Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man konvertera databas från Photoshop Album till iPhoto?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är en blivande switcher (ska bara få sålt pc burken) och för vår fotosamling hemma så använder vi Adobe Photoshop Album 2.0 (numera Elements). Jag undrar om det är möjligt att konvertera databasen från det programmet till iPhoto så att man får med alla taggar och dyl?

Jag har sett att Elements finns även för mac så en nödlösning är ju att köra det. Det är bara så att jag gillar Photoshop Album 2.0 bättre än de nyare Elementsversionerna eftersom de är långsammare och lite knepigare att använda.

Tacksam för synpunkter!

Jag vet faktiskt inte. Jag tror att taggarna följer med, men det är bäst att testa genom att flytta över några enstaka bilder först.

Photoshop Album är en av de få saker som jag verkligen saknar i Macen. iPhoto är rena skämtet mot det, i mitt tycke.

Sen tycker jag visserligen att de senare versionerna är bättre, men det oaktat.

Om du köper Elements för Mac måste du dock vara medveten om att Album-delen är ersatt med Bridge, som är en helt ok bildläsare, men i mitt tycke inte lika bra som Album.

Inga positiva besked tyvärr...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-08-25 16:43

Orosmoln

Som nybliven switcher så är man lite lätt förvånad. Efter att ha pratat
med minst 3 st försäljare blev jag övertygad om att en MacBook + Adobes
programsvit på MacOSX skulle vara det bästa som kunde hända mig de kommande
åren. Jag som PC-ägare med tre enkla användningsområden (Internetbank, bildhantering
i Adobe Photoshop Album, MP3 med iTunes) skulle utan problem kunna switcha...

Risken är nu stor att jag får utnyttja "öppet köp" och återgå till "den mörka sidan" då
jag inte kan använda min Internetbank (Skandiabanken) och inte heller har några vettiga
alternativ till Photoshop Album.

Hade Adobe haft PS Album till denna Intel Mac så skulle jag köpa det direkt.
Skulle det finnas ett sätt att konvertera allt arbete man lagt ner med taggar, album m.m.
till iPhoto så hade jag allvarligt övervägt det. Parallells och Bootcamp känns inte som
vettiga alternativ för att köra Windows och PS Album i Windows-mode....

Är det någon som har tips på lösningar så lyssnar även jag

Hej! Tyvärr inga tips rörande din bildbehandling. Dock använder jag Skandiabanken under OSX. Jag använder Netscape till mina bankaffärer då handelsbanken kräver/krävde det.
Huruvida dessa banker funkar under Safari har jag ingen aning om.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-30 10:30

Numera kan man använda Handelsbanken genom safari med. Dock behöver man en bricka med en gångs koder.

Men vad är det för taggar du har på bilderna. De är väl sparade som EXIF-information i bildfilen och följer ju då med till alla andra program. Jag tycker iPhoto är ett bra program och jag är övertygad om att du kan byta till iPhoto. Ta med en bild till en Mac-handlare och be att få testa att ta in den i iPhoto. Eller ladda upp en bild här så kan jag ta in den och kolla vilken info som finns med.

Okej jag har snabbt testat lite och jag vet inte riktigt hur nyckelorden är sparade, men det bästa är väl att testa med en bild först.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-09-01 15:01

En möjlig väg?

OK - glöm det där med internetbanken. Det funkar.

Eftersom Adobe inte verkar ha eller kommer med några alternativ
till Photoshop Album snart på Mac så känns det som att iPhoto är det
enda raka verktyget. Det ser faktiskt ut att täcka behoven när man grottar
lite i detaljerna.

Utmaningen verkar dock vara att exportera det jobba man gjort med kategoriseringen
i Photshop Album. Där lagras all metadata i en egen stängd databas och den
följer inte med vid en export av bilder. Så importerar man till iPhoto tappar man
alla taggar, album och framförallt.... tiden då bilden togs!

Nu verkar lösningen vara att uppgradera Photoshop Album till Elements
för i den versionen så kan man exportera och få med metadata i åtminstone ITPC-format...

/M

Kategoriseringen kan jag förstå om den spricker, men datum, tid och exponering sparar väl alla moderna kameror i bilden. Verkar ju konstigt om Adobe Album tar bort data ur filen. Testa att exportera en bild och ta upp den i ett annat program som kan läsa EXIF, eller så ladda upp en bild här som du exporterat från Album.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-02 00:56

Har du kollat in iViewMediaPro för katalogisering av bilderna? Är i mitt tycke det absolut bästa katalogiseringsprogrammet som finns på Mac…

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-28 14:12

Använde själv Photoshop Elements 4.0 på PCn, men jag har helt gått över till Mac nu. Senaste köpet var den nya iMacen för 2 veckor sedan. Eftersom jag tycker den nya iPhoto är helt grym, vill jag föra över allt till iPhoto. Jag undrar därför om någon kommit på något sätt sedan denna tråd startades hur man får med sig alla taggar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-08-29 11:27

Gjorde även jag en flytt från Elements 4 på PC till iPhoto. Vill minnas att det finns en funktion i Elements som skriver ner taggarna i bildfilerna och då dyker de upp rätt i iPhoto.

Jag kan oxå rekommendera att tänka över innan du migrerar om du vill använda iPhotos sätt att sortera in bilderna i biblioteket, eller hellre vill ordna mapparna själv på disken. Jag började med min egen struktur, men sen kom alla nya bilder in i biblioteket. Så nu sitter jag med två strukturer och en himla soppa att reda ut. Går exempelvis inte att säkerhetskopiera hela biblioteksmappen i nuläget, OS X gnäller om dubletter som inte finns av nån anledning...

/magnus

  • Medlem
  • International user
  • 2007-08-30 10:38

Jag valde alternativet att skriva alla taggar till filerna i Photoshop Elements (på en PC). Efter det importerade jag alla bilder till iPhoto och det funkade perfekt!

1
Bevaka tråden