Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ulitimata HD-TV - videoredigering

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte mig en Sony HC-3 i USA. Insåg nu att jag måste skaffa mig en HD-TV. Vill ha tips om vilka prisvärda HD-tv (äkta HD) som finns på marknaden för tillfället.

Allmänna tips om länkar till HD-redigering tas också tacksamt emot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-13 17:15

En kompis är på väg att skaffa sig en 37" Amoi som klarar äkta HD.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-14 13:48

Vad har du för första intryck av sonyn ? Har beställt en som jag väntar på

Jag ska inte svära i kyrkan, är också lika god kålsupare som dig. Men tänk igenom din situation väldigt noga innan du lägger ut de där extra tusenlapparna. Mest troligt så kommer ingen kanal eller service provider skicka iväg data för full HD-upplösning (1080P). 720P verkar bli den standard som kommer användas. Naturligtvis finns det områden där 1080P kommer kunna användas... men skillnaden mellan 720P och 1080P på en 37tummare motiverar inte, enligt mig, de extra tusenlapparna. Sikta in dig på en som klarar 1366*720, eller som i mitt fall 1024*768 ifall du vill komma ner ytterligare i pris. Det är fantastisk kvalité i de två sistnämnda, och i 95% av fallen är det just de upplösningarna som kommer vara de du kommer använda.

Det går se 1080P material i HD-ready apparater som min. Däremot så blir det en nedskalning av bilden.
Jag hävdar att du inte kommer se en skillnad som motiverar prisskillnaden.

När du är less på den du köper ny nu (om kanske 3-7 år beroende på hur prylbög du är), så kommer SED-apparaterna finnas på marknaden, och vara prisvärda. Eller kanske något ännu fräckare.

Overkill är sällan bra.

EDIT: Såg just att det inte var du som skrev om 37 tummaren. Men du kanske inte tänkt köpa en 55 tummare hur som helst. Där börjar man kunna se större skillnad på 720P och 1080P.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-15 09:57

Jag skulle helt klart satsa på en "riktig" HD-apparat (HD Ready klassar jag som en av branshens dumaste klassifiseringar). Din kamera filmar 1080i50 - din monitor bör visa detsamma. 1080p monitorer finns idag från c:a 20 000 kr runt 37-42", det är bara att tuta och köra

Att köpa en burk på uppåt 40" som håller en upplösning på 1024x768 skulle jag aldrig välja….Då hade jag hellre väntat på lägre priser.

Det råder "osäkerhet" vilket format man kommer satsa på idag för sändningar. Dock tror jag Blu-Ray och långfilm kommer levereras i 1080p. TV kan mycket väl komma att vara 720p50 då man där har mycket hårdare krav på lägre bitrate, och 720p50 presterar bättre än 1080i50 i detta avseende. Men på en skiva kan du öka bitraten och en 1080p presterar bättre än 1080i vid komprimering faktiskt.

Ursprungligen av Erik.dv:

Jag skulle helt klart satsa på en "riktig" HD-apparat (HD Ready klassar jag som en av branshens dumaste klassifiseringar). Din kamera filmar 1080i50 - din monitor bör visa detsamma. 1080p monitorer finns idag från c:a 20 000 kr runt 37-42", det är bara att tuta och köra

Att köpa en burk på uppåt 40" som håller en upplösning på 1024x768 skulle jag aldrig välja….Då hade jag hellre väntat på lägre priser.

Det råder "osäkerhet" vilket format man kommer satsa på idag för sändningar. Dock tror jag Blu-Ray och långfilm kommer levereras i 1080p. TV kan mycket väl komma att vara 720p50 då man där har mycket hårdare krav på lägre bitrate, och 720p50 presterar bättre än 1080i50 i detta avseende. Men på en skiva kan du öka bitraten och en 1080p presterar bättre än 1080i vid komprimering faktiskt.

Smaken är som baken. Men måste ändå säga att jag inte håller med dig Erik. Jag är fantastiskt nöjd med min tv (Panasonic 42PV60E) och den har "bara" 1024*768. Men det kanske är så att du är bildens motsvarighet till audiofil?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-15 10:02

Ett par länkar till snack om HD-redigering:
FCPUG.se: Utrustning för HD
FCPUG.se: P2 arbetsflöde?
FCPUG.se: HD i FCP 5

FCPUG.se-siten har säker fler svar på eventuella frågor kring detta faktiskt…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 22:38

Skulle jag vara "bildofil" eller vad man ska kalla det skulle jag verkligen inte rekommendera en skärm för 20 000 kr

Jag ser det som så att har jag en bil som har fyra däck ska den köras med fyra däck inte tre bara för att det går. Personen i fråga filmar i 1080i50 och att gå ner till 1024x768 är ju ett skämt då - den håller inte ens en 16x9 aspekt som ALLT i framtiden kommer vara. Men visst, vill man se c:a 40% av den informationen ens bild innehåller….kör hårt

Nej, ska man satsa på en HDTV tycker jag helt klart den absolut MINST ska hålla en 720p upplösning (1280x720), helst 1080p (1920x1080). Sen är upplösningen också beroende av storleken på skärmen. Vid 32" har de flesta svårt att se alla detaljer även på en 720p upplösning vid "normalt tittavstånd". Men går man upp i 42" (som du ex- kör) så vill man helt klart åt 1080p.

Bara för att man nöjd med något betyder det inte att det inte finns bättre saker… Jag är hemskt nöjd med min 32" Sony CRT Widescreen TV

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-09-17 22:40

AMOI har jag hört bra saker om trots deras extremt låga prisbild… Det finns en 42" variant de säljer med full 1080p upplösning också. Då får man dock näthandla.

1
Bevaka tråden