Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildskärmsinställningarna i OSX är ett skämt

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 00:23

Som rurbriken säger. Man kan knappt göra några inställningar, och upplösningar som Windows fixar hur enkelt som helst på en stor skärm bara vägrar systemet acceptera oavsett hur mkt man försöker "tweaka" med SysResX osv (vilket inte borde behövas om Apple gjorde sitt jobb). Ska det vara såhär eller kan man knäcka systemet genom att lära sig knacka Terminalkommandon och liknande?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-10-12 01:37

Problemet med windows skärm inställningar är att dom är helt oanvändbara för novisa användare - visa mig en 50 årig dam som kan använda windows skärminställningar utan att bryta ihop och nu menar jag bryta ihop. Ska inte berätta hur många windows användare med CRT skärmar som jag har sett sitande och körande i 60HZ eller LCD skärmar med icke full upplösning. Jag behåller gärna skärm installningarna som dom är.

Vad är det för något som du vill uppnå?

Det roliga är att MacOs prova genom alla inställingerna som är möjliga för skärman och visa de bara. Är det inte bra. Jag menar - varför testa en skärmupplösning som endå inte fungerar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 09:10

Hmm. Jag håller med David här. OSX klarar att visa de upplösningar skärmen klarar, förutsatt att ditt grafikkort är med på noterna.

Kan du beskriva mer i detalj vad du vill uppnå kanske du kan få ett konkret svar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 09:40

Som så många andra försöker jag få till en fungerande HD-upplösning på en LCD-tv. Upplösningen är alltså 1366*768 @ 50-60 Hz. Enligt skärmens specifikation ska dock upplösningen från PC vara 1280*1024 alt. 1280*720 @ 60 Hz. Inga av dessa upplösningar hittar systemet själv och jag kan inte få den att godta upplösningar från SwitchResX (mkt möjligt pga felaktiga inställningar - men hur ska man veta dem?). Datorn är en MacBook, men även om grafikkortet inte är något monster så borde det ju fixa detta, eller?

  • Oregistrerad
  • 2006-10-12 09:57

Du vill alltså köra en LCD-panel med 1366x768-upplösning på 1280x720-upplösning? Varför inte använda rätt upplösning direkt. Nu är vi inne på det <tok> skriver om; man nöjer sig med fel inställning eftersom det gav en bild överhuvudtaget.

Hur fungerar det på en Windows-burk, då? Antagligen skall du installera en drivrutin som patchar Windows skärmhantering. Så brukar det vara med TV-paneler. Generellt sätt brukar LCD-tv kopplade via VGA eller DVI rapportera sin upplösning till Mac OS X. 1366x768 brukar då dyka upp som val. Sedan har jag hört att uddaprodukter (rebrandade postorderprodukter) inte fungerar med automatik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 10:26
Ursprungligen av Johan Gunverth:

Du vill alltså köra en LCD-panel med 1366x768-upplösning på 1280x720-upplösning? Varför inte använda rätt upplösning direkt. Nu är vi inne på det <tok> skriver om; man nöjer sig med fel inställning eftersom det gav en bild överhuvudtaget.

Hur fungerar det på en Windows-burk, då? Antagligen skall du installera en drivrutin som patchar Windows skärmhantering. Så brukar det vara med TV-paneler. Generellt sätt brukar LCD-tv kopplade via VGA eller DVI rapportera sin upplösning till Mac OS X. 1366x768 brukar då dyka upp som val. Sedan har jag hört att uddaprodukter (rebrandade postorderprodukter) inte fungerar med automatik.

Vill och vill, jag vill så klart köra högsta möjliga upplösning - men det enda som funkar med OSX är ju 1024*768 utsträckt. Upplösningarna jag listade var de som stod i skärmens egen spec som upplösningar den stödjer. TV:n är nu kopplad via mini-DVI-till-S-video-adapter vilket kanske kan vara en del av problemet? Min mini-DVI-till-DVI-adapter kom igår men jag har ingen DVI-kabel än. Det rör sig inte om en re-brandprodukt

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-13 04:56
Ursprungligen av prince:

Vill och vill, jag vill så klart köra högsta möjliga upplösning - men det enda som funkar med OSX är ju 1024*768 utsträckt. Upplösningarna jag listade var de som stod i skärmens egen spec som upplösningar den stödjer. TV:n är nu kopplad via mini-DVI-till-S-video-adapter vilket kanske kan vara en del av problemet? Min mini-DVI-till-DVI-adapter kom igår men jag har ingen DVI-kabel än. Det rör sig inte om en re-brandprodukt

Hur skulle macen veta vad TVn klarar av om du använder S-video? Går knappast någon sådan information tillbaka då, och upplösningarna du får om är väl generella eller vad s-videoadaptern säger att den klarar. När du får rätt kablar fungerar det säkert utmärkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-12 10:33

släng din s-video adapter, den lär du ju knappast få någon bra bild genom

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-12 11:33

Förlåt en som inte vet mycket om detta, men är det inte skillnad på LCD och CRT på just den punkten (sic!) att en LCD har ett fast antal "fysiska" pixlar medan en CRT inte har pixlar alls utan kan (i princip) ha vilken upplösning som helst?

Om man alltså fifflar med upplösningen på en LCD så får man inställningens pixlar att inte längre stämma med skärmens "fysiska" pixlar, och diskrepansen gör att bilden blir sämre, oavsett om man gjort upplösningen högre eller lägre?

Och medan jag inte har en aning om hur prince (han som startade tråden) testa på PC tidigare, så undrar jag i alla fall vad den PC:n hade för skärm och grafikkort, osv, eftersom man sällan kan göra en sån här jämförelse rakt av,

...lessen för kanske korkat inlägg. Nu åter till det ordinarie programmet....

Jag tror inte att du kommer få en bar upplösning gensom en s-videokabel eftersom den ha sina begränsningar i överföringshastigheten, varför skölle det annas finnas dvi?
Köp en dvi-kabel i stället då löser dig det.
Kan bara skaka med huvudet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 12:06
Ursprungligen av David Giese:

Jag tror inte att du kommer få en bar upplösning gensom en s-videokabel eftersom den ha sina begränsningar i överföringshastigheten, varför skölle det annas finnas dvi?
Köp en dvi-kabel i stället då löser dig det.
Kan bara skaka med huvudet.

Som sagt, har precis fått min mini-DVI->DVI-adapter.

Men även om man sällan får lika bra bild med s-video som med DVI så borde man väl ändå kunna få rätt upplösning.

Nej! Det bode man inte eftersom den känner bara till att du ha en s-videokabel och inte vad som finns bakom den. Jag känner inte till någon vanig tv som kör en sådan upplösning som du vill köra. Come on - Jag producerar mulitmediashows och visa de på olika håll. Vill man jobba med något vettig så gör man det inte med det sämsta som finns då gör man det med det som är lämpad till. Du vill köra en lastbil med en motor av en moppe! Det fungerar men inte som det skolle!
Snacka om envishet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 12:34
Ursprungligen av David Giese:

Nej! Det bode man inte eftersom den känner bara till att du ha en s-videokabel och inte vad som finns bakom den. Jag känner inte till någon vanig tv som kör en sådan upplösning som du vill köra. Come on - Jag producerar mulitmediashows och visa de på olika håll. Vill man jobba med något vettig så gör man det inte med det sämsta som finns då gör man det med det som är lämpad till. Du vill köra en lastbil med en motor av en moppe! Det fungerar men inte som det skolle!
Snacka om envishet!

Jag trodde att vi var överrens om att S-video knappast är optimalt. MEN går det från Windows borde det ju gå från OSX också, eller hur? Dock ska jag köpa en DVI-kabel på vägen hem från jobbet idag och köra via adaptern, så går det förhoppningsvis bättre om det stämmer som du säger.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-12 13:10
Ursprungligen av prince:

Jag trodde att vi var överrens om att S-video knappast är optimalt. MEN går det från Windows borde det ju gå från OSX också, eller hur? Dock ska jag köpa en DVI-kabel på vägen hem från jobbet idag och köra via adaptern, så går det förhoppningsvis bättre om det stämmer som du säger.

Varför borde det fungera i OS X precis som i Windows? Det är olika OS, inte sant? Med olika tillämpningar.. Jag kan garantera att du kan få det att fungera från MacOS också, men kanske inte med samma tillvägagångssätt.

Vid detta laget har du nog märkt att MacBookens S-video är tänkt för överföringar till vanliga TV-apparater, men interpolerad upplösning, och det är självfallet en DVI kontakt du behöver.

Ett sätt att få bättre hjälp är att beskriva sitt problem istället för att säga att Mac suger; just det fungerar dåligt på detta forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 13:52
Ursprungligen av desh:

Varför borde det fungera i OS X precis som i Windows? Det är olika OS, inte sant? Med olika tillämpningar.. Jag kan garantera att du kan få det att fungera från MacOS också, men kanske inte med samma tillvägagångssätt.

Vid detta laget har du nog märkt att MacBookens S-video är tänkt för överföringar till vanliga TV-apparater, men interpolerad upplösning, och det är självfallet en DVI kontakt du behöver.

Ett sätt att få bättre hjälp är att beskriva sitt problem istället för att säga att Mac suger; just det fungerar dåligt på detta forum.

Har aldrig påstått att Mac "suger". Skulle vara lite drastiskt att avfärda en hel plattform för att man är missnöjd med en viss funktion, tycker du inte det? Dock så måste man ju kunna få tycka att en funktion i OSX är dålig - och nej det går inte att få det att fungera utan tredjepartsprogramvara verkar det som. En punkt där Windows fungerade bättre - hemskt va?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-12 15:00
Ursprungligen av prince:

Har aldrig påstått att Mac "suger". Skulle vara lite drastiskt att avfärda en hel plattform för att man är missnöjd med en viss funktion, tycker du inte det? Dock så måste man ju kunna få tycka att en funktion i OSX är dålig - och nej det går inte att få det att fungera utan tredjepartsprogramvara verkar det som. En punkt där Windows fungerade bättre - hemskt va?

Öhm, märka ord?

Självklart får du tycka att funktionen suger.

Windows och Mac fungerar annorlunda, men jag har kopplat in en LCD tv med en Mac utan 3e part, så jag är ganska säker på att det går.

Vad jag ville säga, var att det är bättre att göra en felbeskrivning (istället för att bara säga "det är kass" så folk skriver "hmm det suger la inte" osv innan någon faktiskt frågar varför du tycker det fungerar kass, och då lämna en felbeskriving).

Mer praktiskt för din egen del, helt enkelt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-13 04:57
Ursprungligen av prince:

Jag trodde att vi var överrens om att S-video knappast är optimalt. MEN går det från Windows borde det ju gå från OSX också, eller hur? Dock ska jag köpa en DVI-kabel på vägen hem från jobbet idag och köra via adaptern, så går det förhoppningsvis bättre om det stämmer som du säger.

Finns heludda upplösningar från början i Windows när du kör s-video? Det beror nog isf på att grafikkortsdrivrutinerna har med dem från början och inte på att Windows är så intelligent att det magiskt listar ut dem via s-video.

Däremot via VGA och antagligen/uppenbarligen DVI fungerar det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 18:09

Ok - nya friska tag med DVI-adapter och nyinköpt DVI-kabel. OSX hittar mycket riktigt nya upplösningar, bland annat 1360*768 @ 60 Hz vilket ger mkt bra bildskärpa! Dock hittar den inte skärmens native-upplösning, 1366*768, vilket gör att det lämnas svarta kanter på kortsidorna. Enda sättet att komma ifrån dessa är att gå ner på 1150*720 utsträckt. Om någon har något förslag på hur man löser detta mottages det tacksamt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-13 04:59
Ursprungligen av prince:

Ok - nya friska tag med DVI-adapter och nyinköpt DVI-kabel. OSX hittar mycket riktigt nya upplösningar, bland annat 1360*768 @ 60 Hz vilket ger mkt bra bildskärpa! Dock hittar den inte skärmens native-upplösning, 1366*768, vilket gör att det lämnas svarta kanter på kortsidorna. Enda sättet att komma ifrån dessa är att gå ner på 1150*720 utsträckt. Om någon har något förslag på hur man löser detta mottages det tacksamt.

Anledningen är antagligen att grafikkortet inte kan ställas in på precis vilken upplösning som helst, mao ett problem med ATI/Nvidias hårdvara än MacOS. Inte för att jag vet, offra 6 pixelrader, uppskalat suger ju.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-10-12 19:38

6 pixlar skiljer...

Ursprungligen av d-bug:

6 pixlar skiljer...

Tror du räknade fel på ca 4602 pixlar

Man kan också säga 0,4% eller 3 pixlar på varje sida. Dvs höjden av i-landsproblem...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 21:20

Det är troligtvis så att även rätt upplösning inte skulle åtgärda problemet helt - som sagt så rör det sig ju bara om några få pixlar - men de svarta kanterna är kanske 2-3 cm breda i faktisk storlek. Det sjuka är att precis när systemet startar så täcks hela skärmen, för att sedan blinka till och bli mindre på bredden. Tråkigt om det inte går att få bort dem - men upplösningen är väl som den är och då får jag väl nöja mig med en lägre.

Men vadå i-landsproblem? Ska vi jämföra med u-landsproblem är det nog bara att lägga ner forumet direkt för då platsar nog inte några av våra små datortrassel eller försenade Apple-leveranser på listan

Update: Nu fixade det sig, när jag stängde av skärmdubleringen. Men nu blev LCD:n sekundär och visar inte Front Row. Får köra TV:n som primär skärm så löser sig allt

Senast redigerat 2006-10-12 21:57
  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-13 05:01
Ursprungligen av prince:

Det är troligtvis så att även rätt upplösning inte skulle åtgärda problemet helt - som sagt så rör det sig ju bara om några få pixlar - men de svarta kanterna är kanske 2-3 cm breda i faktisk storlek. Det sjuka är att precis när systemet startar så täcks hela skärmen, för att sedan blinka till och bli mindre på bredden. Tråkigt om det inte går att få bort dem - men upplösningen är väl som den är och då får jag väl nöja mig med en lägre.

Men vadå i-landsproblem? Ska vi jämföra med u-landsproblem är det nog bara att lägga ner forumet direkt för då platsar nog inte några av våra små datortrassel eller försenade Apple-leveranser på listan

Update: Nu fixade det sig, när jag stängde av skärmdubleringen. Men nu blev LCD:n sekundär och visar inte Front Row. Får köra TV:n som primär skärm så löser sig allt

Så egentligen var problemet att macbookens eller vad det nu var skärm och din tv inte använde precis samma upplösningar så därför blev det bara väldigt nära med skärmdubblering? Ja gud vad macos är dåligt ;/

Ursäkta att jag postar flera inlägg

SBS?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2006-10-13 04:53

Jag har inte kollat runt så mycket men tyckte att det fungerar bra, standard i windows om man bortser från vad olika drivrutiner ger är ju rätt kasst med.

Om vi skall vara sådana så suger ju XPs skärminställningar jämfört med det X ger, för där brukar man kunna få en bättre uppdateringsfrekvens på vissa upplösningar osv eftersom man har angivit exakta värden för vad skärmen klarar av.

1
Bevaka tråden