Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pros hårddiskmöjligheter

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-08-26 13:18
Ursprungligen av chrullo:

Spännande läsning om dagens/veckans i-landsproblem

Behöver man verkligen den extrema prestanda ~220mb/sek?
Jag är på G att köpa mig en Mac Pro, men funderar på att ha en 150 10K rpm som sys/ps-disk, en 250 till stash och kanske 2x250 RAID 1 som backup. Är det en helt dum conf. ?

Varför vill man ha en backup inuti datorn? Det skyddar ju varken mot stöld, brand eller blixtnedslag?. Varför inte en löstagbar firewire istället?

Sen undrar jag om det är så smart att köra system och jobb på samma disk eller om det är bättre att köra systemet på 10k rpm och jobb på den raidade. Men det kanske var så du menade, att använda backupen både som arbetsdisk och backup?

Jag kommer inte att spegla mina två 500 GB diskar utan kommer att backa upp hela disken med programmet "SuperDuper" kanske dagligen. Jag kan då starta från vilken disk jag önskar.

Dessutom kommer "ChronoSync" att kopiera vissa modifierade filer till en extern FW-hårddisk direkt eller via en fileserver.

Man borde kanske ha gjort tvärtom men detta går ju snabbt och för mindre kostnad.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-27 10:07
Ursprungligen av oee:

Varför vill man ha en backup inuti datorn? Det skyddar ju varken mot stöld, brand eller blixtnedslag?. Varför inte en löstagbar firewire istället?

Sen undrar jag om det är så smart att köra system och jobb på samma disk eller om det är bättre att köra systemet på 10k rpm och jobb på den raidade. Men det kanske var så du menade, att använda backupen både som arbetsdisk och backup?

Jag har inte riktigt tänkt över hur jag vill ha det. Det enda jag är säker på är att jag behöver en snabb disk till sys och ps, en extern för bilderna och en hel del plats i burken för diverse filer. Är ganska vilsen just nu märker jag

Hur är det egentligen, kan man beställa en mac pro utan hdd och ram?

MacPro2,66

Hitachi HDS725050KLA360 500GB

Senast redigerat 2006-10-08 17:02
Ursprungligen av oee:

Varför vill man ha en backup inuti datorn? Det skyddar ju varken mot stöld, brand eller blixtnedslag?. Varför inte en löstagbar firewire istället?

Sen undrar jag om det är så smart att köra system och jobb på samma disk eller om det är bättre att köra systemet på 10k rpm och jobb på den raidade. Men det kanske var så du menade, att använda backupen både som arbetsdisk och backup?

enda anledningen att man vill ha en backup inuti datorn (spegling) är för driften ... om en disk går sönder så går systemet över på den andra disken ... kanske inte direkt användbart på en Mac Pro men på en Xserve är det ett måste ... åså självklart kör man med extern FireWire backup ....

Om man har råd skall man helst ha en inhouse backup och en outhouse ... det beror ju på hur vikig din data är .. men om stället brinner ner så har du ju en kopia någon annan stans ....

och vill man verkligen vara säker skall man ha ytterligare en disk .. en såkalad månadsdisk ....den använder du endast en gång i måndaden och kopierar över allt på .. detta gör att om något fel har hängt med under flera veckor så kan du med din månadsbackup gå tillbaka en hel månad ....

själv kommer jag bara köra med en 500 GB FireWire backup för min Mac Pro ...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-10 10:56
Ursprungligen av Tussen69:

enda anledningen att man vill ha en backup inuti datorn (spegling) är för driften ... om en disk går sönder så går systemet över på den andra disken ... kanske inte direkt användbart på en Mac Pro men på en Xserve är det ett måste ... åså självklart kör man med extern FireWire backup ....

Om man har råd skall man helst ha en inhouse backup och en outhouse ... det beror ju på hur vikig din data är .. men om stället brinner ner så har du ju en kopia någon annan stans ....

och vill man verkligen vara säker skall man ha ytterligare en disk .. en såkalad månadsdisk ....den använder du endast en gång i måndaden och kopierar över allt på .. detta gör att om något fel har hängt med under flera veckor så kan du med din månadsbackup gå tillbaka en hel månad ....

själv kommer jag bara köra med en 500 GB FireWire backup för min Mac Pro ...

Hårddiskar kan ta väldigt mycket stryk innan filerna går söderut. Nu minns jag inte var men någonstans läste jag en artikel om hur man lyckats rädda data från hårddiskar som genomgått Katarina i New Orleans. Vi har haft diskussionen på AppleMacUK. Hur man ska bära sig åt för att radera filer när man säljer datorn för uppdatering? Min egen erfarenhet är att det inte är hårddisken som är den svaga länken utan controllers etc.
Att skydda disken mot brand är en baggis. Min bror har en extern disk som han vid slutete av dagen låser in i ett kassaskåp som är brandsäkert. Jag har fotograf kollegor som gör på samma sätt. Säkert mot brand och stöld.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-09-09 16:20

"outhouse backup" hehe låter som en raidad bajamaja

Jag brukar använda offsite backup.

Ursprungligen av Jetwash:

"outhouse backup" hehe låter som en raidad bajamaja

Jag brukar använda offsite backup.

hahaha .. fan har inte skrattat så mkt på länge ... skratta så jag låg på golvet .. LOL ...

ok kanske ska börja använda termen offsite backup istället .... hehehehe

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-10 10:58
Ursprungligen av Jetwash:

"outhouse backup" hehe låter som en raidad bajamaja

Jag brukar använda offsite backup.

Vad farao är "outhouse backup"? Extern disk, may I presume?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-09-10 12:39
Ursprungligen av bossep:

Vad farao är "outhouse backup"? Extern disk, may I presume?

Ja "outhouse backup" eller offsite backup som det så fint heter är oftast en lagringsplats utanför t.ex. kontoret eller serverrummet. Man tar t.ex. backup band och låser in de i ett kassaskåp på en bank, eller så tar backup programmet en kopia som går via internet till ett skyddat ställe i en annan server hall.
Det finns många sätt, men där har du en liten förklaring till offsite backup.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-10 13:58
Ursprungligen av Jetwash:

Ja "outhouse backup" eller offsite backup som det så fint heter är oftast en lagringsplats utanför t.ex. kontoret eller serverrummet. Man tar t.ex. backup band och låser in de i ett kassaskåp på en bank, eller så tar backup programmet en kopia som går via internet till ett skyddat ställe i en annan server hall.
Det finns många sätt, men där har du en liten förklaring till offsite backup.

Måste medge att det var ett nytt uttryck för mig. Vad är stämmans mening om .Mac i det hänseendet?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-09-10 18:51
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag har inte koll på Pro-sidan egentligen, men varför gnälls det inte mer över att Mac Pro inte har fet hårdvaru-RAID?

Jag tycker det är lite konstigt att inte Mac Pro har hårdvaru raid, nästan alla high-end "PC-intel" moderkort har hårdvaru raid som standard.

Ursprungligen av bossep:

Måste medge att det var ett nytt uttryck för mig. Vad är stämmans mening om .Mac i det hänseendet?

Om man backar till sitt .Mac konto så är det självklart offsite backup.

Jag har inte koll på Pro-sidan egentligen, men varför gnälls det inte mer över att Mac Pro inte har fet hårdvaru-RAID?

capojava, märker du någon allmän prestandaförbättring (känsla) av att ha bootdisken på en 10 000-varvare?

käns nästan som det är nödvändigt med raid till MacPro för det är HD arna som man får vänta på hela tiden

Vem säljer Raptor 150 Gb i Göteborg

Kollade runt i Göteborg för att försöka plocka upp några Raptor diskar innan helgen men alla verkar ha sålt slut på dom. Finns den någon mer butik som har diskarna på lager?

Inet - 1 kvar
ITpower - best.vara
Microhard - best.vara

Tack för hjälpen.
//Carl

carlberge, kolla t.ex. Microstore och PC-kungen ...

komplett.se har 'utlämning' i göteborg, men det är nog bara på vardagar är jag rädd...

  • Oregistrerad
  • 2006-09-18 14:13

Ha! Knep den sista de hade på Webhallen i sthlm. Nu ska det hem å lekas! Vad tycker ni? Ska jag ha Raptor 150GB som startdisk och original 250GB som klös-disk? (scratch)... eller tvärt om? Snabbt system eller snabb åtkomst i photoshoppandet?

Raptorn som startdisk tycker jag, där kommer nog accesstiden mer till sin rätt.

  • Oregistrerad
  • 2006-09-18 22:17

Good! För det var så jag installerade den! Verkar fungera fint. Hittills är jag 100% nöjd med burk å diskar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-09-23 21:37

Capojava: Så det fungerar att köra samma raid i både xp och tiger?

Nix, det funkar inte. Jag har en separat disk (den som följde med datorn) med Windows och en extra OS X-installation.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-10-18 12:50

Raptor=Missljud?

Har nyligen monterat en 150G Raptor som startdisk i en MacPro 2.66:a. Tycker den "smattrar" lite väl mycket när den får jobba. Ni som har lite erfarenhet av dessa diskar kan ni verifiera att detta är normalt? Själv har jag ingen erfarenhet av Raptorerna. Enligt vissa källor (pc nissar) så skulle nätdelen vara för svag?! Vilket skulle leda till att läshuvudena ej bromsades upp i tid? Icke troligt eller?

Per

  • Oregistrerad
  • 2006-10-18 13:24

Jag har samma "problem"... Låter som ett litet paintballkrig inne i burken...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-10-18 15:42

Trasig "ny"disk!

Har nu tagit bort Raptorn. Någonting är mycket fel.
1. Kraftigt "smattrande" vid aktivitet.
2. Sporadiska "badbolls"episoder.
3. Kan inte radera, formatera, partionera nya diskar i bay 2,3 o 4 med skivverktyg. Varken via sysdisk eller cd start. Skivverktyg meddelar med rött att disken/diskarna behöver repareras. Vilket i sin tur skivverktyget inte klarar. Trodde att det var fel på mina andra nya WD diskar vilket det inte är.

Har nu installerat nytt system på en 250G DW 7k200 och utan problem formaterat, partionerat ytterligare 2 diskar.

( Det kan väl inte vara något övrigt hårdvarufel i Macpro:n eller? )

Hur kollar man en trasig disk? Vill inte montera in den i datorn igen.
Får väl returnera den till försäljaren.
Lite Orolig bara..

Per

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2006-10-30 20:07

Har nu fått en ny Raptor 150GB (WD1500ADFD). Stänger ner datorn. Monterar disken i bay4. Startar datorn. Meddelas att disken ej är formaterad. Öppnar skivverktyg och skall gladeligen formatera 1 st partition. Men det funkar inte. Varför? Vad gör jag för fel? Får ett felmeddelande att in/out error nåt?? Kan inte radera heller. Disken köpt på Dustin.
Har någon några tips? Please...

Per

Bevaka tråden