Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan en vanlig router skicka vidare WLAN-signaler?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skrev en liknande tråd förr, men fick inte svar. Det är brådskande och jag har lovat en kompis att fixa det här (ingen ursäkt på ett forum, men jag hoppas ni har överseende med det ).

Jag blir inte klok på WLAN. Här är helt enkelt frågan: Kan en (wlan-)router skicka vidare signalerna från en annan (wlan-)router?

Som denna skiss: M-R ~ ~ ~ ~ ~ ~ R2-D
(M=Modem R=Routern som är kopplad till modemet. R2=Den andra routern. D=Dator som är kopplad till Router 2.)

Routrarna ifråga är två stycken Netgear WGT-624 - en vanlig typ av konsumentrouter helt enkelt. Skulle bli jätteglad om någon kunde reda ut det här för mig - det skulle rädda mig (och min kompis) från en ytterst smärtsam IT-avtändning

Det borde vara så enkelt: Går det eller går det inte?
Tack på förhand!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-25 21:58

Ja, men i R2 ska du inte använda Wlan-porten utan bara plugga kabeln från R1 in i en vanlig Lan-port. Se också till att DHCP-servern i R2 är avstängd.

I princip ska du bara använda R2 som switch.

Om du hade tänkt dig trådlöst mellan routrarna så kan det bli lite marigare däremot...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-26 11:41
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Om du hade tänkt dig trådlöst mellan routrarna så kan det bli lite marigare däremot...

Då behöver väl routrarna stödja WDS om jag inte minns helt fel. Det är en typ av bryggmöjlighet för trådlöst. Vet inte om den billiga netgearen har det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_Distribution_System

Som det står där så stöds det inte av Wi-Fi Alliance vilket troligtvis betyder att man inte kan köra med WPA-kryptering utan endast WEP-kryptering. (Min Dlink 4300 stödjer iaf inte WPA om man kör WDS)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-26 13:10

Jag har dessvärre ingen Netgear 624 att titta i, men min 824 stödjer det du vill göra. Dessvärre står det inget om detta i Netgears papper, men jag tror att det går att koppla upp den ens 624:án under den andra. Se till att R2 inte är en DHCP-server så borde Auto-Uplink greja det. Du behöver också nyttja samma kryptonyckel i bägge burkarna (och ligga på samma kanal, tror jag).

1
Bevaka tråden