Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Handelsbanken's MACOSX-lösning närmar sig!

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad händer om man inte är pilottestare och följer anvisningarna ovan?

Kan man pilottesta på egen hand?
Är så trött på att jag måste dra igång pcn bara för att kunna göra bankärendena.
När man kan göra det var man vill med ibooken!
När det väl blir klart!

Nu har nog HB skjutit upp lanseringen av banktjänster för OS X igen...

Dom har idag ändrat formuleringen från "under april förändrar vi osv" till "under våren förändrar vi osv".
En Handelsbanksklassiker med andra ord. Vi som haft med dom att göra tidigare vet att "våren" i det här fallet kan betyda allt från en månad till två år från nu...

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2004-04-22 17:04
Ursprungligen av sventa46:

Vad händer om man inte är pilottestare och följer anvisningarna ovan?

Kan man pilottesta på egen hand?
Är så trött på att jag måste dra igång pcn bara för att kunna göra bankärendena.
När man kan göra det var man vill med ibooken!
När det väl blir klart!

Släng iväg ett mail till Handelsbankens support. Jag tror att de släpper på alla intresserade mac-ägare, men de vill nog ha lite koll, och det kan man ju förstå. Tjänsten fungerar mycket bra, men det finns lite konstigheter som de nog vill lösa före en riktig lansering. Jag har rapporterat några stycken, så jag har nog bidragit lite till den framskjutna starten. :rolleyes:
Förövrigt känns gnället lite tjatigt nu.

Det ska jag göra!
Tack för tipset

Nu är det gjort !
Här vilar vi inte på lagren!;))

Jag är pilottestare.

Blev ombedd att förnya mitt Cert. Gjorde det i Classic som man skall göra.

Efter det så stängde Netscape 7.1 ner så fort jag slog in Lösenordet och OK. "Mozilla-bin" avslut.

När jag öppnar Netscape 7.1 går in på preferences>security>cert Klickar på mitt cert sen klickar på "Enable FIPS"

Sen kan jag gå till pilotsajten och logga in.
trassligt men funkar i alla fall tillfälligt.

Tobbe Hj
Tack för tipset , fick svar idag från dom och nu funkar SHB på min Ibook!
Toppen!

STORT TACK TOBBE!

Jag har idag rapporterat in följande till Handelsbankens support:

Jag har gjort 1 besök på pilotsajten sen den öppnades på nytt. Jag gjorde då en betalning. Idag upptäckte jag en fil på min hårddisk rootnivå. FIlen heter debug_cms.der. När jag öppnar filen med Texthanteraren så ser jag bl a mitt personnummer samt mitt kontonummer på banken. Här är ett utdrag (jag har tagit bort känslig info):

Ny betalning

Från konto: xxx xxx xxx
Totalt belopp: 274,00
Antal uppdrag: 1

Referensnummer: 2004-04-23-19.35.54 xxxxxx
Svenska Handelsbanken AB (publ)10U PKI EXT1
0 U CA011.0,U%Svenska Handelsbanken AB (publ) CA01E0
....

Verkar som någon debug-kod ställer till det. Detta kan väl knappast anses som säkert även om det nu är en beta/pilot-test? Om debugfilen skrivs i mitt home är det bara jag som kan läsa den men nu ligger den ju i rooten.

  • Medlem
  • 2004-04-25 17:06

Sökte efter en sådan fil och hittade en... inte den senaste betalningen utan en jag gjorde för två veckor sedan.
Då var det företagsbetalning och de efter har varit privata, var din ftg. eller privat?

Privat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-26 21:25

vart hittar man mailen som man kan regga sig som pilot?

kolla på sidan 2 i mondos inlägg där finns en webbadress som egentligen inte är officiell.
Gå in på den och maila supporten därifrån , det gjorde jag och det gick bra.

Men nu till programmet.
Alla betalningar och allt funkar fint men döm om min förvåning om när jag loggar in på Scandic Hotels hemsida och börjar boka hotelrum , då begär sidan lösen , frågar efter !master pass" lösenord!
Jag skrev ju givetvis in mitt lösenord till Scandic men det upprepades gång på gång tills jag prövade med mitt banklösen, då som först blev det lugnt!
Mycket märkligt, ska kolla nästa vecka när jag bokar igen och blir det så igen får man väl skriva en rapport till pilotsiten!

Senaste mil den 6/5

Hej,

Pilottesterna med nya designen kommer att stängas den 12 maj!
Vi kommer nu att förbereda vår Internettjänst, så att alla ska få den nya designen. I och med det, så kommer vi stänga ( xxxx ) handelsbanken.se fram till och med lördagen den 15 maj, då vi planerar att
lansera den till alla användare. Den nya designen kommer då att återfinnas på www.handelsbanken.se i stället.

Vi vill tacka er som hjälpt oss med synpunkter på vår nya design och våra nya menyer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-06-15 10:33

Nu har ju det hänt lite saker i och med Tiger (10.4). Den har ju KeyChain fått PKCS12-stöd. Men det är, som jag förstår det, inte hela sanningen. Ty PKCS12 används tydligen bara för att hantera och lagra nyklar. Att generera dom krävs det PKCS11-stöd för. Och det har inte Mac OS X i sin CDPS-lösninig.
Däremot finns det något som heter OpenSC som tillhandahåller en SmartCard-lösning för bla Mac OS X där det bla finns ett PKCS11-bibliotek (libp11). Jag googlade lite igår och kom fram till att det borde vara möjligt att göra en OS X-native lösning om bara Apple rättar en rapporterad bugg för nyckelgenerering som finns dokumenterad i ett informationspapper om just Apple och PKCS11.

Nu lovar SHB att det ska köpa en ny lösning från Nexus som ska vara bättre än den nyvarande (bla UB), men den kommer fortfarande att bara gå på Mozilla FireFox och kommer troligtiv 2006Q4.

Nu kan gärna något med bättre kunskaper är jag berätta skillnad och förhållande mellan PKCS11 och PKCS12.

Senast redigerat 2006-06-15 10:59
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-29 09:10

http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/07/EA/FC/release.html

Nu har Nexus släppt en pressrelease angående stöd för Mac OS X i Personal (som används av Bank ID). Man har valt att bygga på Firefox och inte Safari.

Ursprungligen av safir:

http://wpy.observer.se/wpyfs/00/00/00/00/00/07/EA/FC/release.html

Nu har Nexus släppt en pressrelease angående stöd för Mac OS X i Personal (som används av Bank ID). Man har valt att bygga på Firefox och inte Safari.

Var läser du att det är Firefox?

Jag har sökt av både webbsidan och pdf-filen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-29 09:46
Ursprungligen av Anders Täpp:

Var läser du att det är Firefox?

Jag har sökt av både webbsidan och pdf-filen.

Lite kontakter där;)

Jag kör Mozilla 1.4.1 under Mac OS X 10.4.7 med Personal 3.5.2 och det funkar bra med handelsbanken. Visst, tråkigt att det inte funkar med Safari men det finns ju en bra lösning.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-06-29 11:17
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag kör Mozilla 1.4.1 under Mac OS X 10.4.7 med Personal 3.5.2 och det funkar bra med handelsbanken. Visst, tråkigt att det inte funkar med Safari men det finns ju en bra lösning.

Personal 4 blir en ordentlig förbättring.

Sträck på er alla Mac-lobbyister, det är ni som har fått till det....det är från början ett önskemål från bankerna som använder det, och jag är inte så säker på att denna utveckling hade skett utan den mångårika lobbyverksamhet från kunder som pågått bl.a. härifrån på 99mac!

Gerwe har missuppfattat. Tråden är startad i mars 2004 därav namnet. Innan OS X-lösningen körde vi samma sak genom Classic Mac OS så funktionen på SHB har funnits även tidigare.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-10-25 13:50

Kan också berätta att SHB släpper inte den icke testade IE7 i sin Internetbank trots att dom spärrar ut icke testade versioner av Netscape, Firefox etc för Mac OS X. Det renderade till ett klagomål.

Bevaka tråden