Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa autoadresser i Entourage?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-29 22:37

Hur rensar man autofyll adresserna i Entourage? Ni vet info om vilka adresser som ska poppa upp när man börjr skriva in en adress.

  • Medlem
  • 2004-06-30 00:17

jag har läst om det tidigare här på 99mac så om ingen svarar så kan det löna sig att leta.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-30 07:32

Det är BÅDE adresser från adressboken (i Entourage) och de senast 200 använda. I Entourage X och 2004 kan du ta bort de senast använda 200 genom:

Mail & News -> Compose -> och klicka på "Clear List" eller stäng av "minnet" helt och hållet genom att kryssa alternativet. (Detta tar inte bort nåt från adressboken - bara ur "MRU" (Most Recently Used AutoComplete list).

Vill man ta bort en särskild adress, så lägger man in den i adressboken (Entourages, förstås) exakt som den ser ut och klassar den som "Junk".

Om man har Entourage 2001 så kan man inte ta bort nånting....tror jag....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-30 20:07

Tack så mycket! Tyckte jag har letat mig blå efter det i prefsen och på 99mac.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-07-01 09:14
Ursprungligen av acke:

Tack så mycket! Tyckte jag har letat mig blå efter det i prefsen och på 99mac.

Jo, ordalydelsen i prefs kunde vara "en smula" tydligare......

Men den här funktionen har hjälpt mig flera gånger när jag plötsligt ska skicka mail till nån som jag a) inte har adressen till b) inte kan få tag på adressen till c) jag har skickat nåt till de senaste månaderna.

Då har jag bara skrivit alfabetet - bokstav i taget - i adressrutan: Först "a" och kollat vilka alternativa adresser som Entourage föreslår. Om inget passat har jag raderat "a" och skrivit "b", kollat vad Entourage föreslår, osv tills jag hittat adressen. Jäkligt smutt, faktiskt....så man kanske inte ska stänga av den....

  • Medlem
  • 2004-07-21 16:02
Ursprungligen av acke:

Tack så mycket! Tyckte jag har letat mig blå efter det i prefsen och på 99mac.

Nu hittade jag det alldeles själv:

Entouragemenyn / Mail&News prefs / Compose

Kolla bifogad pdf.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-21 16:49
Ursprungligen av Baron:

Nu hittade jag det alldeles själv:

Entouragemenyn / Mail&News prefs / Compose

Kolla bifogad pdf.

Huh??

  • Medlem
  • 2004-07-21 17:10

Var det inte det du frågade om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-21 22:13
Ursprungligen av Baron:

Var det inte det du frågade om?

Oj...men jag fick ju svar en bit upp i tråden. Men tack ändå.

  • Medlem
  • 2004-07-21 23:17

doh...
*generad*

Drygt två år senare:
En god vän har exakt det motsatta problemet. Den minns ingenting.
Har testat att nollställa databasen (om den är korrupt eller så) samt inaktiverat funktionen och aktiverat igen. Inget hjälper.

Någon som har idéer?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-18 18:48
Ursprungligen av Jonas Mellander:

Drygt två år senare:
En god vän har exakt det motsatta problemet. Den minns ingenting.
Har testat att nollställa databasen (om den är korrupt eller så) samt inaktiverat funktionen och aktiverat igen. Inget hjälper.

Någon som har idéer?

Kanske. Adresser i adressboken som är märkta som Junk kommer inte med i listan över förslag. Har man lyckats krångla till t.ex. en regel som markerar ALLA adresser i adressboken (Entourages, alltså), så kommer följaktligen ingen av dom med.
Kan vara värt at kolla.

OK. Tack för tipset. Ska kolla det.
Men borde inte adresser som jag själv skriver in för hand en gång ligga i någon slags cache nästa gång jag vill skicka mail till samma person? Det verkar nämligen inte fungera heller.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-10-18 20:29
Ursprungligen av Jonas Mellander:

OK. Tack för tipset. Ska kolla det.
Men borde inte adresser som jag själv skriver in för hand en gång ligga i någon slags cache nästa gång jag vill skicka mail till samma person? Det verkar nämligen inte fungera heller.

Jo, lite beroende på vilken version du använder, så minns Entourage de 2-300 senast använda adresserna. Dessutom alla adresser i sin egen adressbok.

Så när du börjar skriva en adress, så skjuter den fram lämpliga kandidater.

Man kan stänga av/slå på de "senast använda" adresserna under "Recent addresses" nånstans i inställningarna. Vill man inte se adresser från adressboken, så TROR jag man får kryssa av Compose -> General -> Automatically check names when sending messages

För mig låter det som om "din kompis" (hehehe) lattjat en del med inställningarna och sedan inte hittar tillbaka....

För bättre (?) svar av fler och klokare männschor (fast på engelska) så kan du ju kolla här http://www.entourage.mvps.org/index.html eller följa länkarna till ytterligare källor här:
http://www.entourage.mvps.org/support_options/index.html

1
Bevaka tråden