Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fördelar med Wacom - Vilka?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-09-28 19:08

Tja!

Kan börja som så här, jag har varit väldigt sugen på att skaffa Wacom A5 någon vecka nu men är rädd att de blir bortslösade pengar. Jag pysslar en del med grafisk design på datorn. Jag är tyvärr ingen person som tecknar, men jag ritar hemsidor redigerar foto och så vidare. Frågan är nog tycker ni att jag är en person som har användning av Wacom eller inte?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-09-28 19:27

Finns hur många fördelar som helst tycker jag. Själv skaffade jag mig mina (både hemma och på jobbet) pga att jag sitter mycket i Photoshop med bilder, redigering, retusch, friläggningar etc men jag använder den till allt. Även av ergonomiska skäl.
Nuförtiden kan jag knappt hantera en mus, det går hur långsamt som helst utan pennan!

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2006-09-28 20:27

Jag har också gått med funderingar att skaffa en sådan.
Jobbar också med webb, och mkt i photoshop, illustrator, indesign.

Måste det vara en sor yta eller klarar man sig med en en liten.
Vad är lagom...

Är den alltså bra att använda till mer än just att illustrera med?

Min har krånglat lite så jag har fått skicka iväg den. Men annars använder jag den så ofta jag kan. Även när jag surfar osv. Det tar ett tag och vänja sig men när väl gjort det är man fast!

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2006-09-28 23:05

Klarar mig fint med en A5:a. Tror egentligen att större bara behövs vid kalkering, cad etc, men jag har även hört folk som håller på med det nöja sig med mindre versioner.
Har faktiskt själv funderat på att skaffa en A6:a för att använda tillsammans med MBP:n och låta den större plattan ligga kvar hemma vid resor.

Använder min till allt! Hemma ligger musen fortfarande nedpackad, och på jobbet ligger den bara framme för att arbetskompisarna ska kunna använda datorn när jag inte är här, eftersom de flesta avskyr pennan. De använder wacommusen då.
Det är inga svårigheter att lära sig använda pennan heller, träna en kväll så går det bra sen. Är man dessutom van att använda penna vid ex illustrationer eller skriva mycket för hand så går det ännu lättare. Nuförtiden brukar jag till och med kunna skriva på tangentbordet med pennan mellan fingrarna samtidigt!

  • Medlem
  • Varberg
  • 2006-09-28 23:50

Förutom de precisa och effektiva rörelser pennan medger, talar även ergonomin sitt tydliga språk för att välja en digiplatta istället för mus. Åtminstone jag upptäckte den smärtsamma vägen nackelarna med mus. Efter år av många timmars arbete med att fixa foton till tryck, svullnade plötsligt handleden till en värkande bulle. Desperat sökte jag lösningen och fann den till slut i en Wacompenna. Det är verkligen före och efter pennan. Numera är jag inte begränsad av senhinnorna, utan kan arbeta med en helt ny avslappning. Detta sagt med numera många års dagligt kneg med Wacom. Testa och njut!

kokko

  • Oregistrerad
  • 2006-09-29 14:54

Att dammpricka bilder m.h.a ett ritbord är ren kärlek! Det är oerhört snabbt och iom att pennan är tryckkänslig så blir spetsen olika stor beroende på hur hårt du trycker (eller olika opacitet, går att ställa in). Alla rörelser där du sveper är mycket mer precisa än med en mus. Friläggning går också snabbare.

Till arbete i InDesign och Illustrator är det många som fortfarande föredrar musen, till vanlig surf likaså. Däremot finns det inget bättre än en penna när man retuscherar foton så även om bildredigering är det ända du egentligen kan tänkas behöva en penna till, är det helt klart värt det.

1
Bevaka tråden