Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon D200 eller D80?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-09-04 15:52

Jag kan inte se att det är så stor skillnad på dessa om man bara är ute efter den tekniska kvaliteten på bilden. Vet någon av er vad som ev. skulle vara oumbärligt på D200:an som motiverar det betydligt högre priset?

Svar som "köp Canon" undanbedes. Nikon kan utrustas med Zeiss-objektiv, Det räcker för mig.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-04 16:34

Själv äger jag en D200 sedan början av sommaren och skulle göra samma val även efter D80 lanserades. Den främsta faktorn för min del är möjligheten att använda gamla manuella objektiv. Man kan sätta på dem på D80, men den inbyggda ljusmätningen fungerar inte. Köpte ett 105 mm manuellt makro, och ett 200 mm för en väldigt billig peng, och är väldigt nöjd med dem.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-09-05 22:48

har inte full koll på d80:n specar, men D200 har kortare slutartid, 5fps istället för 3, 24 bilders raw buffert istället för 6, och sen vet jag inte om D80 har lika mycket packningar för att stå emot smuts damm och fukt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-05 23:50
Ursprungligen av sommer:

har inte full koll på d80:n specar, men D200 har kortare slutartid, 5fps istället för 3, 24 bilders raw buffert istället för 6, och sen vet jag inte om D80 har lika mycket packningar för att stå emot smuts damm och fukt.

Som du säger så är det så att D80 är inte tätade på samma goda vis som D200. Har man cashen och intresset så är det D200 som gäller. Annars kan du köpa D50.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-09-06 09:05

Jo, det e ju inge snack om att D200 är en bättre kamera, men frågan är om det är värt dom extra tusenlapparna man får punga fram med, det e ju individuellt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 12:17

kan bägge köra med Adobe 1998 istället för äckliga sRGB? (själv kör jag D2X som jag älskar... )

[japp, D80 hade Adobe RGB 1998]

Senast redigerat 2006-09-06 13:28
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-07-12 11:13
Ursprungligen av dboy:

kan bägge köra med Adobe 1998 istället för äckliga sRGB? (själv kör jag D2X som jag älskar... )

[japp, D80 hade Adobe RGB 1998]

Varför skulle den lite mindre arbetsfärgrymden/profilen s-rgb vara äcklig i jämförelse med Adobe RGB?

Mvh Mikael

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-06 13:08

D200 köper man nog om man har BEHOV av att kunan få ljusmätning på CPU-lösa objektiv, samt vill ha den fukt/smutstätningen. Behöver man inte detta, klarar man sig med en D80, skulle jag säga. Jag tror bara det är värt pengarna för den som VERKLIGEN behöver just detta.

Så man får ingen ljusmätning alls på D80 om inte gluggarna kommunicerar elektroniskt? Låter lite konstigt, är det inte bara som på de flesta andra kameror att den antar bländarvärdet f1 och går bra att använda med tidsautomatik? Om inte är ju Zeiss ZF-gluggar bara att glömma för D80 eftersom de är elektroniklösa.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-07 15:12

Tack för alla svar hittills!
Skall nämligen kränga av mitt Contax G2-system till förmån för något digitalt i 15.000:-klassen.

  • Medlem
  • 2007-07-12 00:30

Skillnaderna mellan D200 och D80...

 Available on the D200, but missing from the D80

1► Ability to record uncompressed NEF Raw files

2► Nikon’s proven 1,005-pixel RGB sensor for metering ambient and flash exposure

3► Metal alloy chassis

4► Ability to use CompactFlash memory cards

5► Ability to select wide coverage for all seven autofocus sensing areas

6► Group dynamic AF-area mode

7► Exposure bracketing sequences of up to nine exposures

8► Maximum shooting speed of five frames per second

9► 1/8000 second top shutter speed and 1/250 second maximum flash sync speed

10► 10-pin terminal for connecting the wide range of Nikon remote release / control devices, and a standard PC socket for connecting a flash unit

11► Support for both the Nikon WT-3 wireless transmitter, and compatible GPS units.

12► Mirror lock-up function to help reduce the effect of internal camera vibration due to reflex mirror movement

 Available on the D80:

1► Ability to record compressed NEF Raw files only

2► 420-pixel RGB sensor for metering ambient and flash exposure

3► Body constructed from polycarbonate material

4► Uses Secure Digital (SD) memory cards but does support the SDHC version 2.00 specification to allow use of high capacity SD cards (i.e. over 2GB)

5► Only the central auto-focus sensing area can be set to provide wide coverage

6► Auto-area AF mode that enables the camera to select which auto-focus sensing area to use, without applying a closest subject priority

7► Exposure bracketing sequences of either two or three exposures

8► Maximum shooting speed of three frames per second

9► 1/4000 second top shutter speed and 1/200 second maximum flash sync speed

10► Dedicated terminal for the Nikon MC-DC1 remote release cable

Man kan väl ta i princip lika bra bilder med båda, men D200 är av en helt annan byggkvalité, så jag har förstått det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-12 02:00

Köp en D200! Massor av avgörande skillnader. D200 är har mer gemensamt med Nikons proffs D2x kameror än den har gemensamt med D80/D70 linjen. Själv har jag precis köpt en D200 efter att ha haft en D70. Otroligt vilket lyft det var att byta!

Jag har en sprillans ny D80 men jag är övertygad om att jag skulle klara mig precis lika bra med en D40 bildmässigt.
Alltihop hänger ju på vilken nivå man befinner sig som fotograf och eftersom jag är amatör räcker D80 till med råge!
Det är ju trots allt en semiprofessionell kamera.

Visst har D200 några finesser ytterligare , men använder man dom och
är dom verkligen värda dom extra tusenlapparna?
Dom tusenlapparna kan man ju använda som grundplåt till en extra glugg
istället.
Och är inte D200 betydligt större och klumpigare?

Hur som helst , det som slog mig när jag fick min D80 förra veckan var
enkelheten att fotografera med den.
Den var imponerande!
Bildmässigt tror jag det är hugget som stucket, båda tar fina bilder.
Men det är trots allt den som håller i kameran som är viktigast när det gäller hur slutresultatet ska bli.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-07-12 09:41

D80 är "smartare" på en massa sätt. Den har en massa program för olika situationer, blixten poppar upp när den behövs etc.

Läs testet på Nikon D80 här!
Det är nr 11 som testet finns i.
Kanonbetyg!

http://www.vpulp.se/digitalfoto.html

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2007-07-12 10:44

Jag köpte nyss en D80 hade en D70 tidigare, är hur nöjd som helst, det tar ett tag att vänja sig att delete knappen sitter annorlunda.
Men eftersom den har SD istället för Compact Flash så köpte jag ett Sandisk SD kort som har USB anslutning, perfekt till Maccen eftersom man slipper kortläsare helt.

  • Medlem
  • 2007-07-12 11:06

Som flera skriver så skiljer sig inte kamerorna vad gäller bildkvalitet, däremot i handhavande och byggkvalitet vilket flera pekat på. För mig som hade en D70 innan valde jag D80 för den hade det jag efterfrågade, dvs större sökare och lite annat småtrix som inte fanns på D70. LIte ny teknik förståss. Det hade också D200 med för många fler kronor. Dessa använde jag istället till bättre optik, något jag inte kunnat välja om jag köpt D200.
Skulle jag däremot använda kameran mer professionellt är D200 det givna valet pga av vädertätning och byggkvalitet. Den tål lite mer slit och släng gissar jag och klarar sig bra i regn (förutsättnongen är väl dock att du har linser och också går det, annars är det väl liksom ingen poäng). Jag vill dock flagga för att det är roligare med bra optik och ett enklare hus än det omvända. Så är resurserna begränsade, köp D80 och satsa på bra optik. Är pengarna inte något problem, köp en D200 OCH bra optik

PS. Har haft min D80 från releasedatum (snart ett år) och det finns få saker som jag är missnöjd med. Det har fått regn på sig och blivit ordentlig smutsig och jordig utan att någon form haveri så SÅ illa är det det nog inte. Uppgraderar jag blir det INTE till en D200, den erbjuder allt för lite extra över D80, åtminstone för min del. Jag hade inte tagit några bättre bilder om jag köpt en D200. DS.

"Varför skulle den lite mindre arbetsfärgrymden/profilen s-rgb vara äcklig i jämförelse med Adobe RGB"

På Nikon D80 finns 3 färglägen att välja på,

Ia =sRGB
IIa= Adobe RGB
IIIa=sRGB

Intressant att notera är att fotogurun Ken Rockwell rekommenderar
läge IIIa som är sRGB och så rekar han mättnadsläge förstärkt.

Just nu kör jag IIa men har testat IIIa och jag tycker båda verkar vettiga.

Vilken du ska välja beror helt på dina behov och vilka objektiv du ska använda på den. Ska du använda den i mycket skiftande miljöer; naturfoto, sommar vinter vår höst, sport, action, till sjöss, alltså miljöer som kanske inte alltid är så kamera/elektronikvänliga - då blir valet av D200 lätt. Ska den användas med tyngre objektiv (vikt över 800gr/glugg) så rekomenderar jag D200+handgrepp (handgrepp rekomenderar jag iof till D80 också) för du håller kameran mycket stadigare om den väger 1+kg än om den väger runt 1/2 kg. Som nämnts tidigare är kopplingen till objektiv av icke DX typ mycket bättre på D200 vilket inte är en oväsentlig faktor. Om du däremot mest fotograferar i "gynnsamma" förutsättningar eller om så litet storlek o vikt är viktiga faktorer är D80 valet. Båda är mkt goda alternativ. Kort sagt handlar det om var på skalan mellan "avancerad amatör-semiproffesionell-proffesionell" du befinner dig. D200 är byggd för att klara tuffare tag, såväl fler exponeringar som besvärligare väderförhållanden utan att behöva service, detta är 80% av prisskillnaden. Du väljer som sagt mellan två bra kameror vilka jag varmt rekomenderar batterigrepp till oavset slutligt val. Har en gång börjat med det så vill man aldrig vara utan.

Tråden är skapad 2006, så jag misstänker att trådskaparen redan träffat sitt val

Den kan väl vara intressant för andra ändå som går i samma tankar?

Fast det vore intressant att få reda på vad han valde?

1
Bevaka tråden