Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösenordet till admin fungerar inte längre!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, nu behöver jag din hjälp!
Eftersom jag ganska ofta uppdaterar och installerar program på min iMac har jag satt adminrättigheter på mitt eget konto. Dessvärre i det här läget - det enda kontot med adminrättigheter. Tänkte göra en föreslagen uppdatering idag med påföljd att jag uppmanades till att skriva in adminlösenord som brukligt, men idag funkade det inte! OS X känner inte igen mitt lösenord längre! :eek:

Jag gick in på "Konton" - samma sak här, samma problem - kunde inte göra något! Då startade jag om i "single user mode" och körde "applejack auto restart" från root. Det brukar lösa upp de flesta konstigheter som kan uppkomma i systemet - du anar att det inte funkade den här gången, rätt!!!

Alltså, jag har inget normalt adminkonto att logga in på längre - det enda kraftfulla verktyget är root i single user mode. Kunde inte hitta något som liknade passwd i help-menyn.

Nu räcker inte mitt kunnande längre, vad kan jag göra???
/Magnus

Startskiva - Återställ lösenord
(antar att du har kollat att Caps Lock inte är nedtryckt)

Ursprungligen av morgan_a:

Startskiva - Återställ lösenord
(antar att du har kollat att Caps Lock inte är nedtryckt)

Det var ett viktigt tips! Det kan spara många ominstallationer det! Jag har också drabbats av det här problemet, men det var på en maskin som kunde starta i OS9, så jag bara startade där och backupade allt viktigt. Så den gången gick det bra men att slippa installera om är självklart bättre. (Nåja, utom när hårddisken dessutom är korrupt, då kan man gott ta smällen när filerna väl är sparade.)

Men vad kan orsaka att lösenordet lägger av?

Gjorde en liten förtydligan av rubriken

Tack Morgan - ska prova genast!
Nej inget Caps Lock den här gången. Bra med ikonen nu för tiden i lösenordsfönstret.

Tusen tack!!!
Jag var skraj minsann i några timmar... jag kommer aldrig att glömma det här verktyget!!!
Är inne på mitt konto nu - underbart!
/Magnus

I mitt fall fattar jag inte varför lösenordet la av. Jag tänkte bara köra en rekommenderad uppdatering av X-11, sen var det klippt! Kom aldrig vidare.

Rent allmämt kan jag rekommendera alla en installation av det eminenta programmet Applejack. Jag kör det någon gång i månaden och jag upplever det som hälsobringande för systemet...
/Magnus

1
Bevaka tråden