Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Från MacOS 9.1 till Panther, problem!!!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hoppas någon vänlig själ kan ge mig tips på vad jag ska göra. Jag har en Mac G4 466 Mhz med ett rent 9.1 OS installerat. Nu vill jag installera Mac OSX Panther på den, vilket jag trodde skulle vara "problemfritt"...

Jag har originalskivor, 3 st, och när jag stoppat in skiva 1 så får jag upp ett fönster och installationsfilen är väl synlig. So far so good, men när jag dubbelklickar på den för att starta installationen så visas ett fönster som tvingar mig att starta om för att göra installation.

Ok, inga andra alternativ, jag gör väl som rutan säger och maskinen startar om. Jag hör hur datorn läser från installationsskiva 1, sedan får jag upp ett äpplet och den roterande stjärnan som efter en stund stannar och därefter händer inget!?! Inga fönster med installationsalternativ eller nåt, nada!

Har gjort ett antal försök, med samma resultat. Kommer inte vidare. Vad ska jag göra? Är tacksam för alla tips jag kan få.

Mvh / Roger

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-13 23:46

Har du uppdaterat firmware på maskinen? Har för mig att äldre maskiner behöver fräscha firmwares.

Vad är det för modell på maskinen?

mvh
b0bben

läs det lilla dokumentet på installationsskivan. Där står allt om vilka uppdateringar som är nödvändiga. Så går det kanske "problemfritt".

mr

PS!
Classic kräver 9.2 för att fungera,
Eventuellt så står det inget om att osx partitionen ska vara max 8 gigabyte om burken är av vissa äldre modeller. Men sök i forumen så ser du detta diskuterat förut.

Senaste Firmware-uppdateringen är Power Mac G4 Firmware Update 4.2.8. Se till att läsa i anvisningarna hur du gör för att installera. Du måste även installera ny firmware från Mac OS 9.1 eller 9.2. Så starta datorn som vanligt, installera ny firmware och troligens ka det fungera efter det.

Partitionen för Mac OS X behöver förresten inte vara mindre än 8 GB. Vilken storlek som helst fungerar bra.

Hej och tack för alla tips! jag har uppdaterat till firmware 4.2.8 och OS till 9.2.1 men får ändå fortfarande samma trista resultat. Matar in Pantherskivan, klickar på installationsfilen och en omstart sker. Därefter dyker äpplet upp och sedan roterar stjärnan en stund och jag hör att datorn läser från CD-enheten. Efter en stund stannar stjärnan och därefter händer inget mera. Vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, förslag?

Björn, du nämner något firmware från OS 9.1 eller 9.2, borde inte det ha installerats automatiskt vid installationen? Om inte, var kan jag tänkas hitta det?

Jag hoppas någon kan komma med ytterligare förslag på vad jag kan göra.

Mvh / Roger

Ps: modellen på datorn är f ö en stationär s k bärkasse, gråsvart.

Jag skulle sparat en kopia av 9.1. De tidigare 9'orna är stabilare än 9.2. 9.2 kör jag enbart som Classic-system under OSX. Med en maskin som kan köra både OSX och OS9 är det trevligt att kunna byta efter behov. Classic är en nödlösning, äter prestanda som en elefant och är stabil som ett korthus. Ofta går det bättre om man växlar i stället.

Firmware borde uppdateras automatiskt, ja, men så smart har inte OSX varit förut i alla fall. Te tidigare OSX-installationerna kunde gå totalt åt skogen för att man inte manuellt uppdaterat firmware. Varför kollar den inte åtminstone?

jag hade något liknande problem när jag installerade tiger från 9.2(?).
kommer inte riktigt ihåg hur det löstes, men jag antar att det var lika delar pram-zappande och flitigt användande av reboot-pluppen.
när den väl skramlade igång har det inte varit något problem sedan dess.

Ursprungligen av gabriela:

jag hade något liknande problem när jag installerade tiger från 9.2(?).
kommer inte riktigt ihåg hur det löstes, men jag antar att det var lika delar pram-zappande och flitigt användande av reboot-pluppen.
när den väl skramlade igång har det inte varit något problem sedan dess.

Hej Gabriela och alla ni andra som försökt hjälpa mig. Har, tycker jag, testat allt nu men det vill sig lik förbannat inte! Om ingen har ytterligare något tips att komma med så åker nog maskinen ut! Är det nån som har en aning om vad man skulle få för en sådan här burk? Förutom mitt problem så verkar burken fungera felfritt.

//Roger

Är det en "hembränd" installationsskiva som inte är bränd på ett för bootningsbara skivor korrekt sätt? Isåfall uppstår det beskrivna problemet trots att systemmappen "syns" i valet för startskiva.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det en "hembränd" installationsskiva som inte är bränd på ett för bootningsbara skivor korrekt sätt? Isåfall uppstår det beskrivna problemet trots att systemmappen "syns" i valet för startskiva.

Precis så kan det gå. Man kan bränna säkerhetskopior, men då bör man använda Skivverktyg så undviker man trassel.

Ursprungligen av johan_tanying:

Är det en "hembränd" installationsskiva som inte är bränd på ett för bootningsbara skivor korrekt sätt? Isåfall uppstår det beskrivna problemet trots att systemmappen "syns" i valet för startskiva.

Nej, det är originalskivor inköpta på Kullander&Kullander i Malmö. Inget hembränt m a o. Men det kanske är hembrända jag skulle testa med?! Ok, jag försöker alltså installera från originalskivor men det skiter sig lik förbannat. Firmware är uppdaterat och systemet installerat just nu är 9.2.

Fler förslag?!

//Roger

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-07-25 11:34
Ursprungligen av charger68:

Nej, det är originalskivor inköpta på Kullander&Kullander i Malmö. Inget hembränt m a o. Men det kanske är hembrända jag skulle testa med?! Ok, jag försöker alltså installera från originalskivor men det skiter sig lik förbannat. Firmware är uppdaterat och systemet installerat just nu är 9.2.

Fler förslag?!

//Roger

Om K&K sålt skivorna till dig så får de väl se till att hjälpa dig också. Det KAN ju vara fel på skivorna (har svårt att tro det, men man vet ju aldrig). Det ska ärligt talat inte vara några problem att installera OS X på din dator. Märkligt. Och ledsamt.

Har du en skiva som heter något i stil med "Hardware Test"? Starta i så fall från den och låt den gå igenom sitt testprogram och se om den hittar något.

Annars kan du prova att koppla ut allt utan skärm, tangentbord och mus och testa installationen. Fungerar det inte så prova med enbart skärmen inkopplad.

Hej Björn, i lådan finns 3 installationsskivor + en skiva som heter Mac OS X Xcode Tools, är det den du refererar till? Jag matade in den i min iMac G5 och inget på den verkade vara något som har med "Hardware Test" att göra. Som sagt, 3 installationsskivor är vad förpackningen innehåller + nämnda skiva.

Jag har bara basic inkopplat, inget annat. Begriper inte hur det skulle fungera att installera utan tangentbord & mus inkopplat eller varför de skulle kunna påverka installationsmöjligheten.

//Roger

Ursprungligen av charger68:

Hej Björn, i lådan finns 3 installationsskivor + en skiva som heter Mac OS X Xcode Tools, är det den du refererar till? Jag matade in den i min iMac G5 och inget på den verkade vara något som har med "Hardware Test" att göra. Som sagt, 3 installationsskivor är vad förpackningen innehåller + nämnda skiva.

Nej, det är inte skivan med Xcode. Det ska stå "hardware test" på den och den ska ha levererats med datorn.

Ursprungligen av charger68:

Jag har bara basic inkopplat, inget annat. Begriper inte hur det skulle fungera att installera utan tangentbord & mus inkopplat eller varför de skulle kunna påverka installationsmöjligheten.

Det skulle i så fall påvisa att felet låg i tangentbordet eller musen. Det är dock väldigt ovanligt.

Ursprungligen av Björn Leander:

Nej, det är inte skivan med Xcode. Det ska stå "hardware test" på den och den ska ha levererats med datorn.

jag tror inte det fanns någon sån skiva på den tiden. jag kan inte hitta/minnas någon sådan till min maskin iaf. (alla andra skivor och papper är kvar...?)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-07-23 00:55

Går inte installationen att starta i "Verbose" mode? Då startar den i textläge och du kan se vart den stannar/skiter sig.

Prova starta med att hålla nere "C" för att starta från skivan och sen direkt "V". Den ska då starta i textläge och det ska rulla massa kryptisk text förbi...

Vet inte som sagt om det funkar under installationen... vi får hoppas det.
Ifall det gör det så kan du kanske ta nån bild på skärmen eller nåt.

Nån annan kanske har redan tipsat, men dra ut alla prylar, om du har nåt inkopplat, typ scanner, skrivare osv. Det kanske hjälper.

mvh
b0bben

  • Medlem
  • International user
  • 2006-07-25 13:19

Os X kan vara känsligt när det gäller minnen. Har du extraminne i datorn så kan du prova ta ut det under installationen.

1
Bevaka tråden