Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbird: svara "före" citerat mail?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 11:45

Tjena, jag har precis börjat köra med Thunderbird på jobbet pga knas med Mail (programmet). Det verkar funka ok men det som jag stör mig på är följande:
När jag ska svara på ett mail och får upp svarsfönstret så hamnar markören i slutet på mailfönstret. Skulle jag skriva mitt svar där och skicka skulle mottagaren vara tvungen att scrolla nedåt och inte se mitt svar högst upp i mailet, som brukligt är.
Går det att ändra på ett enkelt sätt så att markören (som i andra mailprogram och på ett mer logiskt sätt) automatiskt hamnar i toppen på mitt svarsmail? Har letat utan lycka...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-08-22 13:09

Titta under Inställningar, kontoinställningar, klicka på ditt konto, Klicka på "Skriva och Adressera" i vänstra fältet.
Inställningarna du letar efter bör finnas där.

(PS. Jag sitter för tillfället med PC, så jag ska nog inte svära på att kontoinställningarna ligger där jag beskrev dem. Om inte, Ctrl-klicka på din epost-låda till vänster och välj egenskaper...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-22 14:36

Cheers!

Bland det första jag ändrade på, på sättet som theoo tipsar om

Kul att se att någon annan tycker det är mer logiskt. Det är det ju också - nyast högst upp: Det man ser först. (Gmails trevliga lägga-mailkonversationer-i-hög-per-tidsordning fungerar t.ex. med "markör vid toppen", dvs. nytt mail skrivs högst upp i dokumentet.)

Tänk en 10 meddelande lång diskussion, fem mail skickade var med andra ord - inget ovanligt: Då skulle man behöva scrolla en bra bit varje gång innan man kommer till det nyaste mailet.

Tråkigt att Thunderbird är inställd på det motsatta sättet by default. Att man måste ändra det för varje IMAP-/POP-konto man installerar är ännu sämre... Det är sånt som ger produkten en sämre helhetskänsla: Kan fortfarande inte lita på Thunderbird till 100 % känner jag. (Det är en synd att Thunderbird får äran att ha samma höga versionsnummer som Firefox - Thunderbird är inte hälften så moget och genomarbetat som Firefox, tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 13:25

Nu kan jag inte hålla mig längre.

NEJ! Det är inte mer logiskt att skriva ÖVERST i ett brev. Det fungerar när man är enbart två som skriver fram och tillbaka till varandra. Men om man är flera så blir det ett helvete.

Några exempel: 1.1 2.1 3.1 1.2 Första siffran anger vilken person som skriver ett inlägg och den andra vilket inläggsnummret är.

Om man gör som ni förordar och har en konversation så blir det som följer.

2.3
1.3
2.2
1.2
2.1
1.1

Då ser det ju rätt ok ut, för man läser bara det som skrev senast. Men om vi blandar in en tredje person som inte är med i början av konversationen.

3.2
1.3
2.3
3.1
2.2
1.2
2.1
1.1

I det här fallet så måste ju person tre hoppa längst ner i brevet och börja läsa och sen scrolla åt fel håll i texten. Och därmed leta upp var varje nytt inlägg börjar. Om det hade varit åt andra hållet inläggen hade varit. Alltså med svaren längst ner så hade man kunnat läsa brevet rakt av.

Men det bästa allternativet är ju givetvis när man skriver sina inlägg i flera stycken med frågeställningarna separerade så att man lätt kan svara på de stycken som berör en själv och kan klippa bort onödiga citeringar.

Mvh Lari

  • Oregistrerad
  • 2006-08-23 15:48

Oj!

Jag har faktiskt aldrig varit med om att någon som reply:at på ett mail skrivit nedanför min originaltext. Skulle jag få ett sådant skulle jag nog ha reply:at tillbaka och sagt att deras text verkar ha fallit bort.

Jag skulle aldrig kommit på att någon kunde skriva nedanför min originaltext...

Som Lari påpekar så är det förvisso mer logiskt att texten kommer i en traditionell kronologisk ordning, men eftersom det inte är standardförfarande så tror jag att det skulle göra livet svårt om man hade det beteendet som default.

1
Bevaka tråden