Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöra lins?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått ett par dammkorn inuti min canon 50/1,8. Hur får jag enklast bort det? Det sitter två skruvhuvuden ungefär vid kontaktytorna som ska sitta mot kameran. Är det svårt? Det är ju synd om man öppnar ngn pandoras box, eller en garderob som nån slängt in massa prylar i och sedan stängt dörren fort.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-10-30 01:31

dammkorn har ingen betydelse för resultatet , mer kosmetiskt, avråder att själv pilla med gluggen
Mikael

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 01:20

Don't go there

Använd sån blåsgrej, trixar man lite så går det oftast utan större ingrepp.. Men akta dig för skruvmejseln

  • Oregistrerad
  • 2006-10-31 16:12

Prova att skruva isär det!
Det kan ju knappast bli skramligare och glappigare än innan.:cool:

  • Oregistrerad
  • 2006-11-01 00:06

haha nä du har en poäng där. Jag har ett 50 1.8 i två delar här, det är ingen rocket science inuti det kan jag säga. Men jag vågar inte säga att det för den skull är en smart idé att mixtra med det. Men är man händig kanske det går vägen Det är ju inte så enormt mycket pengar som står på spel, men ändå.

Det är egentligen inte svårare att ta isär och sätta ihop ett objektiv än att exempelvis byta disk i en iBook, men precis som Mikael säger så är det inte värt att göra det bara för ett par dammkorn. Internt damm har knappt ens mätbar påverkan på bilden och alla gluggar utom vältätade saker med intern fokus och ev. zoom råkar ut för det förr eller senare.

Ett av dammkornen är rätt stora, och jag tror det kommer påverka bilderna i vissa situationer. Hur kan jag utsätta linsen för en sådan situation för att kolla? (eller: "I vilka situationer ser man lättast påverkan av främmande föremål inne i objektivet?).

Ursprungligen av mysmartin:

Ett av dammkornen är rätt stora, och jag tror det kommer påverka bilderna i vissa situationer. Hur kan jag utsätta linsen för en sådan situation för att kolla? (eller: "I vilka situationer ser man lättast påverkan av främmande föremål inne i objektivet?).

Grejen är att det finns inga situationer där det märks eftersom dammkornen är så totalt ur fokus. Det är inte som med svampbeväxning där man får en märkbar kontrastförsämring. Du kan förmodligen inte ens få någon mätbar påverkan ens om du fotar en jämnvit yta i starkt ljus med minsta möjliga bländaröppning. Är du orolig så tänk på något värre, som kärnvapen eller växthuseffekten, så går det nog över.

Det är myket klägg och klet inne i ett objektiv - undvik att öppna!

1
Bevaka tråden