Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IDCS2: Kan man kasta extra "svart"?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-07-03 14:13

I våra nuvarande mallar finns det två svarta färger, en som verkar vara låst till dokumentet som man inte kan redigera, och en "vanlig" CMYK-färg med värdena 0-0-0-100. kan man kasta den senare? Eller behövs den i någon situation?

Den färgen ingår definitivt inte i standarduppsättningen. Om ni inte använder den kan jag inte se något skäl att behålla den - blir bara förvirrande

  • Medlem
  • 2006-07-03 14:26

Bra!!

  • Medlem
  • 2006-07-03 16:05

Gäller detsamma för "vit"?

  • Medlem
  • 2006-07-03 18:08

Jag vet inte vad du menar riktigt här... vad skulle kunna hända? Du bestämmer ju de färger du själv vill använda. Att göra en vit färg i efterhand är ju ingen svartkonst direkt (he-he-ha-ha-hrmpf).

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-07-03 19:36
Ursprungligen av Baron:

I våra nuvarande mallar finns det två svarta färger, en som verkar vara låst till dokumentet som man inte kan redigera, och en "vanlig" CMYK-färg med värdena 0-0-0-100. kan man kasta den senare? Eller behövs den i någon situation?

Behåll!

Den inbyggda svarta har en tendens att ställa till det vid PDF-export och förvandlas till fyrfärgs-svart, d.v.s. att den innehåller fler färger än bara svart. Jag får ofta be leverantörer av reklam att de gör en ny svart färg som bara innehåller svart för att lösa problemet. Så behåll den.

Tyvärr så talar sällan mottagare av denna typ av PDF om att det är fel på PDF:en eftersom de har verktyg som tar hand om problemet. På så sätt sitter många och levererar fyrfärgsvart åt höger och vänster tills det en dag ser väldigt kladdigt ut i tryck...

  • Medlem
  • 2006-07-03 19:46
Ursprungligen av Quarken:

Behåll!

Den inbyggda svarta har en tendens att ställa till det vid PDF-export och förvandlas till fyrfärgs-svart, d.v.s. att den innehåller fler färger än bara svart. Jag får ofta be leverantörer av reklam att de gör en ny svart färg som bara innehåller svart för att lösa problemet. Så behåll den.

Tyvärr så talar sällan mottagare av denna typ av PDF om att det är fel på PDF:en eftersom de har verktyg som tar hand om problemet. På så sätt sitter många och levererar fyrfärgsvart åt höger och vänster tills det en dag ser väldigt kladdigt ut i tryck...

Nu har jag förvisso bara gjort typ fyra tidningar med Indesign, så jag har ingen diger erfarenhet av tryckkedjan, men det där låter konstigt. Varför skulle den "inbyggda" svarta uppföra sig annorlunda än någon annan? Är den magisk?

Ursäkta Quarken men det är helt fel.

Den fördefinierade svarta representerar ren svart färg. Som alla färger kan den dock i en profil- till profilkonvertering renderas med flera färger, men det beror på felaktiga färginställningar och inget annat. (och har man felaktiga färginsställningar kan man göra hur många egna svarta färgrutor som helst - det kommer ändå att bli fyrfärgssvart)

Anledningen till att det dyker upp en extra svart färgruta (och vit) är att det är dokument som konverteras från Quark Xpress.

Rätt metod att hantera det är att kasta den extra svarta färgrutan och ersätta med den inbyggda svarta. På motsvarande sätt kastar man den vita och ersätter med Papper

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-07-04 02:18
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ursäkta Quarken men det är helt fel.

Den fördefinierade svarta representerar ren svart färg. Som alla färger kan den dock i en profil- till profilkonvertering renderas med flera färger, men det beror på felaktiga färginställningar och inget annat. (och har man felaktiga färginsställningar kan man göra hur många egna svarta färgrutor som helst - det kommer ändå att bli fyrfärgssvart)

Anledningen till att det dyker upp en extra svart färgruta (och vit) är att det är dokument som konverteras från Quark Xpress.

Rätt metod att hantera det är att kasta den extra svarta färgrutan och ersätta med den inbyggda svarta. På motsvarande sätt kastar man den vita och ersätter med Papper

Den svarta ställer visst till det.

Eller rättare sagt. Den plus en massa andra svarta färger som har samma namn och egenskaper som finns inbäddade i andra filer som monteras in i Indesign-dokumentet, t.ex. Illustrator-eps:er etc. Observera att det är först vi PDF-exporten det skiter sig. Det absolut bästa man kan göra är att skapa en ny svart färg som man ger ett namn som inte krockar med de andra. T.ex. kallekarlsson–svart.

Du kanske inte köper resonemanget men eftersom denna work around funkat hos oss sedan vi fick in Indesign-PDF:er i huset kan det knappast bara bero på slumpen att vi har löst problemen...

...fast nu tänker vi inte så mycket på det eftersom Pit Stop gör jobbet åt oss. Vi liksom många andra har tröttnat på att gnälla på leverantörer.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-03 20:58

Jag har sett annonser i olika tidningar som är gjorda med den där extra svarta färgen. Vid minsta misspass så ser det kladdigt ut.

  • Medlem
  • 2006-07-03 23:01

"Maxsvart" är ju bra att använda på bilder t ex, som i sig själva ofta har högre färgmättnad än K100. Det känns som att Richard har rätt. Det känns också som att den här typen av missar blivit vanligare efter att folk börjat göra sin egen repro. Vilket är helt naturligt, eftersom de flesta (mig själv inräknad) bara lär sig det man absolut måste kunna. Då missar man säkert något som i efterhand visade sig vara vitalt.

(För övrigt kan jag stolt proklamera att jag numera behärskar Indesign, och inte längre har några direkta problem med det. Fast det är lite konstigt ibland tycker jag. Och segt på datorer under 1 Ghz, även Dual 867)

  • Medlem
  • 2006-07-03 23:11
Ursprungligen av stfm:

"Maxsvart" är ju bra att använda på bilder t ex, som i sig själva ofta har högre färgmättnad än K100. Det känns som att Richard har rätt. Det känns också som att den här typen av missar blivit vanligare efter att folk börjat göra sin egen repro. Vilket är helt naturligt, eftersom de flesta (mig själv inräknad) bara lär sig det man absolut måste kunna. Då missar man säkert något som i efterhand visade sig vara vitalt.

(För övrigt kan jag stolt proklamera att jag numera behärskar Indesign, och inte längre har några direkta problem med det. Fast det är lite konstigt ibland tycker jag. Och segt på datorer under 1 Ghz, även Dual 867)

Det är lite kul att vi tre motståndare, Konradm stfm och jag, nu har anammat det nya,...

  • Medlem
  • 2006-07-04 00:24
Ursprungligen av Baron:

Det är lite kul att vi tre motståndare, Konradm stfm och jag, nu har anammat det nya,...

Tja, vill man jobba får man väl använda det som används. Man kan ju inte gärna säga "- I don't do Indesign, take your business elsewhere". Fast jag såg ingen direkt anledning till att "skola in mig" innan jag var tvungen. Jag satte igång att göra sidor direkt, och det var ingen större omställning faktiskt. Det tog en kvart innan den värsta avigheten försvann.

Jag tycker nog fortfarande att Quark är mer intuitivt när man lärt sig det, och det mesta av den nya funktionaliteten (borttaget avstavning) är bara förvirrande. Hittills har jag inte träffat någon som kan Indesign lika bra som jag kan Quark. Kunde kanske jag ska tillägga, jag har säkert glömt hälften nu.

Ursprungligen av stfm:

...Hittills har jag inte träffat någon som kan Indesign lika bra som jag kan Quark...

Men så har du ju inte träffat mig heller

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-04 08:48
Ursprungligen av Baron:

Det är lite kul att vi tre motståndare, Konradm stfm och jag, nu har anammat det nya,...

Motståndare och motståndare?
Jag har jobbat med Quark så länge den funnits och kan jobba snabbt som fan i det. Jag har hållit på med InDesign en hel del på sistone och börjar bli varm i kläderna. Men det snabbhet som QXP har saknar jag i InDesign. Jag har ännu inte konverterat till InDesign, ska titta på den skarpa versionen av QXP 7 först. Risken är väl bara att det inte finns någon som kan rippa jobb från den...;)
Men man kan ju alltid göra PDF.

Quarken, jag misstror dig inte när du säger att ni har stött på problem och att ni hittat ett sätt att lösa det. Det jag däremot vet är att problemet inte orsakas av det du säger.

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2006-07-04 16:54
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Quarken, jag misstror dig inte när du säger att ni har stött på problem och att ni hittat ett sätt att lösa det. Det jag däremot vet är att problemet inte orsakas av det du säger.

Men det är ganska svårt att lösa ett problem om man inte först har kommit på vad problemet beror på, eller hur

Kanske har vi haft en sagolik tur...

Övertryck

Det är kanske lite sent att svara på det här inlägget, men ingen verkar ha sagt något om övertryck.
Egendefinierad svart "bränner hål" i t ex en färgad platta medan den inbyggda svarta trycks över.

Vid misspass ger detta en vit "skugga" på svart text.

Jag kommer in ännu senare...

Jag kör med två svarta dels programmets [Svart] som ju med normala inställningar har övertryck, dels en egen 0,0,0,100 som inte har det. Den egna använder jag för svarta plattor som bara ligger delvis över en bild, vilket ser det bedrövligt ut med övertryck, hellre en liten glipa isåfall.

Ursprungligen av Björn Öst:

Jag kommer in ännu senare...

Jag kör med två svarta dels programmets [Svart] som ju med normala inställningar har övertryck, dels en egen 0,0,0,100 som inte har det. Den egna använder jag för svarta plattor som bara ligger delvis över en bild, vilket ser det bedrövligt ut med övertryck, hellre en liten glipa isåfall.

Varför ser det bedrövligt ut med övertryck då? Det borde se likadant ut.
Själv har jag en svart med 50% cyan i, för plattor som delvis går in i eller ligger på en bild, så slipper man se bilden lysa igenom. Det gäller ju offset o inte djuptryck, förstås...

Ursprungligen av Bratwustle:

Varför ser det bedrövligt ut med övertryck då? Det borde se likadant ut.

Jag tror du tänker på ursparning och inte övertryck. Med ursparning blandas ju inte bildens färger med den svarta och det blir förstås ingen skillnad.

Men med programmets standardsvart kommer den del som ligger över bilden/färgplatta bli betydligt mörkare iom övertrycket. Ett annat sätt är ju att som du blanda i en annan färg i det svarta vilket också gör att du slipper övertryck.

Senast redigerat 2006-08-23 08:35
  • Medlem
  • 2006-08-23 11:29

Vad ni säger är alltså att:

Om man ska lägga en svart platta på en bild ska man välja ursparning om man inte vill riskera att det kladdar?

Njae, jag stör mig mest på att det svarta blir olika svart beroende på om det ligger något under eller inte. Men visst, du kan säkert slippa en del kladd med, särskilt dagspress är ju känsligt för det. Om du till exempel har en platta eller bild med säg 100c, 60 m, 60g och sen lägger 100 svart med övertryck på den sä är du ju uppe i 320% färgtäckning. Väl häftigt för dagspress.

Nu är det ganska osannolikt att man är uppe i såna färgmängder utan att svart redan ingår, särskilt i fotografiska bilder men risken finns.

Senaste exemplet jag såg i tryck var nån som hade byggt en form liknande nedan. Han/hon hade säkert inte tänkt att hela konstruktionen skulle synas. Utan övertryck till vänster och det misslyckade resultat tack vare övertryck till höger:

Senast redigerat 2006-08-23 12:18

"Frånvaron av overprint ger ursparning"
gammalt djungelordspråk

1
Bevaka tråden