Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples filmnedladdningssite öppnar snart?

Tråden skapades och har fått 275 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Stinky:

Spelmarknaden på 80-talet var en leksaksbransch och inte det minsta jämförbar med hur spel idag konkurrerar med annan hemma-underhållning. Samma med VHS - folk köpte inte VHS på tillnärmelsevis samma sätt som man köper dvd idag. Det är ju fullkomligt glasklart att skivbutiken-på-hörnet går omkull i första hand därför att folk köper skivor på nätet istället. Det tål att sägas igen: det finns statistik på allt detta, det enda som saknar statistiska belägg är att P2P påverkar musikbranschen negativt. Däremot finns som bekant siffror som visar på motsatsen, att fildelare också konsumerar mer.

Vem har pratat enbart om 80-talet? Men redan då var TV-spelsmarknaden större än skivmarknaden. Att fildelare konsumerar mer är kanske inte så konstigt eftersom många tokladdar, men köper? Undersökningarna är rätt bristfälliga och bygger väl mest på fildelarnas egna uppgifter. Många pirater påstår att de köper en hel del film och musik men frågan är hur mycket de köper sett till deras nedladdning, det är ganska snett att ha inställningen att bara för att man köper 1 film i månaden så har man rätt att ladda ned 30...
Om din teori stämde att de flesta skivkunder gått över till att köpa från internet istället från vanliga skivbutiker så borde ju internetskivbutikernas omsättning ha ökat radikalt men så har inte skett, en av Sveriges största skivbutiker på nätet går rätt dåligt och den andra klarar sig enbart på grund av att den får ofantligt mycket gratis(billigt) reklamutrymme genom att den är del av en stor mediekoncern.
Sen kan man inte säga att musikbranschens intäkter inte har påverkats när en stor del av intäkterna flyttats från skivförsäljning till biljettförsäljning, det är ju oftast inte de som bekostar inspelningen och promotionen av musiken som arrangerar och tjänar pengar på konserterna, utan konsertarrangörerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-01 13:35

jo ho ho jo jo, pilutta dej dej..

I vanlig ordning redovisas det väldigt lite källor till påståendena. Skulle vara väldigt intressant att se.

Vad spelar det för oll om man handlar för 500 spänn i månaden och inte laddar ner nånting, istället för att handla för 500 spänn i månaden och laddar ner till vad som i butik skulle kostat en miljon? Blir femhundringen mindre värd eller?

Och teorin stämmer alldeles utmärkt så länge skivbutiker på nätet går över huvud taget. De behöver inte alls gå framåt för att det ska gå ihop.

Enda anledningen till att du tycker alla undersökningar som gjorts är bristfälliga är för att de inte stämmer överens med din världsbild (det syns tydligt i att du använder ordet väl när du pekar på dess påhittade brister). Om alla är fel borde det väl finnas ett par oberoende seriösa undersökningar som visar på motsatsen? Var är de?

Ursprungligen av Laseranders:

Vad spelar det för oll om man handlar för 500 spänn i månaden och inte laddar ner nånting, istället för att handla för 500 spänn i månaden och laddar ner till vad som i butik skulle kostat en miljon? Blir femhundringen mindre värd eller?

Nej du lär/vill aldrig förstå.
Marknadsekonomi bygger på att de som konsumerar betalar för DET dom aktivt konsumerar, inte en viss del av det dom aktivt konsumerar. Din attityd är lite som om du skulle gå på en musikkonsert och vilja vägra att betala med hänvisning till att du minsann köpte biljett till en Strokes konsert för 3 månader sedan.....

Problemet är att det inte finns några oberoende undersökningar överhuvudtaget, KTH undersökningen dras ju ofta upp men allvarligt KTH, hur oberoende är de "forskarna" med tanke på stödet de får från Ericsson o.s.v. och nära samarbeten med mängder av internet och teknikföretag? Undersökningarna från andra hållet kan också beskyllas för liknande partiskhet men fakta är att skivförsäljningsomsättningen har minskat rejält sedan piratfildelning slog igenom i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 12:41

Anders är det inte dags för dig att lägga ner din piratparad här på 99mac, känns som de flesta här till skillnad mot dig vill betala för sin konsumtion av varor och tjänster. Att du kör en ego räkmacka på andras produkter kan du väl skryta med någon annanstans ,, snälla.

Ursprungligen av Fredric:

Anders är det inte dags för dig att lägga ner din piratparad här på 99mac, känns som de flesta här till skillnad mot dig vill betala för sin konsumtion av varor och tjänster. Att du kör en ego räkmacka på andras produkter kan du väl skryta med någon annanstans ,, snälla.

Jag tror inte jag är ensam om att tycka att Laseranders är en av få som faktiskt tillför debatten här något.

Ursprungligen av Fredric:

Anders är det inte dags för dig att lägga ner din piratparad här på 99mac, känns som de flesta här till skillnad mot dig vill betala för sin konsumtion av varor och tjänster. Att du kör en ego räkmacka på andras produkter kan du väl skryta med någon annanstans ,, snälla.

Är det inte dags för dig att lägga ner ditt mac-användande här i Sverige, känns som de flesta till skillnad mot dig vill ha ett skitoperativsystem i en lek&hobby-burk.
Att du är smart och väljer en dator som fungerar kan du väl skryta med nån annanstans ,, snälla.

Vi hade för övrigt en omröstning för ett tag sen, med frågan om hur många som kör piratprgram. Har för mig att resultatet landade på runt 50%. Det är väl bara så att anti-pirater är gapigare och har svårare att acceptera andra åsikter än deras egna.
Och sen när var det rekommenderat att rätta kappan efter vinden?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 21:07

Men du Anders. Om alla gjorde som du, d v s förutsatte att allt är gratis, vem skulle då ha lust att utveckla de programvaror som du dagligen använder på din dator? Som skulle kosta många sköna tusenlappar att köpa om du inte var så fräck och kriminell att du tycker att det är OK att sno dem. När kommer du att inse att det är förbannad stöld och att det är kriminellt att bryta mot lagen om upphovsrätt och att det är förbannad stöld att stjäla andras konstnärliga verk?
Det kommer du aldrig att förstå. Du tar det du vill ha, utan skrupler.

Ursprungligen av Konrad:

Men du Anders. Om alla gjorde som du, d v s förutsatte att allt är gratis, vem skulle då ha lust att utveckla de programvaror som du dagligen använder på din dator? Som skulle kosta många sköna tusenlappar att köpa om du inte var så fräck och kriminell att du tycker att det är OK att sno dem. När kommer du att inse att det är förbannad stöld och att det är kriminellt att bryta mot lagen om upphovsrätt och att det är förbannad stöld att stjäla andras konstnärliga verk?
Det kommer du aldrig att förstå. Du tar det du vill ha, utan skrupler.

Haha… jag kommer eventuellt inse att det är förbannad stöld den dagen det blir förbannad stöld. Det är det inte idag och det kommer det inte bli så länge vi lever i en logisk verklighet.

Om alla gjorde som jag skulle upphovsrättsindustrin stortrivas eftersom jag köper en hel massa filmer, musik och spel. Det finns dock en gräns för hur mycket jag vill/kan spendera och vad jag vill betala för och hur mycket. Den gränsen skulle inte se annorlunda ut om jag inte kunde piratkopiera. jag skulle bara ha sämre smak och bli besviken på mina köp oftare.
En sån gräns tror jag för övrigt du och de flesta andra också har. Annars hade fattigdomen i en värld utan piratkopiering varit värre än vad någon skådat hahaha.

Ursprungligen av Laseranders:

Haha… jag kommer eventuellt inse att det är förbannad stöld den dagen det blir förbannad stöld. Det är det inte idag och det kommer det inte bli så länge vi lever i en logisk verklighet.

Om alla gjorde som jag skulle upphovsrättsindustrin stortrivas eftersom jag köper en hel massa filmer, musik och spel. Det finns dock en gräns för hur mycket jag vill/kan spendera och vad jag vill betala för och hur mycket. Den gränsen skulle inte se annorlunda ut om jag inte kunde piratkopiera. .

Hur vet du det? Och erkänner du inte nu att du väljer att inte köpa sådant du tycker är för dyrt, för att du kan ladda ned det gratis ,hade du inte haft möjlighet att ladda ned det gratis så hade du kanske ändå köpt det, eller kanske önskat dig det i present från mamsen, så visst påverkar piratnedladdning försäljning...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-02 13:32

Men det finns inga bevis ju!! att folk har slutat betala för sin musik är inte anledningen till att musikbranschen inte får in pengar, förstår inte ens vad har det med varandra att göra?

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-07-02 14:12

Simon, bara för att någonting händer sammtidigt kan man inte säga att det är kopplat, och om KTH är partiskt eller inte spelar ingen roll i undersökningar och rapporter, dom måste fortfarande visa vad som är kausalt eller inte.

Ursprungligen av sommer:

Simon, bara för att någonting händer sammtidigt kan man inte säga att det är kopplat.

Jo när sambandet är så tydligt kan man det, dessutom hör det inte direkt till ovanligheterna att folk som tokladdar erbjuder sina vänner musik och film gratis som vännerna vill ha och varit beredda att köpa, klart det påverkar försäljningen.

Ursprungligen av Simon Templar:

Jo när sambandet är så tydligt kan man det, dessutom hör det inte direkt till ovanligheterna att folk som tokladdar erbjuder sina vänner musik och film gratis som vännerna vill ha och varit beredda att köpa, klart det påverkar försäljningen.

MEN SAMBANDET ÄR INTE TYDLIGT!!!!

Ursprungligen av Laseranders:

MEN SAMBANDET ÄR INTE TYDLIGT!!!!

Kan inte bli tydligare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-02 18:59

Simon, man ska vara väldigt försiktig med att hävda kausalitet i stället för koincidens när upprepbarhet inte föreligger. Ett satiriskt praktexempel på sammanblandning gör FSM-"religionen" som hävdar att det minskade antalet sjörövare är orsak till den ökande växthuseffekten. Trots att detta är uppenbart nonsens går det inte att motbevisa!

Ursprungligen av helmer:

Simon, man ska vara väldigt försiktig med att hävda kausalitet i stället för koincidens när upprepbarhet inte föreligger. Ett satiriskt praktexempel på sammanblandning gör FSM-"religionen" som hävdar att det minskade antalet sjörövare är orsak till den ökande växthuseffekten. Trots att detta är uppenbart nonsens går det inte att motbevisa!

Helmer ditt satiriska exempel hade ju inte ens något logiskt samband överhuvudtaget, men det har ökad pratfildelning vs. minskad försäljning, utan tvivel! Sen kan man diskutera hur mycket det påverkar, men påverkar försäljningen negativt gör det solklart.

Förövrigt så ökar väl antalet sjörövare runt världen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-02 19:27

FSM är egentligen en känga gentemot de tokkristna i USA som försökt få in "Intelligent Design" som obligatoriskt ämne i skolan. Relationen sjörövare kontra ökande växthuseffekt är huvudsakligen inlemmat för att visa vilka galna resultat man kan få fram när man gör ett absurt antagande, och sedan hävdar att det är sant bara för att det inte lyckats motbevisas. Vad gäller sambandet piratkopiering - minskad skivförsäljning har det nu mer eller mindre gått religion i denna frågan. Du och dina gelikar hävdar att sambandet är en självklarhet, men undersökningar pekar på att detta samband är högst tvivelaktigt. Dessutom uppkommer det gång på gång "undantag" (ex.vis artister som släpper musik gratis men ändå toppar försäljningslistorna). I och med detta har jag och en del andra väldigt svårt att ta påståendet i fråga på allvar.

Ursprungligen av helmer:

Vad gäller sambandet piratkopiering - minskad skivförsäljning har det nu mer eller mindre gått religion i denna frågan. Du och dina gelikar hävdar att sambandet är en självklarhet, men undersökningar pekar på att detta samband är högst tvivelaktigt. Dessutom uppkommer det gång på gång "undantag" (ex.vis artister som släpper musik gratis men ändå toppar försäljningslistorna). I och med detta har jag och en del andra väldigt svårt att ta påståendet i fråga på allvar.

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, de bevis som jag kan peka på är att skivförsäljningsomsättningen gått ned med nästan 50% och att det stängts mängder av skivaffärer och sagts upp en hel del skivbolagspersonal och ett större antal artister har fått kontrakt rivna sedan piratfildelning blev populärt, men de bevisen duger väl inte för Laseranders och andra som inte vill inse att piratandet dom ägnar sig åt skadar någon/några...

Ursprungligen av Simon Templar:

Det finns alltid undantag som bekräftar regeln, de bevis som jag kan peka på är att skivförsäljningsomsättningen gått ned med nästan 50% och att det stängts mängder av skivaffärer och sagts upp en hel del skivbolagspersonal och ett större antal artister har fått kontrakt rivna sedan piratfildelning blev populärt, men de bevisen duger väl inte för Laseranders och andra som inte vill inse att piratandet dom ägnar sig åt skadar någon/några...

Men har du missat allt vi skrivit? Det är inga bevis. Att skivförsäljning gått ner och skivbutiker fått stänga bevisar ingenting förrän man tagit reda på varför. Att det skulle vara piratkopieringens fel finns det inget som tyder på.

Det är ju precis som att säga att det faktum att växthuseffekten existerar är ett bevis för att den orsakas av det minskade antalet sjörövare.

Ursprungligen av Laseranders:

Men har du missat allt vi skrivit? Det är inga bevis. Att skivförsäljning gått ner och skivbutiker fått stänga bevisar ingenting förrän man tagit reda på varför. Att det skulle vara piratkopieringens fel finns det inget som tyder på.

Det är ju precis som att säga att det faktum att växthuseffekten existerar är ett bevis för att den orsakas av det minskade antalet sjörövare.

Absolut inte eftersom det otvivelaktigt finns samband piratladdning vs försäljning.

Folk och Rock en av Sveriges bästa skivaffärer stänger sin butik i Lund som skäl anger de bl.a. att sedan alla i området runt affären fått snabbt bredband så kommer folk in mest för att lyssna och kolla på nya släpp, för att sedan gå hem och ladda ned gratis....
Det tråkiga är att Folk och Rock borde ha gynnats av internet och ett utökat musikintresse eftersom de haft ett riktigt bra utbud, men de har ju tagit betalt för sådant som finns att få tag på gratis (visserligen olagligt)

Piratfildelning är som sagt inte det enda skälet till att skivbranschen går sämre men helt klart är det en faktor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-02 23:18

Det är nu många sidor sedan som den här tråden hade något att göra med rubriken, och i den piratdebatt som uppstått vägrar alla att lyssna ens på vettiga argument från fiendelägret. Kan någon moderator vänligen låsa tråden innan nivån på diskussionen når nya bottenrekord?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-02 23:21
Ursprungligen av helmer:

Det är nu många sidor sedan som den här tråden hade något att göra med rubriken, och i den piratdebatt som uppstått vägrar alla att lyssna ens på vettiga argument från fiendelägret. Kan någon moderator vänligen låsa tråden innan nivån på diskussionen når nya bottenrekord?

Look who´s talking.

Tråden har spårat ur från sitt ursprungsämne. Stänger här.

Någon som kan förtydliga för mig vad sambandet är mellan PirateBays lilla "driftsstörning" och Apples eventuella framtida filmförsäljning?

När skall dom fatta?!
Fram till nu är det faktiskt bara Apple som förstått att den tiden är förbi då man bläddrade i skivbackar i en musikaffär, då man skulle ha nytt i stereon. (Oh, ljuva dagar det var!)
Resten av Herr Marknad vägrar att acceptera detta och säger: allt är som förut och gör du annorlunda skickar vi polisen på dig!

Fatta detta:
* Musiken och filmerna hamnar där de skall.
* Folk betalar en mycket större del av sin disponibla inkomst till ”underhållningsindustrin” än man någonsin gjort tidigare. (Lägg ihop vad ni lägger på apparater, biobiljetter, Internetuppkoppling etc etc och fråga era föräldrar om de någonsin la så stor del av lönen på det samma.)
Det handlar om att styra pengarna rätt, genom iTunes Music Store t.ex.

Istället kommer Judge Bodström med sitt Bodströmjugend och jagar folk med blåslampa. Snacka om reaktionär inställning, men sådan är väl marknaden mest…

/ kalle borch

Ursprungligen av Kalle Borch:

När skall dom fatta?!
Fram till nu är det faktiskt bara Apple som förstått att den tiden är förbi då man bläddrade i skivbackar i en musikaffär, då man skulle ha nytt i stereon. (Oh, ljuva dagar det var!)
Resten av Herr Marknad vägrar att acceptera detta och säger: allt är som förut och gör du annorlunda skickar vi polisen på dig!

Fatta detta:
* Musiken och filmerna hamnar där de skall.
* Folk betalar en mycket större del av sin disponibla inkomst till ”underhållningsindustrin” än man någonsin gjort tidigare. (Lägg ihop vad ni lägger på apparater, biobiljetter, Internetuppkoppling etc etc och fråga era föräldrar om de någonsin la så stor del av lönen på det samma.)
Det handlar om att styra pengarna rätt, genom iTunes Music Store t.ex.

Istället kommer Judge Bodström med sitt Bodströmjugend och jagar folk med blåslampa. Snacka om reaktionär inställning, men sådan är väl marknaden mest…

/ kalle borch

Ja fast att ladda ner film och musik gratis kanske inte är ett framgångsrecept.

Jag vill se möjligheten till att kunna ladda ner film hem på ett bra och smidigt sätt.

Förut laddade jag ner musik - nu blir det nästan enbart itms - nio spänn för en låt - det e ju inget att bråka om.

Men vart lägger de filmkostnaden - det kan inte bli för dyrt - då kommer ungarna fortsätta, (Fast det gör de väl ändå)

  • Medlem
  • International user
  • 2006-06-02 10:18
Ursprungligen av Kalle Borch:

När skall dom fatta?!
Fram till nu är det faktiskt bara Apple som förstått att den tiden är förbi då man bläddrade i skivbackar i en musikaffär, då man skulle ha nytt i stereon. (Oh, ljuva dagar det var!)
Resten av Herr Marknad vägrar att acceptera detta och säger: allt är som förut och gör du annorlunda skickar vi polisen på dig!

Fatta detta:
* Musiken och filmerna hamnar där de skall.
* Folk betalar en mycket större del av sin disponibla inkomst till ”underhållningsindustrin” än man någonsin gjort tidigare. (Lägg ihop vad ni lägger på apparater, biobiljetter, Internetuppkoppling etc etc och fråga era föräldrar om de någonsin la så stor del av lönen på det samma.)
Det handlar om att styra pengarna rätt, genom iTunes Music Store t.ex.

Istället kommer Judge Bodström med sitt Bodströmjugend och jagar folk med blåslampa. Snacka om reaktionär inställning, men sådan är väl marknaden mest…

/ kalle borch

*Apploderar*

Bevaka tråden