Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk inloggning till Airport?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur får man det att fungera med automatisk inloggning till airportinställningarna som finns lagrade i Nyckelhanteraren? Jag har en Pismo med system 10.4.8 (senaste?) och är uppkopplad till internet via en Netgear trådlös router.

På min frus Psimo fungerar det, men inte på min. Vi kör med WEP, delar inte ut SSIDoch har MAC-adresslåsning. Hur ska jag få systemet att fatta att uppkopplingen ska återupptas efter vila? Vill helst inte behöva skriva in lösenordet (hexdecimal) varje gång…

Tack på förhand för tips.

Jag vill också veta!
mr

  • Oregistrerad
  • 2006-09-20 22:35

På min iBook så finns det i airportinställningarna en möjlighet att ange vilka nätverk som man ska ansluta till och vilka som jag ska använda i prioritetsordning. Jag skrev in lösenord, nätverksnamn krypteringsgrad, osv och sparade nätverket i listan, sedan så har det fungerat automatiskt för mig i varje fall. Man behöver tydligen spara nätverkets alla data i airportinställningarna, verkar det som.

Sören

Kör du Tiger Sören?
Jag tycker inte att inställningarna ser såna ut där.
Denna lösning:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050811225235951&query=airport

Som ser ut så här:

I finally found the complete answer: Keychain and Network Preference settings:
In Network Preferences > AirPort, set the "By default, join:" to "Preferred network."
In AirPort > Options..., set "If no preferred networks are found:" to "Keep looking for recent networks."
In Utilities > Keychain Access, select your Network under Login Keychains. Check the "Show password:" box and make sure it is correct -- mine had a "0x" prefix added to it that I had to remove. Under the "Access Control" tab, select the "Allow all applications to access this item." I may be wrong, but I think this is the key to getting all of the automatic connections to work, well, automatically.

Kan vara svaret på mina problem. Jag ska exprimentera på powerbooken.
Min gamla imac G3 tycks ha ett root konto aktivt från tiden när jag köpte 10.1 och inte visste om sudo. Och nycklar ägda av system får jag inte ändra ens med adminkontot.

MR

Jag "löste" mitt problem genom att plocka bort krypteringen och enbart köra med SSID "osynligt". Får se om jag har tid att testa ovanstående förslag från Martin Rudolfson.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-21 10:31

Jo, jag kör Tiger, 10.4.7. I inställningen har jag valt vilket nätverk som ska vara primärt, dvs hemmanätverket, jag skriver i SSID, krypteringsmetod, och anger detta som det första som ska anslutas till. Min router har SSID-utsändningen avstängd. WEP-kryptering, samt Mac-adressfiltrering. En Linksys WRT 64 GS, förresten. Det står i inställningarna att airport kommer att ansluta till det första tillgängliga nätverket i listan, mitt står överst, som sig bör och det verkar fungera utan knot, i varje fall.

Mvh Sören

Även på norska öar

Ursprungligen av SörenP:

Jo, jag kör Tiger, 10.4.7.

Det verkar som imacens begränsade inställningsmöjligheter, dvs. att det inte finns en lista att lägga till + eller tabort - nätverk ifrån kan bero på att det inte är extremekort i den. Powerbooken har hela listan. I övrigt gäller bara att manipulera nyckelringen, så kan man även se till att lägga in vilket (1-4) lösen som gäller. Med undantag från att det i imacen inte går att skriva in all info i inställningar för nätverk så har jag exakt samma inställningar på nätverket som du. Det verkar fungera bra nu på imacen. På PBn gjorde jag precis som du sade och det är bra.

MR

PS!
Inte ens HJÄLP talar om att det kan dyka upp en dialogruta som inte har en lista, vilket gjorde mig konfunderad när jag inte hade någon. Finns nån som vet om detta är en Airport/Airport extreme skillnad?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-21 17:01

Då måste det vara nåt annat, för jag har endast ett gammaldags 11 mbits airportkort i en iBook vit 600 Mhz på den burk som används på Airport. Jag har gjort alla systemuppdateringar i den, som man kan göra, endast ipod-uppdatering kommer upp i systemuppdateringen när jag kollar.

Mvh Sören

Jaha! Nu fungerar det ju. Efter att ha meckat extra på DVn. På Powerboken fanns ju alla inställningar så den skötte sig själv. Men om det är något hårdvarumässigt med imacDV eller något som går att uppdatera sig till det får jag forska i.
Tack för visat intresse
När jag väl var klar tror jag det också blev problem för att jag visade en viss otålighet och ville ändra och greja mycket på en gång. Så här i efterhand undrar jag om inte allt löst sig efter hand om jag inte hetsat upp mig vid första misslyckade försöket.
Man får skylla på buggen framför burken.
MR

1
Bevaka tråden