Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pris på bilder?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad får man betala för digitala fotografier? Alltså om man vill köpa en bild av en fotograf digitalt (inte utskrifter och sånt)? Var kan priset hamna? Köper man rättigheterna till bilden då också eller är det dyrare, kan man köpa en kopia bara också? Jag har ingen aning om hur det funkar? Någon som vet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-24 11:16

Hmm. Jag har en idé, fråga fotografen vad han vill ha betalt och vilka din rättigheter blir för dom pengarna.

Det beror helt på vad du ska använda bilden till, om den redan är tagen, upplaga osv... Som sagt, kolla direkt med fotografen.

Om man inte har en specifik fotograf så är det svårt att fråga honom.

Ok, vi prövar använda fantasin lite, låt säga att den redan är tagen och upplagd.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-24 11:27
Ursprungligen av lepra_macintosh:

Ok, vi prövar använda fantasin lite, låt säga att den redan är tagen och upplagd.

För sin hand över skägg och hår..

skakar huvud och hätta...

"nej den gåtan är alltför svår,
nej jag gissar ej detta"

......

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-05-24 11:30

Vad kostar en dator?

Det finns riktprislistor från BLF (www.blf.se) men det betyder ju inte att fotografen måste följa den ifråga om pris och vilken deal som gäller när du vill köpa den.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-05-24 11:33

Hoppas att du inte är ute efter att sno bilder.
Du kan läsa lite här:
http://www.sfoto.se/sff_start/kopasaljabilder.asp

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-05-24 11:35

En bild kostar mellan 500 kronor och 100 000 kronor. Plus moms.

En snygg bild över Riddarfjärden kostar 500-1000 kr. En bild på minister med hora kostar 100 000 kronor. Ungefär.

Om bilder är "digitala" eller på fysiskt material spelar nog ingen roll för priset.

Men det är ju skillnad på om du ska använda den på din personliga hemsida eller om den ska användas som bokomslag i en upplaga på 10 miljoner. Först när du vet vad den ska användas till och upplagan kan man få reda på ett ca-pris.

Ok, tack för svaren, och tack för exemplen! Och nej, jag ska inte stjäla bilder Bra länk.

Exempel ur BLF:

Bild på internet (upp till 1 år): 1850 ex moms
Banner upp till en vecka 2270
Bild på affisch: 1790 (upplaga upp till 10)
4740 (upp till 1000)
Redaktionell användning inrikes upplaga över 250 000: 1850 (helsida) 1220 (mindre bild)

som du ser varierar det ganska mycket

Stöld = 10% av basbelopp + pris enl BLF, saknas byline = pris x 2

Ursprungligen av lepra_macintosh:

Vad får man betala för digitala fotografier? Alltså om man vill köpa en bild av en fotograf digitalt (inte utskrifter och sånt)? Var kan priset hamna? Köper man rättigheterna till bilden då också eller är det dyrare, kan man köpa en kopia bara också? Jag har ingen aning om hur det funkar? Någon som vet?

Oftast köper man rättigheten till att använda bilden till ett vist syfte under en viss tid. Sällan man köper själva bilden (dvs övergår från att få använda till att äga), även om det går.

Varför tror vissa att trådskaparen är ute efter att stjäla bilder eller bryta mot upphovsrätten när det är uppenbart att det egentligen är helt tvärt om.?

Kan tipsa om den här tråden, som kanske är intressant: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=59474

1
Bevaka tråden