Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Balansen på ljudet går automatiskt till den vänstra högtalaren.

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-09-01 19:04

Har upptäckt att på senare tid så går balansen från centre till left automatiskt utan att jag gör ngt. Så jag ändrar tillbaka men sen några timmar senare så är det tillbaka. Ju längre jag väntar destå längre åt vänster går den.

Jag har en Powerbook 17" 1,67 med tiger på.

Använder du skype ngt?? Jag tror att skype kan stänga av ena högtalaren för att man skall slippa eko.

Mvh Olof

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-01 19:07

Hah, jag har också haft det problemet, men det var länge sedan nu ... Trodde bara att det var min skumma dator som flummade lite precis som den brukar ...

hänt mig med. 4 ggr i hela min osx användning. Om jag hör något så går jag dit och kollar. Lite störande faktiskt..

Öppna programmet Ljud-/MIDI-inställningar i Verktyprogram-mappen. Där går det förhoppningsvis att ställa om balansen så att den blir jämn.

  • Medlem
  • 2005-09-01 20:32

det är ett gamnmalt problemm som iofs verkar ha avtagit. Jag hade det själv i 10.2.

ett exempel:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=7719&highlight=kanal+v%E4nster

  • Medlem
  • 2005-09-02 09:50

Jag har drabbats av detta ett par gånger med Tiger, aldrig innan - blir livrädd att ljudutgången lagt av... Men vid koll så har ljudinställningen bara flyttat sig till vänster av någon märklig anledning...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-02 12:39

Hände mig så sent som igår

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2005-09-02 13:40

jävligt skumt och sjukt irriterande!

Ursprungligen av hamp.us:

jävligt skumt och sjukt irriterande!

Funkade det inte?

Ursprungligen av Christofer:

Öppna programmet Ljud-/MIDI-inställningar i Verktyprogram-mappen. Där går det förhoppningsvis att ställa om balansen så att den blir jämn.

Ursprungligen av Christofer:

Funkade det inte?

Han skriver ju redan i det första inlägget att han har ändrat tillbaka balansen, men att den sedan flyttar sig och blir fel igen efter några timmar, så ditt tips är kanske inte så konstruktivt...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Han skriver ju redan i det första inlägget att han har ändrat tillbaka balansen, men att den sedan flyttar sig och blir fel igen efter några timmar, så ditt tips är kanske inte så konstruktivt...

Skyller på att det är fredag eftermiddag... nu går jag och gömmer mig bakom någon stor skärm så att jag inte syns resten av dagen

Kan bara instämma med ett "me too". På min iBook (med 10.4.2) hoppar balansen fel då och då (fast senaste gången var det åt höger för mig, minns inte hur det var tidigare).

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-09-05 16:01

samma problem..... :-/ men va fn... mono är ju ganska retro:-P

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-09-05 16:14
Ursprungligen av Adrian B:

Kan bara instämma med ett "me too". På min iBook (med 10.4.2) hoppar balansen fel då och då (fast senaste gången var det åt höger för mig, minns inte hur det var tidigare).

Mmm, med 10.4.2 händer det då och då både på min ibook 12" och min mac mini :/

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2005-09-05 16:13

Fast det blir ju inte mono heller... :\

10.4.3 verkar inte ha löst detta problem, tyvärr.

Ursprungligen av Adrian B:

10.4.3 verkar inte ha löst detta problem, tyvärr.

10.4.6 nu och det är fortfarande inte åtgärdat, titt som tätt hoppar balansen fel på min iBook. Hur svårt ska det vara?

Testa balanced, en daemon till Tiger som justerar tillbaka ljudbalansen direkt om den skulle förskjutas. Drar obefintligt av processor och minne.

http://www.whamb.com/balanced/

..jag tror jag kommit på ett sätt att återskapa buggen..
hur berättar jag för Apple?

hi-5

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-13 20:09
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-18 12:42

Själv har jag inte haft problemet sedan 10.4.4 eller så...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-06-24 13:06

Woohoo...
Skapade nyss en annan tråd om detta (förlåt, jag orkade inte söka, så den stängdes av - helt riktigt).
http://www.whamb.com/balanced/ var ju alldeles perfakt. Tack f tips.
SKÄMS APPLE!!!!

Jag har alltid trott att det är ett kortkommando som jag lyckas komma när hela tiden, men tydligen inte. Får ta och installera Balanced eftersom jag inte ser någon som helst mening med att behöva ändra balansen.

  • Medlem
  • 2006-08-26 16:03

10.4.6, problemet kvarstår. Balansen hoppar till både vänster och höger på min AluBook 15. :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 16:54

Har i alla tider haft detta problem på alla mina OS X-datorer ... PM G4, PB G4, Mac Mini G4, iMac G3 ... Inte ovanligt att det händer varje dag ... Händer oftare nu än förut ...
Det brukar oftast ske när jag höjer eller sänker volymen ...

Soul8o8: Hur återskapar du buggen? Skulle vara intressant att veta.

Tillägg: Hah, jag har till och med gjort ett inlägg själv i den här tråden för länge sedan ... Där ser man hur länge buggen har funnits ... Fast när jag skrev det 2005 var 10.4 just släppt och nu är det på sjunde versionen ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-08-26 17:56

Hände mig en eller två gånger när jag hade en iBook G4 (sista revisionen). Min Intel iMac har det dock aldrig hänt på. Kan vara en drivrutinsbugg eller något.

10.4.8 och ny iBook sedan jag skrev sist (den sista iBook G4:an numera): Problemet finns fortfarande, hur svårt ska det vara?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-17 19:53
Ursprungligen av Adrian B:

10.4.8 och ny iBook sedan jag skrev sist (den sista iBook G4:an numera): Problemet finns fortfarande, hur svårt ska det vara?

Kanske en gimmick...?
Dom använder ju t.ex. CSS-klassen "sosumi" på deras sajt.

hände mig som senast igår, 3 gången på 2 månader.. har en ibook

Bevaka tråden