Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta-bort-vitt-plugin till Photoshop?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag letar efter en plugin till Photoshop som tar bort allt vitt i en svartvit-streck-teckning. Den ska inte bara ta bort allt vitt eftersom det då blir ful, vit antialiasing om man ska färglägga bakgrunden, utan den ska göra anti-aliasingen svart och genomskinlig (så det blir jämna men helt svarta linjer). En kompis med Windows tipsade om en sån plugin, men just den finns bara till Mac OS 9.
Nån som förstår vad jag menar och har nåt tips?

OK, jag behöver inga tips längre för jag hittade ett knep för hur man kan göra det utan Plugins. För den som är intresserad ska jag försöka redogöra för hur man gör:
Öppna bilden. Markera allt och kopiera. Gör en ny kanal i kanalpaletten. Klistra in. Gå tillbaka till lagerpaletten, gör ett nytt lager och ta ladda markering. Välj din nya kanal. invertera markeringen och använd färgpytsen för att fylla i allt med svart. Göm originallagret och gör ett nytt tomt lager som du lägger under ditt nya lager. Färglägg.
Detta ger exakt det resultat som jag var ute efter, vilket ju är fullkomligt logiskt om man tänker efter. Jag spelade in ett makro av ovanstående steg, så nu behöver jag inget plugin.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-10 07:27

Layers > Layer style > Blending mode > Darken gör nog också det du vill.

Med din lösning är det kanske snäppet bättre att i stället för att skapa ett nytt lager, invertera markering och fylla med svart, så raderar man markerat innehåll (med Delete-knappen) i lagret med själva teckningen. Verkar ge samma resultat men funkar även för flerfärgsteckningar och är enklare.

Ursprungligen av malesca:

Layers > Layer style > Blending mode > Darken gör nog också det du vill.

Med din lösning är det kanske snäppet bättre att i stället för att skapa ett nytt lager, invertera markering och fylla med svart, så raderar man markerat innehåll (med Delete-knappen) i lagret med själva teckningen. Verkar ge samma resultat men funkar även för flerfärgsteckningar och är enklare.

Nej, det skulle inte funka i en svart-vit teckning eftersom originallagret inte är helt svart vid antialisaingen. De områdena skulle alltså bli gråa och halvgenomskinliga istället för svarta ochy halvgenomskinliga och det blir fult när man färglägger sen.

Det andra tipset med blending mode förstod jag inte. Det hände ingenting när jag gjorde så.

edit: jo, nu förstår jag, men problemet med det är att det bara funkar i Photoshop. Jag kan inte göra så med bilden och sen öppna den i Illustrator och färglägga där.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-08-10 19:24
Ursprungligen av Laseranders:

Nej, det skulle inte funka i en svart-vit teckning eftersom originallagret inte är helt svart vid antialisaingen. De områdena skulle alltså bli gråa och halvgenomskinliga istället för svarta ochy halvgenomskinliga och det blir fult när man färglägger sen.

Aha, jag testade bara med en digital kludd.

Ursprungligen av Laseranders:

Det andra tipset med blending mode förstod jag inte. Det hände ingenting när jag gjorde så.

Blending mode verkar bara fungera i förhållande till andra lager. Sätt blending mode på lagret med vit bakgrund, lägg ett annat lager med valfritt innehåll bakom, så ska bakgrunden lysa igenom det vita.

Men är bakgrunden inte helvit blir det nog samma problem som med min andra teknik.

Om du skickar bilden till mig (branstrom at gmail dot com) kan jag hjälpa dig. Får jag ett bra resultat guidar jag dig genom vad jag gjorde sedan.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-08-10 22:32

Jag vet inte om problemet är löst eller ej, men så här brukar jag göra:
1. fixa kontrasterna så att vitt är vitt och svart är svart
2. markera allt, kopiera
3. gör ny alfa, klistra in
4. vänd alfan negativ
5. läs in alfan i ett nytt tomt lager
6. fyll markeringen med svart
7. släck ursprungslagret

Problemet är löst. Se inlägg nummer 2. Men tack för alla andra tips även om inget hittills har överträffat det jag hittade på annat håll

1
Bevaka tråden