Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PB G4 DVD & projektor

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem med att visa en DVD från en PB G4 som är kopplad till en Sony-projektor via VGA-kabel och G4:ans speciella skärmadapter. Datorn har OS 9.
Apple DVD-spelare klagar på att inställningarna för primärbildskärm inte stämmer... och startar inte spelaren... äsch, jag är för stressad nu för att komma ihåg exakt vad det stod och jag kommer inte åt datorn nu.
Seminariet är redan igång. Det fick gå utan DVD.

Jag testade förgäves alla upplösningar som datorn erbjöd.
Vad kan jag ha gjort för fel / vilka inställningar ska jag göra fortsättningsvis.
/Förtvivlad (som trodde en halvtimmes förberedelsetid skulle räcka)

  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 17:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan Asplund:
Jag testade förgäves alla upplösningar som datorn erbjöd.
Vad kan jag ha gjort för fel / vilka inställningar ska jag göra fortsättningsvis.
/Förtvivlad (som trodde en halvtimmes förberedelsetid skulle räcka)

Jag vet inte säkert men har du provat att pröva med och utan skärmdubblering (visa samma sak på både skärmen och projektorn)?

Låg upplösning på båda skärmarna brukar vara att föredra. Och PAL.

Har du kryssat bort "visa endast rekommenderade bildskämrslägen" (om den även finns i 9:an) för att kunna pröva andra upplösningar?

Har du lyckats spela dvd-filmer på någon extern skärm/tv/projektor vid tidigare tillfälle? Jag råkade ut för problem när jag uppdaterade min Apple DVD-spelare (mjukvaran) för typ ett år sedan. Tydligen la sig inte alla filer på rätt ställe och spelaren gav det där felmeddelandet. Om du tror att det kan vara problemet kan jag försöka hitta lösningen igen.

Tack för tipsen. Jag ska prova när jag har lite mer gott om tid. Enl uthyraren av projektorn ska iaf inga speciella inställningar behöva göras i den.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-22 19:58
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Johan Asplund:
Har problem med att visa en DVD från en PB G4 som är kopplad till en Sony-projektor via VGA-kabel och G4:ans speciella skärmadapter. Datorn har OS 9.
Apple DVD-spelare klagar på att inställningarna för primärbildskärm inte stämmer... och startar inte spelaren... äsch, jag är för stressad nu för att komma ihåg exakt vad det stod och jag kommer inte åt datorn nu.
Seminariet är redan igång. Det fick gå utan DVD.

Jag testade förgäves alla upplösningar som datorn erbjöd.
Vad kan jag ha gjort för fel / vilka inställningar ska jag göra fortsättningsvis.
/Förtvivlad (som trodde en halvtimmes förberedelsetid skulle räcka)

Jag tycker det låter som att den inte är riktigt säker på vilken som är den primär bilskärme, alltså vilken skärm den ska visa DVDn på.

För att välja vilken skärm som är den primära öppnar du inställningarna för bildskärmar och väljer fliken "Uppställning" och sedan drar du över menyraden till den skärmen som du vill ska vara primär...

/arvid

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: arvid.:
Jag tycker det låter som att den inte är riktigt säker på vilken som är den primär bilskärme, alltså vilken skärm den ska visa DVDn på.

För att välja vilken skärm som är den primära öppnar du inställningarna för bildskärmar och väljer fliken "Uppställning" och sedan drar du över menyraden till den skärmen som du vill ska vara primär...

/arvid

Tack. Jag ska prova.

  • Medlem
  • 2003-01-24 10:16
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: arvid.:
För att välja vilken skärm som är den primära öppnar du inställningarna för bildskärmar och väljer fliken "Uppställning" och sedan drar du över menyraden till den skärmen som du vill ska vara primär...

Hade jag ingen aning om... Bra tips när man kör extern skärm överhuvudtaget. Funkar utmärkt på min "hackade" iBook.

1
Bevaka tråden