Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så var vi där igen... :(

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-10-17 16:32

Helt rätt eriken, men om du läser mitt inlägg noga så menar jag att moderatorerna till slut tröttnar på att skicka PM till folk som oavbrutet ser till att få sina trådar raderade. Den aktuelle personen har med ganska stor säkerhet fått PM om detta under sin mer än 3-åriga vistelse här.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-17 17:10
Ursprungligen av bollman:

Helt rätt eriken, men om du läser mitt inlägg noga så menar jag att moderatorerna till slut tröttnar på att skicka PM till folk som oavbrutet ser till att få sina trådar raderade. Den aktuelle personen har med ganska stor säkerhet fått PM om detta under sin mer än 3-åriga vistelse här.

Jo jag forstar att du menar det och om de blir less pa en enskild person sa tycker jag de har all ratt att bli det.

Som jag fattade det fanns det dock ingen officiell riktlinje for en moderator att skicka ett PM eller dylikt overhuvudtaget. Det ar detta jag efterlyser.

Sen har det ocksa papekats att forumet i sig sjalv inte har detta stod inbyggt pa ngt automagiskt vis, vilket inte gor saken lattare.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-17 17:51
Ursprungligen av bollman:

Helt rätt eriken, men om du läser mitt inlägg noga så menar jag att moderatorerna till slut tröttnar på att skicka PM till folk som oavbrutet ser till att få sina trådar raderade. Den aktuelle personen har med ganska stor säkerhet fått PM om detta under sin mer än 3-åriga vistelse här.

Bollman, iall välmening: Jag tycker att du ofta kommer med lösa påståenden eller "omständigheter" som - vad jag vet - inte existerar. Som att du bygger upp ett resonemang på något du antagligen hittat på själv, men presenterar det som om det vore nån slags allmänt känt faktum.

Snälla, snälla. Försök undvik det eftersom det skapar total förvirring. Eller, du kan väl skriva om du faktiskt har information som vi inte har och som ger dig stöd för "teorierna".

Jag vet inte om någon moderator skulla ha "tröttnat" på att skicka PM till någon alls. Om du inte heller vet det, så skulle du väl kunna lägga in några versala och feta "OM" i texten så att det är tydligt att du bara spekulerar. Please.

Om det är mig du menar med "personen med 3-årig vistelse här", så tror jag att jag fått 5-6 PM eller nåt, allt som allt, av ledningen. En del har varit "tillrättavisanden", andra inte. Men det är ju inte poängen och jag förstår inte vad det har med saken att göra.

Hela vitsen med att alltid skicka ett PM eller mail är ju i första hand att skapa en rutin så att moddarna aldrig ska behöva fundera på om någon bör ha ett PM eller inte när en tråd eller ett inlägg tas bort.

I andra hand är det ett normalt, trevligt, positivt förhållningssätt som polare emellan brukar ha.

I tredje hand är det ju ett jättebra sätt att förekomma dålig stämning och irritation som (ofta) sedan utmynnar i såna här trådar.

Så det handlar alltså inte om vad det egentligen står i det där PM:et eller mailet. Bara att moddaren skriver några vänliga ord och skickar det.

Danne

EDIT: Förresten har jag varit här bortåt fem år. Men då var jag registrerad under annat namn, och hälsade på ganska sporadiskt. Sen tappade jag både användarnamn och lösenord och kom inte ens ihåg vilken epostadress jag hade använt. Så det blev till att registrera igen....

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-10-17 18:01
Ursprungligen av Danne V:

Bollman, iall välmening: Jag tycker att du ofta kommer med lösa påståenden eller "omständigheter" som - vad jag vet - inte existerar. Som att du bygger upp ett resonemang på något du antagligen hittat på själv, men presenterar det som om det vore nån slags allmänt känt faktum.

Snälla, snälla. Försök undvik det eftersom det skapar total förvirring. Eller, du kan väl skriva om du faktiskt har information som vi inte har och som ger dig stöd för "teorierna".

Mannen, jag har iaf varit moderator här, vad jag vet har väl du inte varit det? Tror jag har lite mer koll på vad som händer bakom kulisserna än vad du har. Sagt i all välmening, så du inte behöver tro att jag fabulerar, vilket du gärna tillskriver mig.

Ursprungligen av Danne V:

Jag vet inte om någon moderator skulla ha "tröttnat" på att skicka PM till någon alls. Om du inte heller vet det, så skulle du väl kunna lägga in några versala och feta "OM" i texten så att det är tydligt att du bara spekulerar. Please.

Se ovan

Ursprungligen av Danne V:

Om det är mig du menar med "personen med 3-årig vistelse här", så tror jag att jag fått 5-6 PM eller nåt, allt som allt, av ledningen. En del har varit "tillrättavisanden", andra inte. Men det är ju inte poängen och jag förstår inte vad det har med saken att göra.

Ja, då borde du ju veta ungefär vad som gäller och inte behöva den här typen av trådar, eller?

Ursprungligen av Danne V:

Hela vitsen med att alltid skicka ett PM eller mail är ju i första hand att skapa en rutin så att moddarna aldrig ska behöva fundera på om någon bör ha ett PM eller inte när en tråd eller ett inlägg tas bort.

I andra hand är det ett normalt, trevligt, positivt förhållningssätt som polare emellan brukar ha.

I tredje hand är det ju ett jättebra sätt att förekomma dålig stämning och irritation som (ofta) sedan utmynnar i såna här trådar.

Så det handlar alltså inte om vad det egentligen står i det där PM:et eller mailet. Bara att moddaren skriver några vänliga ord och skickar det.

Danne

Tja, läs det jag skrev i inlägget ovan.

Nu måste jag jobba, jag lämnar detta här (för nu iaf )

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-17 19:17
Ursprungligen av bollman:

Mannen, jag har iaf varit moderator här, vad jag vet har väl du inte varit det? Tror jag har lite mer koll på vad som händer bakom kulisserna än vad du har. Sagt i all välmening, så du inte behöver tro att jag fabulerar, vilket du gärna tillskriver mig.

Jättebra att du påpekar det för nu förstår vi dina påståenden bättre. Därmed behöver dom ju inte stämma alls, vilket är värt att komma ihåg.

Vad jag minns från en tidigare tråd om nåt liknande, så tror jag att någon (Baron, om jag inte minns helt fel) faktiskt berättade att det bara var någon enstaka tråd eller enstaka inlägg varje månad som varje moddare tog bort. Typ nåt sånt.

Om det stämmer, så kan jag inte förstå att det skulle vara sådär jättebetungande att dra iväg tre vänliga rader i ett PM. Eller som någon föreslog tidigare: att helt enkelt skriva in det istället för den/det borttagna tråden/inlägget.

Eftersom många (antagligen de allra flesta, men det är min gissning) tycker det skulle vara trevligt och positivt, så är det väl bara att sätta igång, utan undantag? Vad kan vara så fel med det? Är det inte bättre med ett litet, enkelt ordnat steg mot en trevligare miljö att vistas i, än att chansa på motsaten och garanterat få fler trådar av den här typen - som kostar avsevärt mer i både möda och irritation?

Samma sak gäller smått obehagliga kommentarer och att stänga trådar därför att någon i ledningen tycker att ämnet är jobbigt. Det ska väl vara självklart att det ska gå oerhört långt innan någon som representerar 99mac börjar posta spydiga kommentarer, eller hur? Och samma sak med att stänga trådar, som jag skrivit tidigare.

Jag förstår din bakgrund och hur du ser på det hela, men tror att du liksom sveper med alla dina (tråkiga?) erfarenheter istället för att hålla ögonen på just dom här tre sakerna som tråden egentligen handlar om.

Danne

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-17 21:46
Ursprungligen av Danne V:

Vad jag minns från en tidigare tråd om nåt liknande, så tror jag att någon (Baron, om jag inte minns helt fel) faktiskt berättade att det bara var någon enstaka tråd eller enstaka inlägg varje månad som varje moddare tog bort. Typ nåt sånt.

Att ta bort en/två stycken trådar per dag och ett antal inlägg är lite mer vanligt. Det som tar tid är att läsa genom allt och döpa om dåligt döpta trådar. Och hela processen stannar upp när man ska börja ta bort saker osv. men tack vare ett smidigt modereringssystem går det relativt snabbt. Däremot att ge sin in på att meddela folk tar minst lika lång tid som att läsa genom ett par trådar nästan. Och sedan när man meddelar får man ibland svar, inte alltid helt snälla, då måste man svara osv. vilket tar ännu längre tid.

Allt skulle gå mycket snabbare om användarna bara läser och följer reglerna och uppför sig korrekt. Kan det vara så svårt..

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-18 09:39
Ursprungligen av Sidde:

Att ta bort en/två stycken trådar per dag och ett antal inlägg är lite mer vanligt. Det som tar tid är att läsa genom allt och döpa om dåligt döpta trådar. Och hela processen stannar upp när man ska börja ta bort saker osv. men tack vare ett smidigt modereringssystem går det relativt snabbt. Däremot att ge sin in på att meddela folk tar minst lika lång tid som att läsa genom ett par trådar nästan. Och sedan när man meddelar får man ibland svar, inte alltid helt snälla, då måste man svara osv. vilket tar ännu längre tid.

Sidde,

Vi är alla jäklig glada och nöjda över det jobb ni moddare (och andra bakom skynket) gör. Tro inget annat. Precis som jag antar att ni är jätteglada och nöjda över alla tusentals inlägg, trådar och medlemmar som ni inte behöver korrigera.

Men bara för att 95 procent av det ni gör är jättebra och enormt uppskattat, så innebär väl inte det att det ät tabu att kritisera och försöka ändra de resterande 5 procenten som funkar sämre. Tyvärr verkar det på mig som att ni inte kan ta den kritiken alls, och framförallt inte orkar eller vill försöka se nyktert på förslagen och utvärdera dom så objektivt som möjligt utifrån allas intresse av att 99mac ska funka så bra som möjligt.

Så är inte fallet nu direkt, så känn dig inte påhoppad, men när medlemmar har synpunkter, så får dom nästan alltid förr eller senare till svar nån slags det-är-synd-om-moderatorerna-som jobbar-gratis, antingen av nån moderator själv, eller av någon medlem.

Visst jobbar ni gratis, och visst gör ni ett suveränt, uppskattat jobb, och visst sjutton är alla jätteglada över att ni finns. Tvivla aldrig på det. Men argumentet fungerar inte eftersom jag och många andra kommer med förslag som ju förhoppningsvis kommer att göra det lättare för er, om ni bara satte er ner och försökte utvärdera idéerna utan den förutfattade meningen att ni bara får mer jobb. För om du tittar noggrannt på motargumenten till de aktuella tre förslagen jag gav inledningsvis, så är det ju där dom stöter på motstånd. Det är inte några rationella eller logiska argument emot förslagen egentligen, utan argument av typen "vi vill bara inte lyssna eller prova".

Så, snälla: Försök under några minuter eller någon timme fundera förutsättningslöst på följande idéer:

1. När tråd eller inlägg tas bort, att kontakta medlemmen ifråga i varje enskilt fall. Nackdelen är ju att ni får mer att skriva. Men som jag fattar det, så skickar ni redan ett PM 9 gånger av 10 eller nåt. Om det är så, så är den extra arbetsbelastningen kanske inte sådär jättestor?
Fördelen är ju att ni gör något som uppskattas jättemycket (denna tråd är väl ett bevis för det) istället för att medlemmarna känner sig kränkta. Det i sin tur bidrar självklart litegrann till bättre stämning och bättre relation mellan "er" och "oss" vilket säkert gör ert jobb trevligare.
Dessutom är det väl ganska sannolikt att det blir färre såna här trådar, vilka tar energi och tid från alla inblandade.
Om du funderar ett tag på detta, tror du inte att det på sikt skulle kunna göra ert jobb en aning lättare, och att besväret att skicka de där extra PM:en kommer att betala sig flera gånger om?

2. Att stänga trådar helt: Fundera på hur du själv fungerar, och hur du skulle reagera om du (livligt) diskuterar något med polare när någon plötsligt sätter munkavle på er allesammans och säger att "Ämnet är uttömt. Jag bestämmer att ni inte får prata om detta mer".

Historien och varenda bok i ämnet "Management technique" är fullkomligt nerlusade med bevis på att sånt ledarskap är ungefär något av det mest provokativa och sämsta man kan ta sig till med.

Om du låter folk tala till punkt så visar du både intresse för vad dom säger, och även vanlig respekt - precis som du själv vill bli respekterad. Stänger du däremot en tråd, så har du ju därmed också vålfört dig på hela idén med ett forum, nämligen att folk ska kunna utbyta tankar. För du vet ju inte alls vad någon av medlemmarna kan tänkas posta nästa dag eller nästa vecka. Kanske är det ett suveränt inlägg med en perfekt lösning? Kanske någon av medlemmarna som kan ha varit lite för högljudda vill be om ursäkt?

Men framförallt är det den psykologiska/pedagogiska effekten av trådstängningar som är förödande (den här tråden är ju ett resultat av just en annan trådstängning).

Varför inte använda det medel ni redan har istället och ta bort stötande inlägg? Varför ska alla aktiva i en tråd (och de som ännu inte postat i den) behöva bli stoppade? Och om en tråd blir alldeles oregerlig, varför inte stoppa tråden ett dygn för allmän "avkylning", och sedan öppna den igen?

3. Spydiga kommentarer och allmänt dålig ledarstil. Jag kräver absolut inte att forumledningen ska vara några övermänniskor. Men om man officiellt representerar 99mac och därmed även representerar alla tusentals medlemmar (eftersom det är vi som är 99mac), så ska det gå extremt långt innan man börjar leverera syrliga kommentarer och vara halvarrogant i största allmänhet.

Jag gillar inte allt Martin hittar på, men eftersom man ska ära den som äras bör, så måste jag ge honom all heder över att han aldrig nedlåtit sig till spydigheter eller har skickat iväg taskiga kommentarer eller invektiv.

Att föreslå att folk i ledningen ska uppföra sig bra och schysst, och kanske t.o.m. logga ut en stund för att kyla ner sig om känslorna svallar, det är väl inte för mycket att be om. Framförallt har det ju inget med moddarnas jobb att göra, eller hur?

Grunna ett slag på dom här punkterna. Försök se det så objektivt som möjligt......

Ursprungligen av Sidde:

Allt skulle gå mycket snabbare om användarna bara läser och följer reglerna och uppför sig korrekt. Kan det vara så svårt..

Hehe...:) Du får flytta till Utopia.
Visste du att beteendevetare, nationalekonomer och andra räknar med att varje samhälle, förr, nu och i framtiden, har ca 5% av sina medborgare utanför samhällsordningen. Och dom kostar enorma resurser. Får man ner andelen bara någon promille, så frigör man massor med pengar och tid. Klassiskt ämne för debatt mellan höger- och vänsterkrafter.

Allvarligt tala så är det givetvis omöjligt att få varenda medlem att förstå alla regler och alla bedömningar av reglerna. En del gör misstag av tanklöshet, andra av okunskap och ett fåtal på pin kiv.

Oj...det här blev ett riktigt mastodontinlägg. Hoppas du och andra orkade läsa.....

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2006-10-17 17:54

Efter iaf 2 år som moderator här på forumet så vet jag att mängden raderade trådar inte på något vis är ett stort problem.
Däremot denna evigt återkommande diskussion om att folk vill ha all tillgänglig info om trådars låsning/radering. Helst i tråden, plus PM till alla berörda.
Du Danne vet precis lika bra som jag att det inte är något som prioriteras.
Om man känner en stor oförståelse inför att man fått en tråd raderad så kan man väl PM:a administrationen och fråga istället för att genast utgå från att det beror på godtycke från någon moderator med personlig vendetta mot trådskaparen och därför posta gnälltråd i Feedback. I de flesta fall gissar jag dock att trådskaparen är mycket väl medveten om att man trampat lite i klaveret och kan tänka sig för nästa gång.

a) att det vore bra om man kunde skicka ett PM när en tråd togs bort tycker väl alla, men man tvingas uppenbarligen (och helt förståeligt) som moderator (frivilligarbete) att prioritera bland uppgifterna. Jag tycker det då är bättre att de modererar på och håller ordning i trådarna än kommunicerar redan befintliga regler till enskilda medlemmar via PM.

b)99mac är väl till för diskussioner om Mac, utveckling, problemlösning, tips o idéer på området, hela tiden inom lagens ramar - typ. Reglerna är i mina ögon tillräckligt klara och den stora majoriteten av användarna tror jag är nöjda med detta.
Vill någon människa engagera sig för yttrandefrihet, vilket jag vill uppmuntra framför att hänga här och diskutera grafikkort och rykten från Cupertino .... så finns det utmärkta organisationer som jobbar med sådant. Amnesty förstås och Demokratiakademin ger intressanta fördjupande utbildningar i ämnet (för att inte nämna våra politiska partier) - Jag skulle vilja uppmuntra demokratins förkämpar (OBS EJ IRONISK!!) att kanalisera sin energi till dylika arbeten - där kommer ni göra demokratin en större tjänst än här på 99mac.

Men akta er - demokrati medför nämligen, i motsats till vad många tror, fler skyldigheter än rättigheter.

Anders

Danne - hur ser du på den enskilde medlemmens ansvar? Ditt o mitt alltså....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-18 10:25
Ursprungligen av Anders Ingelstam:

Danne - hur ser du på den enskilde medlemmens ansvar? Ditt o mitt alltså....

Anders,

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter mer än att man givevis har ett ansvar. Men medan det kanske kan vara intressant att prata om någon annan gång, så är det inte relevant nu.

För du missar att jag inte på något sätt, inte en enda gång eller med ett enda ord kritiserar reglerna som vi alla har gått med på att följa. Jag tycker dom är ganska bra och beskriver just det ansvaret och de skyldigheter som varje medlem har.

Det är appliceringen av reglerna jag inte gillar, vilket är en helt annan sak. Alltså: Jag har normalt inget som helst emot att ett inlägg tas bort, utan litar på moddarnas bedömning. Det är bara sättet dom ibland verkställer sitt beslut som jag anser förstöra mer än vad det bygger upp.

Att forumledningen ska hålla sig från spydigheter tycker jag inte hör till reglerna eller deras verkställighet att göra alls. Det är liksom en fråga om vanligt hyfs, och i förlängningen även en "marknadsföringsfråga" för 99mac.

Danne

Vad är egenligen policyn för att låsa en tråd som inte handlar om något som ligger utanför forumets innehållsprofil?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-10-18 19:59

Inom en närmare framtid kommer det en funktion som gör att det skickas ett PM till trådskaparen när en tråd blir borttagen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-19 13:12
Ursprungligen av Sidde:

Inom en närmare framtid kommer det en funktion som gör att det skickas ett PM till trådskaparen när en tråd blir borttagen.

Kanon
Kanske bjuder dig pa en latte trots allt

  • Medlem
  • 2006-10-18 22:14
Ursprungligen av Danne V:

1. Medlem skapar tråd.
2. Ämnet obekvämt, tråden plockas bort.
3. Medlem skapar ny råd. Frågar vänligt: Varför togs tråden bort? Men viktigast av allt, medlemmen skriver (fortfarande vänligt): "Varför kan man inte i samband med att man tar ner någons tråd slänga iväg ett PM där men förklarar att och varför man gjort detta?"
Jag tycker det är risigt att inte ens höra av sig.
4. Medlemmen får några svar och andra kommentarer läggs till (också trevliga och korrekta)
5. Baron lägger in en onödigt spydig kommentar som inte fyller någon funktion alls.
6. Följande kommentarer något mer irriterade p.g.a. Barons formulering

Det här med spydigheten verkar vara pudelns kärna. För formens skulle vill jag etablera att du inte är ensam om att tolka vad som står i trådarna. Vi kan återvända till den "vänliga" tråden:

Citat:

Min lilla tråd, där jag frågade om nån kunde ge mig en invite till ett musikcommunity har försvunnit.
Nån har säkerligen plockat ner den och jag undrar lite hur era rutiner ser ut kring sånt här.
Varför är den nertagen?
Vem är det som bestämmer vad som ska få finnas i forumen?
Varför kan man inte i samband med att man tar ner någons tråd slänga iväg ett PM där men förklarar att och varför man gjort detta?
Jag tycker det är risigt att inte ens höra av sig.

Den består av sex stycken.
1. Formuleringen "min lilla tråd" antyder att det var en helt oskyldig tråd. Det var det inte.
2. Ett helt korrekt antagande.
3. En underlig och provocerande fråga i skenet av att trådskaparen själv tidigare gissade att tråden skulle tas bort pga sitt innehåll.
4. Det är ingen som bestämmer vad som ska få finnas. Däremot bestäms vad som inte ska få finnas. Trådskaparen verkar själv veta ganska bra vad som gäller redan när han förutser att han kommer att bli raderad.
5. Frågan är besvarad i den stängda tråden.
6. Vänligt?

Min "spydiga kommentar" innehåll inte mer än ett citat från den raderade tråden och en iakttagelse som faktiskt har bäring för tråden. Den belyser att den nya tråden inte är så oskyldig som man kan tro. De följande kommentarerna som är mer irriterade är från dig och trådskaparen. Inga andra.

Du läser inlägg från mig som fan läser bibeln och gör sig till tolk för de stora massorna på ett sätt som är lika vilseledande som något annat. Till exempel verkar det vara väldigt upprörande att jag inte har bett om ursäkt för

Citat:

att ha levererat ett antal grötmyndiga tillrättavisningar och ber naturligtvis inte om ursäkt för den onödigt dryga kommentaren tidigare, utan rättfärdigar den helt och hållet. Utan att förstå det bakomliggande skälet till tråden (dvs bl.a. att medlemmen tyckte att man skulle ha skickat ett litet mail när man tog bort hans tråd), ...

Problemet här är inte att jag inte ber om ursäkt, utan att vi har olika åsikter om vad man ber om ursäkt för. Jag anser fortfarande inte att jag har något att be om ursäkt för. Vad du tycker är spydigt i det här fallet tycker jag är helt neutralt. Det som får inlägget att verka spydigt är ju den torrhet med vilken upprinnelsen till trätan avslöjas.
Vad som är det bakomliggande skälet till att tråden skapades vet du lika lite om som jag. Jag gjorde inte samma tolkning som du.

Om jag skulle tolka din framfart lika färgat som du tolkar min skulle du framstå som en idiot. Nu är det jag som i dina inlägg framstår som en idiot eftersom du späckar din framställning med värdeladdade omdömen. Det gör din argumentation ohederlig, hur mycket du än försöker framstå som den som bara vill väl.

Jag kan faktiskt avgöra när ett ämne är uttömt – ur 99macs perspektiv. Till slut drar dessa jättelånga klagomål löjets skimmer över 99mac. Det är då vi kan gå in och klippa av. Om du gör en annan bedömning så hör det inte hit. Du är inte moderator satt att bevaka 99macs intressen.
Men det är lönlöst att stänga av ännu en tråd du drar igång eftersom du då får vatten på din kvarn. Kort sagt är du ett besvär. Inte för att du verkar ha svåra auktoritetsproblem, utan för att du samtidigt är en god och trevlig medlem och bidrar på ett positivt sätt i många andra lägen. Hade du inte gjort det hade du varit rökt för länge sedan. (Det hade varit enkelt.)

Den som vill ha en mer eller mindre ohejdad debatt om det fria ordet kan vända sig till www.pratbyran.se eller www.flashback.org.

  • Medlem
  • 2006-10-18 23:31
Ursprungligen av Baron:

Den består av sex stycken.
1. Formuleringen "min lilla tråd" antyder att det var en helt oskyldig tråd. Det var det inte.
2. Ett helt korrekt antagande.
3. En underlig och provocerande fråga i skenet av att trådskaparen själv tidigare gissade att tråden skulle tas bort pga sitt innehåll.
4. Det är ingen som bestämmer vad som ska få finnas. Däremot bestäms vad som inte ska få finnas. Trådskaparen verkar själv veta ganska bra vad som gäller redan när han förutser att han kommer att bli raderad.
5. Frågan är besvarad i den stängda tråden.
6. Vänligt?

Min "spydiga kommentar" innehåll inte mer än ett citat från den raderade tråden och en iakttagelse som faktiskt har bäring för tråden. Den belyser att den nya tråden inte är så oskyldig som man kan tro. De följande kommentarerna som är mer irriterade är från dig och trådskaparen. Inga andra.

Förtydligande: Detta tar jag upp för att bemöta Danne V, inte trådskaparen. Att folk reagerar med magen ibland är inget jag har problem med.

Here We Go Again

1. En medlem bryter mot reglerna i ett inlägg.

2. En moderator tar bort inlägget och offrar inte några extra minuter på att artigt och pedagogiskt motivera sitt görande och låtande.

3. Danne V tycker det är fruktansvärt för att i Hans Värld så skall man om man bryter mot reglerna inte bara få tillfredställelsen i att ta upp en moderators tid med att denna får utföra de handgrepp som raderar inlägget i fråga, man skall också som moderator åläggas att offra tid man hellre tillbringar i sängen med sin attraktiva fru, tid man har för avkoppling framför TV'n, tid man hellre tillbringar i goda vänners sällskap och tid man vill använda för att läsa en bok eller vad man nu tycker är kul, för att utföra den meningslösa arbetsuppgiften att skriva ner en artig och pedagogisk motivering till medlemmen varför inlägget är borta. För medlemmen i fråga håller aldrig med om motiveringen och vill alltid diskutera den - in i absurdum, ungefär som Danne V, vilket förstås tar ännu mera tid.

4. Danne V blir upprörd när han ser att medlemmen startat en tråd och frågar varför inlägget är borta och inspirerad av det startar Danne V, vad är det nu, femte tråden? i samma ämne (moderatorernas göranden och låtanden) och skriver långa långa inlägg som återigen tar upp alla moderatorers tid, där de på nytt får offra tid de hellre tillbringar i sängen med sin attraktiva fru, tid de har för avkoppling framför TV'n, tid de hellre tillbringar i goda vänners sällskap och tid de vill använda för att läsa en bok eller vad de nu tycker är kul, för att bemöta de "argument" om ledarskap, rättvisa, censur eller andra begrepp som inte är applicerbara på denna situation eller händelseförlopp som Danne V anför som skäl till att han anser att något hemskt och orättvist har hänt. Danne V har hittills lagt ner mer än en arbetsdag på att skriva sådana inlägg och hur många minuter vi som kollektiv har slösat på att bemöta honom eller läsa dem vet jag inte med det rör sig säkerligen om tusentals.

5. Danne V kallar gärna inlägget för "obekvämt" och använder på det viset insinuationer för att driva sin larviga tes - att händelseförloppet är exempel på huvudlös och orättvis censurering (fyyyy), istället för att det är moderering i ett privat ägt forum under regler man förbundit sig att följa som medlem. Danne V sammanblandar nämligen forumet med Sverige som helhet och ser all moderering utan motivering till medlemmen som steget före att hela landet får en enväldig diktator och blir nästa fasciststat och startar krig med Norge där Danne V kände en tjej på 80-talet.

6. Imorgon kommer det hela att upprepas, för det finns alltid någon knasig, konstig och underlig moderator som hellre tillbringar sin tid i sängen med sin attraktiva fru, kopplar av framför TV'n, umgås i goda vänners sällskap eller läser en bok eller gör något annat man tycker är kul, och som tycker (med rätta!) att skribenten i fråga borde kunna begripa att om ett inlägg är borta så bröt det mot reglerna och att Danne V kan "hålla sin keft".

7. Danne V vill inte hålla tyst om denna upplevda orättvisa som är så fruktansvärd. Uppenbarligen mycket värre än allt elände man kan läsa om i tidningen varje dag som Danne V inte ägnar en minut om året att skriva om. Danne V förstår tyvärr inte att denna återkommande händelseförlopp helt enkelt bottnar i att kanske inte alla människor som skriver inlägg här faktiskt vet vad de sysslar med, så den tidseffektivaste lösningen på detta för alla inblandade (moderatorer, skribenter och tom Danne V) är att helt enkelt bara radera inlägget och strunta i motiveringen så att man som moderator också kan ha ett liv. Men det vill inte Danne V tillåta oavsett vilka goda motargument Danne V än får och hur många gånger han redan har fått dem, så Danne V bemöter även detta ironiserande inlägg i sin strävan att ändra universums lagar och försöker återigen att få vatten att rinna uppåt. För det enda sättet som Danne V's sätt att moderera skulle fungera är om allt vore annorlunda och med allt menar jag just allt: universums lagar, orsak-verkan-lagen, historien och beprövad erfarenhet, allt.

eller.....

7. Danne V ger upp och blir moderator och inser att han haft fel hela tiden, när det nu är han själv som har längtande attraktiv fru i sängen och 58 korkade inlägg att moderera innan han kan göra henne sällskap vilket tar två timmar om han skall följa sina egna regler. (Jag friserar sanningen där om fru och menar istället att vecket och häftningen i magen knappt syns om ljuset ligger rätt på pappret, för någon som har tid att lägga åtta eller mera timmar på att diskutera detta om och om igen och kräva att moderatorer skall slösa bort MERA av sin tid än vad de redan gör, omöjligen kan ha ett en attraktiv och längtande fru i sängen.)

Prove me wrong Danne!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-19 13:34
Ursprungligen av Taz_1999:

Here We Go Again

HAHA..

Det där var faktiskt kul skrivet! På allvar tycker jag det. Jag hade ingen aning om att du var en sån förmåga. Visserligen innehåller det inget av värde, tillför ingenting till tråden alls, och är smockfull av extrema överdrifter och fantasier som du givetvis dragit till med för att få applåder och pluspoäng.

Jag tror det kallas "pamflett" eller nåt.

Danne

  • Medlem
  • International user
  • 2006-10-20 09:05

Det är inte fel att be om ursäkt även om man är den person som har rätt eller inte har en egentlig orsak till att be om ursäkt. Det finns ingen fara i det. Däremot lättar det upp stämningen.

  • Medlem
  • 2006-10-20 21:04

För att få slut på tjatet om ursäkt kan jag meddela att jag och Martin Wijk på hans eget mycket goda initativ redan har gjort upp utanför saloonen. Ingen (av oss) är arg.

Bevaka tråden