Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva ut dubbelsidiga visitkort

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-10-30 10:04

Hej!

Har gjort ett dubbelsidigt visitkort i indesign, sida 1 = framsida, sida 2 = baksida, som jag nu vill skriva ut på en A2+ skrivare.

Hur skall jag göra för att skriva ut så många det får plats på ett A2+ ark, med skärmärken och mellanskär för alla visitkorten + så baksidan kommer rätt när man vänder på bladet.

Skrivaren är en Canon ipf5000.

Ge mig tips på programvaror om indesign inte räcker till.

Indesign bör räcka, även om det kan krävas en del pill för att få till det. Du vill ju inte bara ha ett kort per A2-sida, men så vitt jag vet saknar ID möjligheten att sätta flera visitkort på en plåt, eller papper i det här fallet (Rickard R kommer säkert rätta mig om jag har fel). I det läget får du nog exportera kortet som en pdf med skärmärken och sedan ta in den i ID och placera ut på ett A2 ark i lämpligt mönster. Gör om samma procedur för baksidan och se till att de ligger enligt samma mönster.

Men ditt största problem är nog skrivaren. Att få exakt passning på fram och baksida är inte det lättaste, men det kan nog fungera om du inte har tryck ända ut i kanterna. Har du det så kan det bli jobbigare, och då ska du använda dig av blödning så att du kan kompensera om det blir lite misspass.

Skulle det visa sig att du behöver investera i ny programvara blir det nog billigare att skicka visitkorten till ett tryckeri. Jag gjorde nyss en beställning på 7600 visitkort, fördelade på 19 kort. Två färger, tryck på fram och baksida, ganska lyxigt papper, lack för att skydda färgen. Totalt 6.500:-

  • Medlem
  • 2006-10-30 13:17

Tack så mycket för hjälpen!

Verkar ganska krångligt och pilligt att få ihop det i InDesign. Borde finnas något utskjutningsprogram eller liknande som klarar att bygga ihop en pdf från ett indesign dokument med "x antal av sidan 1 på ena sidan, lika många av sida 2 på andra sidan, x mm mellanskär, skärmärken" osv..

Och placerar ut dom mitt för varandra på båda sidorna till en pdf färdig för utskrift.

Hur gör tryckerier? Inte kan dom sitta och pilla en massa för detta.
Detta handlar om mer än ett engångsjobb, vill hitta en lösning på det om det så kräver ny programvara.

Med vänliga hälsningar.

Om du tänkte göra frekvent så kanske DynaStrip kan vara något.
http://www.dynagram.com/solutions/default.asp?sec=solutions&solution=dynastrip

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-30 13:48

sätt upp en "grid" i InDesign eller create guides. Lite pill sen är det klart

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-30 13:53

eller gör ETT kort med skärmärken, kopiera kortet och skärmärkerna, under arkiv/step and repeat. funkar både horisontellt och vertikalt

  • Medlem
  • 2006-10-30 14:26

Ska du verkligen skriva ut dem själv? Hemgjorda visitkort ser nästan alltid risiga ut, mest pga pappret men ändå.

Lycka till
/hpe

1
Bevaka tråden