Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fullscreen (4:3) med Widescreen

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-14 18:34

Jag undrar om det finns något sätt att kunna göra som de flesta TV-apparater har stöd för... när man spelar något i formatet 4:3 och har fullskärm vill jag inte ha svarta kanter till höger och vänster... kan man få något läge som sträcker ut bilden?

Jag tänker främst på QuickTime (för FrontRow) men skulle gärna vilja ha ett generellt sätt, typ snabbtangenter.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-10-14 19:30

Dock inte för Frontrow, men VLC kan sträcka ut en 4:3 bild till 16:9:
http://www.videolan.org/vlc/download-macosx.html

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-14 20:17

Aha...det var en bit på vägen... Hade inte upptäckt "Crop"-funktionen i VLC tidigare.

Jag skulle vilja se att OSX hade någon snabbknapp dock, exempelvis att Cmd+§ så sträcker den ut motsvarande 4:3-format till skärmens aspect ratio.

Och jag som tycker att tv-apparater som sträcker ut en bild i sidled är ett otyg... Men smaken är som baken...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-10-14 22:32
Ursprungligen av johan_tanying:

Och jag som tycker att tv-apparater som sträcker ut en bild i sidled är ett otyg... Men smaken är som baken...

Jag tycker snarare att det är ohyggligt fult med att ha en 24" iMac, varav de yttersta kanterna till höger och vänster är vita för att sedan följas av 5-6 cm av svart yta. Då ser jag hellre en utstretchad bild än en tavla med alltför stor ram.

Som det är nu brukar jag zooma in ett eller två steg (Ctrl+Cmd+´) för att slippa lite av det svarta vid sidorna, samtidigt som jag förlorar några centimeter av bilden i toppen och botten.

Ursprungligen av Timber:

JSom det är nu brukar jag zooma in ett eller två steg (Ctrl+Cmd+´) för att slippa lite av det svarta vid sidorna, samtidigt som jag förlorar några centimeter av bilden i toppen och botten.

Låter enligt mig som en bra mycket trevligare lösning istället för att alla skall bli korta och tjocka. Men kanske att det går att kombinera med någon sorts "avsmalningsfilter" som finns på en del digitalkameror?

http://www.joyoftech.com/joyoftech/joyarchives/869.html

1
Bevaka tråden