Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail byter teckenkodning när man bifogar bilagor

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det nån mer än jag som råkar ut för att Mail.app byter teckenkodning när man bifogar filer. Har Mail default inställd på ISO standarden men när jag skickar med pdf filer så byter den till UTF 8.

Finns det ån workaround till detta problemet?

Tacksam för svar

Är det därför det blir oläslig text ibland för mottagare med Windows? Har inte sett någon permanent lösning på det problemet.

Skriver du breven i ren text eller i formaterad text?

(UTF-8 är en ISO-standard, bara för att förtydliga saker och ting)

För mig är grundinställningen formaterad text men många stora företag gör om till ren text när de tar in breven i sitt system. Så ett svar tillbaka till mig kan vara ren text som jag sen svarar på i min tur och då följer väl Mail det formatet.

Jag har inte djupforskat exakt när problem dyker upp. Plötsligt är det bara en kund som säger att de inte kunde läsa mailet. Vill man gå till botten med det hela så förutsätter det en kund som vill ägna tid åt mailtester och det är inte något man ger sig in på.

Grundfrågan från Swempa... kan det vara så att Mail byter till UTF-8 om filen har specialtecken (svenska tecken) i filnamnet ? Bara en tanke som slog mig ...

Breven går iväg med som ren text.

det har inget med filnamnet att göra det är samma sak oavsett om det är svenska tecken med eller ej

1
Bevaka tråden