Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final Cut Express på Mac mini - Går det?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är på väg att köpa en Mac till min far i födelsedagspresent/julklapp, för att få honom att switcha från sin struliga PC som han försöker redigera film med, men mest genererar svordomar. Jag är lite inne på att skaffa en Mac mini eftersom den även lätt går att använda i vardagsrummet till TVn, där en iMac inte skulle funka i övrigt.

Frågan är dock, orkar en Mac mini (1.83 GHz, 1 GB, 120 GB) att köra Final Cut Express också? Jag vet att programmet lägger ut en del på grafikkortet och det är ju ingen höjdare på en mini, det blir väl bara slöare än att göra uträkningarna i Core Duon? Går den funktionen att stänga av så att allt sker på processorn istället? Han redigerar bara vanlig DV, så prestandan i övrigt borde inte vara ett problem.

Har någon här erfarenhet av detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-24 11:15

Mac Minin kommer fungera bra för DV-redigering. Det enda problemet eventuellt är den lite slöare disken maskinen har (likt en laptop).

Grafikkortet är ett problem på ett sätt ja, med ännu så nyttjar inte Final Cut Express det något. Final Cut Pro har med senaste versionen börja nyttja OpenGL för vissa effekter men inte så mycket och det är verkligen inget krav (ännu).

ok, vad bra! Tack!
Då kan jag gå vidare med mitt köp då med andra ord. Jag blev lite orolig när jag läste om att programmet skulle nyttja grafikkortet för realtidseffekter i programbeskrivningen för senaste versionen av Final Cut Express, men då är det mest sales talk med andra ord

När det gäller disken kommer ändå en extern att kopplas på och det är väl inget som bromsar busshastigheten till Firewire på något sätt i minin, utan bara att den interna är lite slö?

Ursprungligen av reinventor:

När det gäller disken kommer ändå en extern att kopplas på och det är väl inget som bromsar busshastigheten till Firewire på något sätt i minin, utan bara att den interna är lite slö?

Det är den interna som är lie slö. Kopplar du en extern snabbare så funkar det utmärkt. Kör själv så, med en Lacie mini 7200 disk.

Tack Kriss!
Jag undrar om det inte var vi som möttes på Macoteket i veckan.
Jag var lite osäker på om du körde senaste versionen av Final Cut Express, så jag ville ha en second opinion men alla här verkar stödja mitt köp. Min beställning har nu gått iväg och jag väntar spänt även på min MacBook Pro som jag beställde samtidigt

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2006-11-30 14:59

tjena reinventor,
jag tror det var vi som träffades på Macoteket på Birger Jarls gatan Jag kör version 3.5.1 på Mac minin i ljudstudion.
Lycka till!

Nej jag har inte varit där på ett tag, så mig var det inte du träffade.

Ha ha... :"> förlåt Kriss och Richard... men det verkar ju som om alla hamnar här inne på 99mac i alla fall till slut och tack båda för hjälpen

1
Bevaka tråden