Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kinesiska tecken i Mail

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har nu två kunder vars mail har "konstiga tecken" i sig på mottagarsidan. Motagarna varandes PC-burkar.

Det verkar röra sig om tre sorter "konstiga tecken". Antingen det ena eller det andra alternativet.

1. Faktisak kinesiska tecken.
2. Snedstälda svarta fyrkanter med olika tecken i.
3. Vissa tecken har ersatts. Å blir t ex S med ett litet V ovanpå. Ä blir ett E med ett hirinsontellt streck ovanpå.

Både kunder och vi något trötta på detta. Vi har prövat att ändra ISO enligt andra inlägg här på listan men det verkat inte fungera. Det rör sig om OSX 10.4. Alla uppdateringar är gjorda, likaså rättighetstillrättandet.

Hjälp!

  • Oregistrerad
  • 2006-03-02 16:33

Har ni ändrat till UTF-8 via terminalen?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-02 17:15

jag har haft samma problem.
kör med oformaterad text nu och då verkar det funka.
men hur ändrar man till utf-8?
eller ska man inte göra det kanske.
förklara gärna.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-02 18:52

För att ändra till utf-8, stäng ner Mail öppna sedan Terminalen och skriv:

defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "UTF-8"

Slå sedan retur och stäng Terminalen.

utf-8 är en vidareutveckling av Latin-1 som fler och fler använder. Den hanterar konstiga tecken bättre, typ svenska. Borde vara standard i Mail men det är det inte. Säkert en miss eller en bugg.

Lurigt. Det vi har kört är:
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

Vilket är det som gäller tro? ISO 8 eller ISO-8859.1?

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 09:07
Ursprungligen av dias_se:

Lurigt. Det vi har kört är:
defaults write com.apple.mail NSPreferredMailCharset "ISO-8859-1"

Vilket är det som gäller tro? ISO 8 eller ISO-8859.1?

Inget av dessa utan UTF-8

Ah! Självklart. Puckomig, måste äta något.

Så skriver jag ännu ett inlägg i dessa mail-diskussioner.
Såsom jag har förstått det, efter ha läst tidigare inlägg, så är UTF-8 redan förvalt i mail och det var just det som gjorde att problemet dök upp.

Har själv ändrat till ISO-standarden som nämndes ovan (i 10.4.2 så jag vet inte om det ändrats tillbaka efter man uppgraderat) och efter det har jag inte haft några problem.

Det verkar som om folk verkligen pendlar att ge tips mellan dessa två standarder men är det någon som verkligen vet? personligen är jag en sådan person som håller på ISO-standarden.

  • Oregistrerad
  • 2006-03-03 10:07
Ursprungligen av Shinji_Ikari:

Så skriver jag ännu ett inlägg i dessa mail-diskussioner.
Såsom jag har förstått det, efter ha läst tidigare inlägg, så är UTF-8 redan förvalt i mail och det var just det som gjorde att problemet dök upp.

Har själv ändrat till ISO-standarden som nämndes ovan (i 10.4.2 så jag vet inte om det ändrats tillbaka efter man uppgraderat) och efter det har jag inte haft några problem.

Det verkar som om folk verkligen pendlar att ge tips mellan dessa två standarder men är det någon som verkligen vet? personligen är jag en sådan person som håller på ISO-standarden.

Är ingen superexpert på det här, men...

UTF-8 är som jag förstår en vidareutveckling av ISO för att kunna hantera fler tecken, inte direkt någon "annorlunda" standard. Att jobba i UTF-8 för att koda webbsidor är t ex en befrielse för oss med svenska tecken.

Men det borde rimligen bli bra även med Latin-1 (ISO-8859-1). Men det ska inte heller vara några problem med UTF-8. Tror det är bättre och vad jag vet så försvinner problemet med UTF-8.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 16:52

Vi behöver seriös hjälp!!

Detta problem berör inte bara oss med å ä och ö utan alla som använder udda bokstäver i det latinska skriftsystemet. Har läst förvirringar och irritationer från Macfolk i Tyskland, Polen, Israel mm mm.

Ingen verkar egentligen veta vad felet är och alla antar att det beror på textkodningen i Mail.

De flesta diskussionerna på nätet och här på 99 hänvisar till att man ska gå in i terminalen och ändra den defaulta textkodning. Problemet är att ingen vet med säkerhet viken textkodning man ska använda. Det hänvisas både till UTF-8 och ISO-8859-1. Men problemen uppstår i båda formaten, då faktorer som signaturer och bilagor inverkar på hur Mail hanterar olika tillägg utöver den rena texten.

Med dom här problemen innebär det att Mail är ett program som egentligen bara kan användas av engelskspråkiga Macanvändare.

Någon borde ställa Apple mot väggen!!!

Det här är den bästa sidan jag hittat på ämnet.
http://homepage.mac.com/thgewecke/woutlook.html

Jag kanske ska påpeka att jag själv aldrig upplevt några problem då jag befinner mig i en bransch där de flesta är Macanvändare. Har även bara ett fåtal vänner som inte kör Mac.

Anledningen till att jag är upprörd är att jag håller på och hjälper en vän med att fixa hennes arbetsmaskin och råkade övertalade henne att gå över till Mail. Redan första dagen började mail komma in med klagomål på oläsliga mail.

Mångfacetterat problem det här

När vi felsökt detta hos kunder som drabbats har vi funnit att det inte (alltid) hjälper att använda defaults.write etc., men att plain text alltid funkar. När vi analyserat källkoden till de mail som får problem så har vi kunnat se att kodningen är olika för olika delar av mailet. Jag tror att standarden egentligen tillåter detta. Dvs, citerad text från ett besvarat mail har en kodning och den text man själv skrivit in i svaret har en annan. Det kan också vara så att en bilaga har en angiven kodning och texten i mailet en annan.

Problemet verkar uppstå när mottagande mailprogram (Outlook i de flesta fall vi stött på) läser den första uppgiften om kodning och sedan tolkar hela mailet efter detta, trots att andra delar av det är kodad på annat sätt.
När vi konstaterat detta så tvingades vi inse att vi inte kunde lösa problemet, utan fick hänvisa till "plain text".

"Lösningen" verkar alltså vara (under förutsättning att vår utredning stämmer) att Apple slutar att tillåta att mailet får olika kodning i olika delar, eller att Microsoft uppdaterar mailprogrammen så att de stöder flera kodningar.

\\\ Alderman

  • Oregistrerad
  • 2006-09-27 17:47

Äntligen ett riktigt bra svar från någon man kan lita på.

Tusen tack!

När vi konstaterat detta så tvingades vi inse att vi inte kunde lösa problemet, utan fick hänvisa till "plain text".

Gott!
Men vad händer när kunden drar på sin "formaterade" avsändare? Gör Mail om hela brevet till formaterad text?

Ursprungligen av dias_se:

Men vad händer när kunden drar på sin "formaterade" avsändare? Gör Mail om hela brevet till formaterad text?

Nä, har man ställt in att mailet skall skickas som plain text, så konverteras signaturen också till plain text.

\\\ Alderman

Gott!

Gott! Då behöver jag inte ändra alla kunders signaturer.

1
Bevaka tråden