Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX 10.4.8 förvandlade min mb till en skärbräda

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 00:48
Ursprungligen av Andreas Th:

Håller med. Windowws verkar bli helt överlyckligt när det hittar nåt "Kolla här! Ett USB minne jäklar men kolla då!" "Kolla igen!" "Jag har fixat det automatiskt åt dig" osv. Hade varit roligare ifall gemet kom upp och sa det

HAHAHAHAHA Det där var spot on... Gemet hade varit fett ball XD

Det finns två poäng att hämta. Den första poängen får man när man installerar en drivrutin automatiskt. Den andra får man om man gör det utan onödiga meddelanden. Ljud är ev ok

  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 02:14

Jag hade inga problem med uppdatering på min 4 dagars unga macbook ;).
Men nu måste jag fråga om någon annan här tycker att deras macbook bootar upp snabbare efter uppdateringen? Min macbook startar upp ca 4 sekunder snabbare nu än innan iaf :D. Just när jag trodde att jag aldrig skulle få se en snabbare uppstart på en dator

hehe.. denna helgen suger verkligen för min del.. krockade dessutom nu ikväll så nu mår jag jävligt dåligt... Men ska inte gräma mig här. När jag väl kom hem (med taxi) så öppnade jag locket.. ingen mac. startade om. inget. startade om och stängde locket. Ja! Fungerade! FOrt som fasen in med osx-skivan och installerade om os x. Så nu sitter jag här. Och ska uppdatera igen UTAN att avbryta denna gången.

Aja... ska fortsätta att rehabilitera mitt psyke lite nu... Och i veckan som kommer gå till applecenter och be dem beställa hem heat sink till min digitala bok.

Ha det gött

Har aldrig nånsin haft problem med en uppdatering. Har haft iBook, PowerBook, Mac mini och nu MacBook. 10.4.8 gick såklart också in felfritt.

Ni som haft problem kanske har Microsoft Office installerat? Denna uppdatering innehåller ju Microsoft-uppdateringar (muhaha)

Inga problem alls med uppdateringen, och jo Christobal jag kör office

  • Oregistrerad
  • 2006-09-30 15:52

Uppdaterade min Macbook och nu vägrar den starta OS X
Fanfaren kommer, sen kommer det bara en mapp med ett frågetecken på.

Tips?
Läst trådar om problem med uppdateringen men inget som hjälper.

Windows installerat?

Det där frågetecknet har dykt upp för mig också när jag haft XP på en partition, så nu låter jag bli. BootCamp är trots allt Beta fortfarande.

inga problem med min dual 1.8 G5 PowerMac ..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-09-30 16:54

Inga problem på min mb 1,83/2GB
Den gjorde en "dubbelomstart" efter installationen, men det tog inte speciellt lång tid.

Okej, ber om ursäkt till alla macare och till apple för att jag jagade upp mig.. Men nu är den död igen trots att den gick igång igår.
Dessutom är det inte så svårt att jaga upp sig när den ena dagen stänger av sig fem-sex gånger helt oprovocerat och sedan gör så där som ingen av mina tidigare datorer gjort.
Är inte direkt ute efter att smiska mac fast det blir ju lite så.
Det är min första mac och så händer sånt.
Jag var nära på att ta hela steget och flytta över helt till mac och OS X för att jag trivdes så bra i denna vänliga miljön som bara kramar om en och serverar allt som frukost på sängen.

Nä jag har bara haft fem st PC innan... Antar att det finns en fast mängd PC man måste ha innan man får klaga på sin mac (som nu ligger stendöd på sängen). Men okej, vi kan strunta i att säga "PC" och "Mac" i detta läget när den strular utan säga "Dator" istället.
Så jag har haft sex datorer varav en som kommer få åka in på service. Klart man börjar fundera på att sälja den/skaffa ny.
Visst har det hänt en del skumma saker på mina pcs men där kunde jag iaf boota fråpn skivan och börja om när jag ville. Man kunde improvisera igång den liksom.
Om jag pajade xorg i linux så var det bara att gå in och leka i den för att gå igång gui:n igen. Eller om.. You get it.
Nu verkar jag inte kunna göra ett skvatt

Givetvis vet jag att man inte är immun bara för att man köper en mac men detta är ju löjligt i vilket fall som. Jag köpte den just för att man ska slippa engagera sig vilket jag har gjort med min PC. Tänkte ha en bärbar som man bara kunde jobba på och det har fungerat jävligt bra hittils.
Hade det varit en bärbar pc hade jag blivit lika sur, givetvis, det ska fan inte vara så här. Och schhh, "det ska visst vara så här du skulle ha läst uppdateringsmanualen", okej jag lovar att läsa alla manualer för uppdateringar hädanefter... tssss.. Men det står inget om att den ska fortsätta strula (vilket den har gjort nu, det var bara falsklarm att den gick igång).
Nu beror det kanske inte på uppdateringen men man får ju en viss känsla av att det är så när den lägger av totalt dagen efter man uppdaterat.

Det som händer nu.. Tja, först stängde den av sig helt random igen när jag väckte den ur vila.. Sen startade jag den och det blev precis som när man skulle uppdatera den, fanfar och sedan obehagligt tyst. Sen dog den igen. Startade... Svart... svart.. Har stått såddär i 50 minuter nu. Har precis provat mitt "försätta datorn i vila under uppstart" som fungerade förra gången men det funkar inte nu. Går ej att starta från någon skiva heller.

Några ideér? Någon mac- (dator) -guru som kan något magiskt kommando för att gå in i nån boot-meny eller nåt? Vad som helst egentligen. I detta läget gör det inget om hårddisken formateras, jag har säkerhetskopierat allt viktigt..

Vill helst inte gå tillbaka till röriga windows nu, os x är jäkligt fint. Jag har ju alltid ubuntu att luta mig tillbaka på men jag har blivit lite bortskämd med OS X...
Men det måste ju vara nåt allvarligt knas med min dator.

Murphus lag gäller.
Ha det vackert
mvh Andreas Th

Edit: Oj vad långt det blev :S

Senast redigerat 2006-09-30 18:32
Ursprungligen av Andreas Th:

Några ideér? Någon mac- (dator) -guru som kan något magiskt kommando för att gå in i nån boot-meny eller nåt? Vad som helst egentligen. I detta läget gör det inget om hårddisken formateras, jag har säkerhetskopierat allt viktigt..

Jag har inget magiskt kommando åt dig, men skulle råda dig att ringa Apple och förklara problemet. Låter som om du råkat ut för samma problem med spontanavstängande och svårtstartade system som en del andra MacBook-användare har. Är det samma problem handlar det om ett garantiärende.

Ursprungligen av Christofer:

Jag har inget magiskt kommando åt dig, men skulle råda dig att ringa Apple och förklara problemet. Låter som om du råkat ut för samma problem med spontanavstängande och svårtstartade system som en del andra MacBook-användare har. Är det samma problem handlar det om ett garantiärende.

Tja jag får väl göra det då... Trots att det tar emot.
Skulle helst undvika lämna iväg den men det verkar ju inte bättre. Jaja.
Tack, ha det fint!

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-09-30 17:59

Min gjorde en lite egen variant.
När den jag startade om den efter installationen blinkade mappen med frågetecknet bara nån sekund, sen startade den Windows! Jag startade om, samma sak. Jag blev ledsen och gick och la mig. Nu på morgonen kom mor med mina Mac OS X-skivor och frågade om det var nåt jag ville ha kvar. Jag hade inte ens tänkt på att de kunde vara här hos dem, trodde skivorna var hos mig i lägenheten. Nåväl, jag körde in skivan och startade Macbooken. Körde Skivverktyg och reparerade skivbehörigheterna. Sen startade jag om datorn och då helt plötsligt fungerade allt finfint. (Jag startade från "Startskiva" i installationsprogrammet.)

Nu går allt som det ska igen. Phew...

En liten fundering bara, undrar om man hade kunnat installera OS X på den om man satte i en annan hårddisk eller om problemet ligger djupare än så. Om det bara är bootsektorn motsvarande (heter det så i apples filsystem?) som är förstörd eller nåt så borde det ju fungera med en ny HDD.
Fast å andra sidan så kan jag ju inte boota från skivor heller...

Nu blev skärmen lila och flimrar lite och ibland kommer det lite gult med i bilden. Det är nåt fel på upplösningen på flimret eller nåt för det är kantigt,"pixligt" och är streck över skärmen.
Kan det vara en grymt inzoomad skärmsläckare?
Kopplar jag en extern skärm till den så får den in en bild, helt blå (inte bluescreen-blå utan bakgrundsljusblå), men jag kan inte göra nåt. Ingen som har några funderingar? Finns det nåt kortkommando för att klona skärmen till den externa och inte köra "extended"? Hittar inget i manualen..
Macen reagerar på om jag trycker på tangenterna (skärmen somnar in lite först men bakgrundsbelysningen tänds när jag rör tangenter).
numlock och capslock fungerar också att blinka med... Jaja jag är lost iaf och får väl som sagt lämna in den. Om ingen har nån fundering så här en fin lördagskväll?
Kanske har det blivit nåt fel i "firmware" så att den tror att den har en annan skärm än vad den egentligen har eller nåt. Nåt fel i grafikkretsen kanske..

Kanske ska ut på stan ikväll och ränna istället och glömma allt vad datorer är.
Ingen macare i helsingborg som vill med?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-01 05:11
Ursprungligen av Andreas Th:

Nu blev skärmen lila och flimrar lite och ibland kommer det lite gult med i bilden. Det är nåt fel på upplösningen på flimret eller nåt för det är kantigt,"pixligt" och är streck över skärmen.
Kan det vara en grymt inzoomad skärmsläckare?
Kopplar jag en extern skärm till den så får den in en bild, helt blå (inte bluescreen-blå utan bakgrundsljusblå), men jag kan inte göra nåt. Ingen som har några funderingar? Finns det nåt kortkommando för att klona skärmen till den externa och inte köra "extended"? Hittar inget i manualen..
Macen reagerar på om jag trycker på tangenterna (skärmen somnar in lite först men bakgrundsbelysningen tänds när jag rör tangenter).
numlock och capslock fungerar också att blinka med... Jaja jag är lost iaf och får väl som sagt lämna in den. Om ingen har nån fundering så här en fin lördagskväll?
Kanske har det blivit nåt fel i "firmware" så att den tror att den har en annan skärm än vad den egentligen har eller nåt. Nåt fel i grafikkretsen kanske..

Kanske ska ut på stan ikväll och ränna istället och glömma allt vad datorer är.
Ingen macare i helsingborg som vill med?

Lämna. In. Datorn.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-09-30 19:55

Jag hade inga problem av det slaget, men jag tycker att titelraden på mina fönster (och toolbaren - kör UNO, men blir samma utan) ser mycket blågråare ut än förut, och mindre vitt, liksom. Kanske att även färgerna i docken känns lite annorlunda.

Firefox och Transmit:

Kan vara inbillning bara, men jag tror inte det.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-01 17:41
Ursprungligen av malesca:

Jag hade inga problem av det slaget, men jag tycker att titelraden på mina fönster (och toolbaren - kör UNO, men blir samma utan) ser mycket blågråare ut än förut, och mindre vitt, liksom. Kanske att även färgerna i docken känns lite annorlunda.

Firefox och Transmit:

Kan vara inbillning bara, men jag tror inte det.

Lustigt, jag har tänkt precis samma sak. Allt känns lite, blåare. Tror de ändrade standardkalibreringen på skärmen. Testade att byta till en gammal kopia och då blev det direkt mycket gråare toolbar. Föredrar iofs den här inställningen, så mig gör det inte så mycket.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-10-01 21:01
Ursprungligen av shandar:

Lustigt, jag har tänkt precis samma sak. Allt känns lite, blåare. Tror de ändrade standardkalibreringen på skärmen. Testade att byta till en gammal kopia och då blev det direkt mycket gråare toolbar. Föredrar iofs den här inställningen, så mig gör det inte så mycket.

Skönt att det inte bara är jag. Har du lust att lägga upp din gamla kopia nånstans (eller maila – henrik snabel-a nyh punkt se)? Skulle nog hellre ha som förut.

som jag skrev nyss så. ska. jag. det. för att fixa spontana omstarter.... gå till applecenter och be dem beställa grejorna som skall bytas sedan när det fått hem sakerna, lämna in den.

För hårdvaran kan jag inte göra nåt åt tyvärr.

Senast redigerat 2006-10-01 05:24
  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 12:31

Funkade också fint för mig och uppdatera.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-01 18:43

Ursäkta men det här är en amatörstråd. Man låter saker stå sin tid när det sker uppdateringar. Gick klockrent här men tog ju en bra stund inkl 2 omstarter.. Att folk ska ha sån hybris så fort något inte verkar som de anser det ska.. hmm..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-01 18:55

6 MacBooks uppdaterade och allt fungerar utmärkt. Tog som sagt mycket längre tid än vad det brukar men det läste jag om innan..

Nu tycker jag inte att vi ska tracka sk*ten ut Andreas och Andreas kanske ska ta en skopa lugn och ro innan du hetsar upp dig.

Än en gång, förlåt till alla som tog vid sig personligen.

Jag hetsade kanske upp mig lite men är rätt ledsen på min mac som börjat stänga av sig hela tiden. Så att den blev svart 25 min efter uppdateringen gjorde att det rann över. Andra gången jag uppdaterade, efter att jag lyckats installera om OS X, så uppförde den sig på ett mer normalt sätt och man såg att den laddade och det tog bara högst tre minuter.
Iallafall, jag har inte på något annat forum råkat ut för att man fått en sån negativ tråd bara för att man blir förbannad på sin dator. Jag är inget proffs för jag jobbar inte med mac, och detta är min första. Har alltid kört PC innan. Så jag är en macamatör. Men jag är nog inte sugen på att handla fler nu. Fast det blir jag väl sen igen när prylnerven börjar rycka igen.. Och OS X är helt klart väldigt skönt att arbeta i.
Och igen! Ta inte detta personligt, jag klankar inte ner på kulturen eller på andra som köper mac nu utan på min produkt som strular. Ta det lugnt.

Tack till er som svarat och försökt hålla uppe stämningen. Men jag har fått nog av 99mac nu så detta blir mitt sista inlägg.

Ha det vajjert, ni hittar mig på ubuntuforums.org.
Live long and prosper
Andreas Th

  • Oregistrerad
  • 2006-10-02 09:11

Jag hoppas att du finns kvar Andreas Th.
Din inställning är helt rätt. Vi blir jävligt aggresiva när någon säger något illa om det nerdrevir vi pinkat in. Men du har gång på gång visat hur fantastiskt sund inställning du har.

Givetvis har du rätt att vara besviken, och du säger mycket riktigt att du är besviken på din produkt.

Alla andra (inte riktigt, men ni som bör känna er träffade gör nog det): SKÄRP ER!

/pelle

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-02 16:45

Jag tycker synd om dig Andreas. Hade nog reagerat ännu värre, flippat totalt. Det gjorde jag när mitt Kensingtonlås pajade och det satt en fet kabel i datorn. Nu kunde jag inte ta den med mig någonstans. Men det löste sig iallafall...

Bevaka tråden