förra årets entry level systemkamera medan Nikon är årets, men ändå är Canon dyrare. Men i slutändan så är det ju faktiskt objektivet som avgör.

  • Oregistrerad
  • 2006-05-24 16:06

Jag skulle också vilja få tips på väska, dock till 350d. Någon som vet om någon bra som inte är alltför stor men som samtidigt inte känns som en liten tygbit som knappt skyddar någonting alls?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 12:13

Måste bara säga mitt i denna diskussion. Jag var nere för att köpa min första digitala systemkamera, för att ersätta min analoga. Hade Canon sedan tidigare, men en kompis hade massa Nikon-objektiv så det kvittade egentligen. Provade som fan, och kunde till slut inte se någon orsak att betala mera för att få en 350D. Tycker att Nikon D50 är bra på alla punkter, och jag fick den rejält billigt genom att köpa den genom CapTech. Riktigt, riktigt trevliga bilder.

Bevaka tråden