Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Internet lägger av.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-10-08 23:00

Mitt internet lägger av hela tiden speciellt vid bandbreddskrävande akvtiviter t.ex. WoW. Jag har en mcbook pro och d-link router. När internet lägger av brukar det oftast räcka med att starta om datorn annars får jag ibland starta om router och modem.
Jag har en intern ip som är 192.168... nåt och när internet lägger ner får jag plötslig den externa adressen (kanse bara dom första siffrirna vet inte riktigt). Men då står det 263.... nåt under inställingarna på nätverkskortet. Jag kör för övrigt med sladd eftersom det trådlösa är värdelöst, går långsamt och trasslar.
Jag har kollat runt lite på forumet och har hittat flera med liknande problem men ingen lösning verkar det som.
tack på förhand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-09 08:47

Prova att köra utan router ett tag för att se om problemet kvarstår då.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-09 13:24

Router

Jag kan tyvärr inte göra det eftersom vi är fler som delar på anslutningen.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-09 15:42

Kan det vara ett fel från din Internet-leverantör?

Har du mer utrustning inkopplad i ditt nätverk förutom en D-linkroutern och din dator och några andras datorer?

Nätverksproblem kan ha att göra med skadade kablar (det räcker att man rullar en stol över en Cat-5-kabel för att den skall bli dålig och självklämda kablar skall vi inte ens tala om), för många hubb-hopp som uppstår när man kopplar dessa i serie och även för gammal utrustning. Elektronik innehåller kondensatorer, som torkar och därmed slutar vissa saker fungera. Hur gammal är din D-Link? Andra orsaker är förstås att det är fel på nätverkskort i datorn.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-10 14:18

Internet läggaer av

Eftersom dom andra datorerna inte har problem (Å andra sidan är jag den enda som använder mac), så border det inte vara själva nätverket plus kablar det är fel på. Det kanske är så enkelt att mitt nätverkskort är lite trasigt, får ringa apple och kolla med dom. Antar att jag måste lämna ifrån mig datorn i några dagar vilket inte är så jättekul

Enklast att kolla och därför det du bör kolla först, är kabeln mellan din dator och D-linken. Prova att byta den sladden, de är inte dyra, eller så byter du sladd med någon annan i nätverket.

Det medföljde förut en Hardware Test CD med varje ny Mac (sök här i forumet på det) som man kunde köra, som då kollade igenom utrustningen i datorn, minnet, grafikkort och nätverkskort. Om du har en sådan så prova att poppa i den CD-skivan, starta från den och se vad den säger. Den skall ligga bland dina OS X CD/DVD-skivor.

Sedan glömde jag nämna störningskällor, som tex trådlösa telefoner, basstationer för sådana, mikrovågsugnar, högtalare, TV-apparater, transformatorer, bildskärmar (CRT) osv osv. Men med skärmade kablar så skall det inte vara något problem, även om jag alltid lägger elsladdar åt ena hållet och nätverkssladdar åt andra hållet när jag kopplar ihop datorer.

Att jaga nätverksproblem kan ta tid, så därför kollar man först det som är lättast att kolla (eg kolla att sladden sitter i om skrivaren inte fungerar, istället för att leta fel på drivrutiner, du vet).

1
Bevaka tråden