Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera read-only fil på windowsserver

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 14:17

Hallå

Om jag på en windowsburk skapar en fil på en windowsserver med flaggan "read only" under properties, så kan jag inte ta bort den från servern via min Mac, jag har inte tillräckliga rättigheter säger den, fast under rättigheter har jag alla rättigheter.

Så read-onlyflaggan måste störa på något sätt, hur kan jag radera filen på servern från min Mac?

Lite halvirriterande det här, tacksam för all hjälp!

Hur ansluter du till windows-servern? SSH?
I Windows kan man sätta vissa rättigheter med commandot "attrib", men så vitt jag vet funkar det bara via windows cmd eller någon dos-variant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 14:33

Ansluter med findern, smb.

Om du loggar in som gäst via smb kan du inte ta bort filen när den är R/O. Meningen med R/O är ju att den bara ska vara läsbar, så du måste nog logga in som filens ägare för att kunna ändra flaggan och ta bort filen.
Eller, med lite eftertanke, det kanske är precis det du gör och inte kan ta bort flaggan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 15:22

Jag ansluter till servern med namn/lösen från en Windowsburk, skapar en fil med flaggan read-only.
Sen ansluter jag till samma server från min Mac med samma namn och lösen och försöker ta bort den nyss skapade filen. Där är trubblet.

Du kan inte låsa upp den från Macen först då? Du kan väl inte ta bort filen från Windows heller om du inte låser up den först? Eller....

------
Detta verkar påminner om en annan konstighet i Windows filsystem. I windows får man inte skapa en fil eller mapp som heter "aux", det är reserverat. Du kan dock skapa filen från en Mac på en Windows-disk. Men den går inte att få bort. Varken från Mac eller Windows.

Mycket som är märkligt här i världen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-01 15:59

Kan tyvärr inte låsa upp den för enligt Macen är den inte låst...

Tillägg: På Windows varnar den när man raderar filen, men man kan radera den, det är inga problem.

1
Bevaka tråden