Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad har ni för färginställningar för att göra websidor i Illu och PS?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Exempel: Jag gör en hemsida med body-bakgrundsfärg #aaaaaa sen gör jag en bild i illustrator med en yta med färg #aaaaaa sen exporterar jag den som PNG och lägger in på websidan. Nu är färgen PNG bilden en ton ljusare än HTML-färgen, #ababab.

Gah, nån som kan förklara hur man fixar så Adobe inte lägger sig ens färger???
Om ni vet att det står i manualerna så svara inte. Då får jag skämmas som den lilla ekorre jag är

krr krr
(ekorrljud)

(Eller förrästen säg gärna att det står i manualerna om det står där.. erh ok..)

Om man slår av all färghantering i PS så tror jag det ska fungera (men jag har inte testat för att verifiera).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-06-10 13:48
Ursprungligen av soul8o8:

Hej!

Exempel: Jag gör en hemsida med body-bakgrundsfärg #aaaaaa sen gör jag en bild i illustrator med en yta med färg #aaaaaa sen exporterar jag den som PNG och lägger in på websidan. Nu är färgen PNG bilden en ton ljusare än HTML-färgen, #ababab.

Gah, nån som kan förklara hur man fixar så Adobe inte lägger sig ens färger???
Om ni vet att det står i manualerna så svara inte. Då får jag skämmas som den lilla ekorre jag är

krr krr
(ekorrljud)

(Eller förrästen säg gärna att det står i manualerna om det står där.. erh ok..)

Gör så här:
när du väljer färger i PS - ta bort krysset i rutan "Only Web Colors" då får du #aaaaaa färg. Med krysset i rutan får du 999999 färg trots att du anger aaaaaa.
aaaaaa färg finns nog inte med i paletten "Webb säkra färger" utan i RGB spektrum därför tolkar PS det som närmast liggande 999999 kolor.

Färginställningar:
Ha i båda program Web Graphic Defaults som inställning.
I webb säkra färger ingår kombinationer: c/f/3/6/9.
Exv ff3333 eller ffcc66 eller 336699 osv
Edit: tillägg - färginställningar

1
Bevaka tråden