Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft Messenger for Mac 6.0 släppt!

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det bara för mig som det går segt med filöverföring i nya messengern? Testade och laddade hem senaste versionen igår och installerade den. Direkt när jag skulle föra över en fil till en av mina polare så gick det otroligt segt och lika så när han skulle skicka till mig, en fil på 3 mb tog ca 15 minuter och då har jag 8 MB uppkoppling så borde inte segat alls. Jag provade och gick tillbaka till den gamla versionen 5.1.1 eller vad den hette och testade igen och då fungera det klockrent gick hur snabbt som helst. Jag har en DLink router som inte är konfigurerad på något speciellt vis angående portat och dylikt för det har ju fungerat klockrent tidigare. Testade och öppnade upp portarna som är för Messenger och testade även att göra det i systeminställningarna för macen för att se om kanske något i den nya versionen krävde att man gjorde detta. Men det gick segt ändån så jag ställde tillbaka allt till så som det var från början igen, dvs att inga speciella portar var öppna för just Messengern. Testade sen med en annan polare och då gick helt plötsligt så gick allt snabbt igen, men enbart till honom till alla andra så segar det som bara den med den nya versionen. Är där någon mer som råkat ut för detta och kanske har en lösning på det. Kan det vara så för att jag har ibooken med vanlig G4 1,2 GHz processor och inte den nya Intel processorn. Version 6 skall ju vara gjord för att fungera på Intel processorn, men skall ju även fungera på gamla processorn och version 10.3.9 av systemet. Men kan det vara så att den kräver Intel processor för att fungera bäst?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-10 21:38

klundahl99 > Lite mer luft i inläggen snälla! Försökte inte ens läsa ditt inlägg pga att det är så massivt.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 01:54

Seriöst, vad finns för alternativ vad gäller Videochat för Mac <-> Win? Börjar bli jobbigt att bortförklara faktumet att det sitter en förbannat bra webkamera i maskinerna man säljer, men de är i princip värdelösa... (Ingen säger iChat för då åker svärdet fram)
Om det inte kommer en vettig och smärtfri lösning på det här snart, samt filöverföring via IM, så blir det jobbigt. Jobbigare.
Allt handlar om vad kidsen vill ha. Det är dem som styr köpen där hemma.

Kuriosa men off topic: Dock kan jag paradoxalt nog se att intresset från kidsen (iom iPod) är stort beträffande Macen. Man tycker att den är grym på alla sätt och vis och man säger att ens föräldrar ska köpa en hit och köpa en dit. Tiderna verkar vända, Apple verkar ha överlevt den kritiska generationen som är allmänt neg inför allt med äpplen på.
Som sagt, kidsen verkar redan sålda, men för att hålla kvar dem (man får bara en chans) så krävs lite list. Och önskade funktioner.

Ursprungligen av seventribe.com:

Seriöst, vad finns för alternativ vad gäller Videochat för Mac <-> Win? Börjar bli jobbigt att bortförklara faktumet att det sitter en förbannat bra webkamera i maskinerna man säljer, men de är i princip värdelösa... (Ingen säger iChat för då åker svärdet fram)
Om det inte kommer en vettig och smärtfri lösning på det här snart, samt filöverföring via IM, så blir det jobbigt. Jobbigare.
Allt handlar om vad kidsen vill ha. Det är dem som styr köpen där hemma.

Kuriosa men off topic: Dock kan jag paradoxalt nog se att intresset från kidsen (iom iPod) är stort beträffande Macen. Man tycker att den är grym på alla sätt och vis och man säger att ens föräldrar ska köpa en hit och köpa en dit. Tiderna verkar vända, Apple verkar ha överlevt den kritiska generationen som är allmänt neg inför allt med äpplen på.
Som sagt, kidsen verkar redan sålda, men för att hålla kvar dem (man får bara en chans) så krävs lite list. Och önskade funktioner.

Word! Det är j-t svårt att missionera för Mac för sina PC-vänner, när man ständigt måste ursäkta sig för kass filöverföring/videochat/"roliga" effekter i messengern. Det enda de ser är en dator som inte klarar av vardagsprylar och skiter fullständigt i Macens fördelar. Att be dem starta Skype (eller t.o.m. installera) är enbart ett nödfallsalternativ. Man hör deras suckar i cyberrymden när man tvingar dem till detta. Nu på sistone har flera av mina vänner börjat använda Google Talk som, föga förvånande, inte finns för Mac. Visserligen kan man använda Jabber, men då fungerar inte filöverföring eller kamera.

Det är dags för Apple att vakna nu. Kan de inte köpa aMSN, t.ex. och vidareutveckla deras produkt? De har ju lyckats med hyfsad kamerakompabilitet, så det är ju inte omöjligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-10-11 13:36

Jag antar att det enbart är revirpinkande från de stora koncernerna som drabbar oss. Apple vill inte göra ett program som stödjer MS chatverktyg och MS vill inte att apples kunder ska få lika bra förutsättninga som de som väljer WIN OS.

Jag håller med er om att det är ledsamt! Jag tycker det är Apple som borde skärpa sig och släppa ett program med stöd för MSN:s protokoll. De får gärna göra en egen version av Word med som är lika bra eller bättre. Kosta pengar får det göra absolut.

Skänt åsido. Det är riktigt riktigt tragiskt att det inte finns en bättre klient för världens största chat-tjänst för mac. Jag har samma (om inte bättre MSN-funktioner) i min mobiltelefon än i denna version.

Ja, jag vet. Ichat är mkt tüffare.... but come on... På min MSN har jag i stort sett alla mina vänner, släktingar, utomlandsbekanta etc etc, på min Ichat har jag ett halvt dussin förvisso sköna människor... men det funkar ju inte riktigt..

Finns det ngn egentlig anledning till att MSN-klienten är så dålig på mac? Microsoft vill väl att vi ska köra XP/Vista på våra intelmacar :/... MSN är en av få anledningar att jag har kvar XP på min macbookpro överhuvudtaget...

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-10-11 14:15

Usch för MSN Messenger, förlåt om jag verkligen tycker den är så gräslig. I mina ögon är det bara Adium som fungerar. Kommer så väl ihåg det tjattrande gamla ljudet från MSN, usch och fy. (Jag vet att det gick att stänga av, vilket jag även gjort på Adium, för er som är sugna att hopppa på mig. )

Nu stödjer dock Adium inte alla de där extra-prylarna som MSN är fullproppat med. Som videokonferans och hittan och dattan.

Vill Microsoft få över mac-världens användare till deras klient, får dom jobba på hårt.

messenger 6.0.1

jag tror jag blir galen snart. messenger 6.0.1 är en väldigt bra version, tycker jag.. men inte filöverföringen.

hade först 6.0.0 och tänkte att, efter ha läst ett inlägg, jag skulle ladda ner den nya versionen. men det går fortfarande lika segt. är det någon som vet något? som vet om det kommer någon ännu bättre version?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-12 23:18

De borde verkligen se över MSN-stödet i iChat. Chatt är STORT bland ungar och tonåringar. Vet flera fall där bristen av ett bra MSN-stöd har gjort att Mac inte ens är ett alternativ. Fast Apple tycker väl att widgets och häftiga rymdbakgrunder i sina program är viktigare...

Ok, to be fair så vet man väl inte hur mycket Apple skulle kunna göra även om de ville. MS håller väl rätt hårt i sina protokoll. Men nog borde de kunna prata ihop sig så MS kan lägga ned Messenger och Apple kan baka in stöd i iChat. Vore en dröm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-13 01:20

Kan bara hålla med, det är så urdumt att dom inte styr upp ichat, skulle kunna vara så jävla bra..

  • Oregistrerad
  • 2006-10-30 22:37

En fråga. Vilket är det bästa (förutom iChat) att köra på ?
Har ju en PC som jag har som "lek å spel" chat mm och min G5a som musikburk. Men nu lutar det åt att dra PC'n helvete rent ut sagt. Att göra sig av med skiten. Är mest bara ivägen. Och det är det mest osmidiga pisset jag nånsin haft i datorväg.
Och då undrar jag vad som är bäst till macen? Till Pc´n körde jag först ICQ sen gick jag över till Messenger. Men vad jag har förstått så finns det en del annat till mac. Vilket ska man köra på? Jag vill kunna, förutom chatta så vill jag kunna skicka å ta emot filer. Bilder ljud och även program utan att det säger stop pga säkerhetsskäl. Kompisarna kör på PC å messenger. Vad finns det för alternativ till det för mig med mac? Vad rekommenderar ni?
Tacksam för hjälp// Kill

Ursprungligen av killwithskill:

En fråga. Vilket är det bästa (förutom iChat) att köra på ?
Har ju en PC som jag har som "lek å spel" chat mm och min G5a som musikburk. Men nu lutar det åt att dra PC'n helvete rent ut sagt. Att göra sig av med skiten. Är mest bara ivägen. Och det är det mest osmidiga pisset jag nånsin haft i datorväg.
Och då undrar jag vad som är bäst till macen? Till Pc´n körde jag först ICQ sen gick jag över till Messenger. Men vad jag har förstått så finns det en del annat till mac. Vilket ska man köra på? Jag vill kunna, förutom chatta så vill jag kunna skicka å ta emot filer. Bilder ljud och även program utan att det säger stop pga säkerhetsskäl. Kompisarna kör på PC å messenger. Vad finns det för alternativ till det för mig med mac? Vad rekommenderar ni?
Tacksam för hjälp// Kill

Audium, MSN, Mercury.

Kolla vad som finns på DENNA sida

/ Mikke

  • Medlem
  • 2006-11-01 16:39

När för Adium video och ljudstöd tro? Hur många går inte och väntar på det liksom?

/Fredrik

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-11-01 18:28

Hur är det med customiserade uttryckssymboler i Mac-versionen av MSN? Blir det symbolerna eller är det bara vederbörandes kortkommando som dyker upp?

//Loofy

Ursprungligen av Loofy:

Hur är det med customiserade uttryckssymboler i Mac-versionen av MSN? Blir det symbolerna eller är det bara vederbörandes kortkommando som dyker upp?

//Loofy

Stöds numera och syns som de ska.

Jag önskar att det kommer någonting i stil med flip4mac som blir en plug-in till iChat. Då skulle man få full MSN-funktionalitet fast med stil. Perfekt stöd för iSight och filöverföringar som fungerar förstås.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-11-18 01:19

Problem med portkopplingen

Jag vart som många andra vanisinig på nya MSN:s utseende och framför allt buggar. Nu har jag istället gått över till ichat vi jabber men får det tyvärr inte att funka fullt ut. Trots att jag öppnat portarna för både jabber 5222 och ichat 5223 så kan jag ändå inte skicka filer. Är det någon som har samma problem?

  • Medlem
  • 2006-11-22 16:02
Ursprungligen av Scouser:

Jag vart som många andra vanisinig på nya MSN:s utseende och framför allt buggar. Nu har jag istället gått över till ichat vi jabber men får det tyvärr inte att funka fullt ut. Trots att jag öppnat portarna för både jabber 5222 och ichat 5223 så kan jag ändå inte skicka filer. Är det någon som har samma problem?

File transfers via jabber är inte så vanligt. Vissa servrar har komponenten som krävs, men sen ligger det en hel del i klienten, iChat stöder inte file transfers via jabber, PSI gör det dock.

  • Oregistrerad
  • 2006-11-29 07:51

Spara -hela gärna- konversationer

Hallo allihop!
Efter en tid började jag bli tokig på tusen saker i Messenger. Gick in här och hoppades på o hitta lösningarna, men upptäcker ju nu att alla de här grejerna är saker alla är tokiga på. Och att det är sen länge allmänt känt...
Hur som helst har jag nog ytterligare en tokighet att komma med. Nog för att det kan vara onormalt att chatta i fyra timmar med någon, men... om man nu gjort det... verkar inte hela konversationen sparas. Även när tiden är kortare, kanske ca 2 timmar händer samma sak. Överlag verkar det vara så att bara första delen av konversationen sparas. Kan resten ha hamnat att hitta nån annanstans eller är det helt enkelt så att messenger bara klara att spara infomängder i storleksklass stenålder? Någon som vet?

Tycker den här nya versionen är riktigt dålig. Får (nästan) alltid skriva in lösen två ggr eftersom den inte accepterar första. Sen är ju filöverföringen ett skämt, två minuter med ringupp modem tar ju fem min med 10Mb bredband.

  • Medlem
  • 2006-11-29 10:58

Tycker att aMSN funkar bra, speciellt nu när jag lycktas portkoppla portar på rätt sätt i mina routers: Nu funkar video bra med. Dock ingen ljudfunktion i programmet.

/Fredrik

Bevaka tråden