Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Backup på foton

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyss köpt en digitalkamera och tagit en massa bilder som jag lagt in på datorn med det medföljande programmet ImageBrowser. Nu undrar jag hur jag gör för att spara bilderna på DVD utan att kommentarerna jag skrivit försvinner. Går det därefter att öppna bildfilerna i ett annat bildvisningsprogram och läsa kommentarerna?

Det där brukar vara lite olika beroende på program och t.ex. när man använder "å/ä/ö". Förslagsvis offrar du en dvd och testar om det fungerar som du vill att det ska fungera.

backup på bilder

Jag får testa och se om de går att öppna bilderna i något annat bildbehandlingsprogram och få med kommentarerna. Hur gör man för att bränna en DVD? När jag drar filer till DVD-ikonen blir det bara genvägar.

Jag *tror* att det fungerar så att de bränns när du klickar på bränn skiva, även om de bara blir alias (genvägar på macspråk) när du drar dom. Men nån annan får gärna bekräfta/dementera om det fungerar eller inte.

Om du organiserar bilderna med iPhoto så kan du bränna backup direkt från iPhoto. Jag *tror* (åter igen - nån annan får gärna bekräfta) att kommentarerna i iPhoto bevaras vid en backup genom programmet. Eller?

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-07-13 15:02

Ja. Kommentarerna är kvar om du bränner i iPhoto.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-07-13 15:13

Det hela beror ju på hur bildprogrammet du använder behandlar kommentarerna. Antingen så inkluderas kommentarerna (meta-datat) i själva bildfilen och då är det ju bara att bränna ner bilderna. Annars kan det vara så att kommentarerna sparas i en databas eller i XMP-filer (en för varje fil). Om meta-datat sparas i sepparata filer måste du givetvis även bränna ner dessa tillsammans med bilderna för att det ska vara intakt.

Ursprungligen av Bridell:

Om meta-datat sparas i sepparata filer måste du givetvis även bränna ner dessa tillsammans med bilderna för att det ska vara intakt.

Men om man gör det genom iPhoto så slipper man bekymra sig för då fixar programmet det åt en (enligt vad Snooze bekräftade).

1
Bevaka tråden