Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt en MacBook C2D (nov -06)

Tråden skapades och har fått 546 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Motala
  • 2006-12-06 10:48
Ursprungligen av zAjben:

Ångrar lite att jag inte köpte en mini DVI till DVI kabel faktiskt, men pengarna räckte inte till riktigt. Någon som vet ifall man kan få tag på det från någon "vanlig" butik? T.ex. Siba/Elgiganten eller dylikt? Har tyvärr ingen Macbutik här i Linköping vad jag vet, och det känns onödigt att betala massa frakt.

Används den bara av Apple?

EDIT:
JONKOPING, SE 06/12/2006 7:19 OUT FOR DELIVERY
06/12/2006 7:18 IMPORT SCAN

Woho! Hoppas att den hinner kommer från Jönköping till Linköping nu under dagen, det är ju ändå en bit.

Jag tyckte det var lika bra att köpa med MiniDVI-> DVI direkt så i mitt paket ska det finnas med en DVI-adapter..
Nåväl, back to your question ..
PC-City säljer Mac (och troligen tillbehör också) ute i Tornby.. PC-City ligger ute vid Jula, eller rätt nära Elgiganten.. Men du kanske har varit där förut
Sist jag var där så sålde de fortfarande Core duo-processorn i Macbookarna vilket jag tycker är lite smådåligt av dom.. Dom borde ju uppgradera till Core 2 duo när de kommer ut på marknaden, och möjligen sälja Core duo till rabatterat pris eller nåt.. Men vad jag sett så kör de samma pris på dem fortfarande..

Min är "out for delivery" idag, men.. jag kommer inte vara hemma alls under dagen. Hur fungerar det då..? UPS lämnar en lapp och så får man ringa och försöka komma överens om en tid?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 09:37

Du kan ju alltid ringa UPS kundtjänst som är mycket trevliga så löser ni det säkert utan att UPS behöver åka dit till dig

Annars kan man lägga till en annan leveransadress på jobbet om jag inte minns fel, så levereras den till där du är idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 11:06

Har varit där någongång, men faktiskt inte lagt märkte till PC City.. Får åka dit på fredag och kolla upp det! Tack!

De hoppas väl tyvärr att folk inte ska lägga märke till det och köpa det i alla fall.. Jag hade blivit helt ursinnig. Det är ju rätt typiskt Onoff/Siba stil att köra såna saker.

  • Oregistrerad
  • 2006-12-06 11:10

Hur spårar man sin dator? Jag har "ut for delivery" idag och det står TNT...
en del verkar kunna se exakt var deras dator befinner sig - jag vet inget sånt..

Woo nu kan jag också vara med här. Beställde för en vecka sen men det har inte hänt så mycket än, nu har jag dock fått ett beräknat ankomstdatum till 12-13 dec.

/Christian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 11:57

Sanne B, out for delivery betyder att den är i lastbilen på väg hem till dig om jag inte minns fel. Du bör få den typ idag, eller något Det står i alla fall out for delivery på min dator och den ska komma idag med lite tur.

EDIT:
Ibland blir man bara lycklig. Nu har jag sett till att vara ledig idag och hemma hela dagen, så ändras leveransen igen och ska tydligen inte komma föräns imorgon. Blir så jävla irriterad. Förstår de inte att folk har annat för sig än att sitta hemma och vänta på deras skitleveranser? Nästa gång vill jag ha leveransen till posten istället, hade varit grymt mycket enklare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 13:13

Du kanske skulle ha valt leverans dit du är "i vanliga fall", typ jobbet (om du jobbar dvs). Vår receptionist kom med mitt paket till skrivbordet igår!

Ursprungligen av scube:

Du kanske skulle ha valt leverans dit du är "i vanliga fall", typ jobbet (om du jobbar dvs). Vår receptionist kom med mitt paket till skrivbordet igår!

Precis så har jag gjort, och hoppas verkligen att paketet kommer när jag befinner mig
på jobbet.

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 13:51

Det fungerar tyvärr inte för mig eftersom jag antingen är på någon föreläsningsal eller på sjukhuset någonstans och virrar runt. Aldrig på samma ställe särskilt länge.

Men men, nu är paketet här i alla fall! Trots att det stod att den skulle komma imorgon. Maaaacbooook!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 14:15

Sådär.. Nu sitter jag och surfar på en mac för första gången.. Min alldeles egna... My... My... Precious..

Blev slagen över hur snyggt allting är, och hur skönt tagentbordet är.. Wow! Däremot var den lite större än jag tänkt mig Men det kanske inte är så negativt. Den är inte mycket mindre än min 15" som jag hade tidigare, men den var å andra sidan inte i närheten av så snygg som den här.. Och hade långt ifrån så fin skärm.

Märkte också hur otroligt vilsen jag är.. Tog mig de senaste 6 minutrarna att hitta internet.. Sen så kom jag ju på att det var Safari.. Lite kul att försöka förstora fönstret och hela plötsligt swoooshar hela rutan ned i någon miniatyrform i höger hörn.. Ballt

Men men.. Jag är ju bara valpen.. En liten Macvalp

EDIT:
Ska dvdn låta sådär mycket när man startar? Eller är det bara för att det är första gångerna?

EDIT2:
Jaha, nu vägrar dvdn läsa Mac OSX install disc 2, den är ju fanken helt ny.. gör bara ifrån sig massa konstiga läten.

EDIT3:
Teknisk support kunde inte hjälpa till och tyckte datorn lät konstigt genom telefonen och förklarade datorn dead on arrival och skickar en ny från Shanghai.. Hej å hå ännu mer väntetid.. Jävla skit.

Senast redigerat 2006-12-06 15:39
  • Medlem
  • Ale
  • 2006-12-06 19:07
Ursprungligen av zAjben:

EDIT3:
Teknisk support kunde inte hjälpa till och tyckte datorn lät konstigt genom telefonen och förklarade datorn dead on arrival och skickar en ny från Shanghai.. Hej å hå ännu mer väntetid.. Jävla skit.

HAHA ska man skratta eller gråta?

Jag fick min dator idag....efter en låååång väntan! Jag beställde den 8e november och den blev försenad gång på gång av någon anledning. Men nu har jag den i alla fall, och jag är sjukt nöjd!

Satt på Mac under hela min gymnasieutbildning men ingenting sen dess. Och jag hade verkligen glömt bort hur snabbt och smidigt det är. Men nu är jag tillbaka! Och jag verkligen äääälskar tangentbordet på den.

Mvh,
Jesper

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-06 19:45
Ursprungligen av Kokosnöt:

Och jag verkligen äääälskar tangentbordet på den.

Jo visst det är verkligen trevligt tangentbord. Gillar det skarpt jag med.

Ursprungligen av zAjben:

Teknisk support kunde inte hjälpa till och tyckte datorn lät konstigt genom telefonen och förklarade datorn dead on arrival och skickar en ny från Shanghai.. Hej å hå ännu mer väntetid.. Jävla skit.

Efter att fått vänta på sin kära mac, så ska man behöva skicka iväg den/få en ny - ännu mer väntetid.
Sånt här får en ju att bli mörkrädd :eek:

Mvh

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 20:20

Har fått igång datorn nu, men dvdn är fortfarande kajko, så ingenting med skivor fungerar. Behåller den här tills jag får den nya i alla fall, så fungerar den sådär. Tänkte höra:

Finns det någon knapp för att minimera alla fönster? Någon knapp för liknande shift och home?

Hur förminskar man menybaren längst ned, den med t.ex. finder, safari å allt på?

Klicka på F11 för att "minimera" alla fönster.

För att kunna gömma dockan får du "högerklicka" på den, dvs control + klick och sen väljer du "dock preferences" och sedan "autohide dock".

Nembas problemas!

Mvh,
Jesper

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-06 21:05

Du kan även justera storleken på dock genom att trycka på strecket i närheten av papperskorgen och dra upp/ner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-06 22:01

Thanks lads! Kalas

När man trycker på röda krysset i hörnet på alla fönster så minimeras de bara, eller?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-06 22:08

Trycker du på det röda krysset så stänger du enbart fönstret så du stänger inte av programmet helt. Finns undantag dock. För att helt stänga av program använder du quit i menyn eller Apple-Q.

Yes! Idag har min MB börjat sin resa till Sverige. På tiden kan man tycka, jag beställde den i butik den 11 november...

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-08 13:17
Ursprungligen av eternit:

Yes! Idag har min MB börjat sin resa till Sverige. På tiden kan man tycka, jag beställde den i butik den 11 november...

Hur har du fått reda på att den "reser"? Jag har också beställt i butik, men jag kan ju inte "se" status på min beställning/leverans... :">

Det är två veckor nu...

Ursprungligen av Macsimal:

Hur har du fått reda på att den "reser"? Jag har också beställt i butik, men jag kan ju inte "se" status på min beställning/leverans... :">

Det är två veckor nu...

Fick ett mail från butiken. Jag har nu väntat fyra veckor, så jag får den väl efter fem-sex veckor...

Verkar som om alla får vänta väldigt länge... jag beställde min macbook igår (lördag den 9e dec), och idag, söndag fick jag ett mail om att allt var skickat och att de beräknar att det är framme senast den 13e.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-12-11 14:36
Ursprungligen av eternit:

Fick ett mail från butiken. Jag har nu väntat fyra veckor, så jag får den väl efter fem-sex veckor...

OJ! :eek: 4 veckor...
Vilken butik? Hoppas att det inte var Janssondata i Helsingborg. Såå länge vill jag inte vänta, dom sa ca. 2 veckor när jag beställde.
Kommer den inte denna vecka så ska jag kedja fast mig i butiken och skrika otidigheter tills jag får den

  • Medlem
  • Öland
  • 2006-12-08 08:37

detta är surt: min kompis beställde för ett par veckor sedan en rykande färsk MB från en återförsäljare här i stan. Jag beställde en MBP någon vecka efter det, från samma ställe. Idag skall vi åka och hömta HANS dator, min har inte kommit än -jag kommer må illa när jag står där utan dator... *behöver trösst*

Hm, läskigt... I sista mailet jag fick stod det att min MB är skickad och ska vara framme senast idag (8'e), kollar jag däremot Shipment stastus säger den beräknad till den 11:e. Min mail har varit nere ett dygn nu så har dom sagt nåt mer har jag missat det.. Senaste UPS infon var den i Holland igår kväll (jag bor i Tyskland). Måste dom göra det så himla spännande?!

Edit: Blev helt enkelt tvungen att ringa. Måndag it is. Lite kul är det ändå, för varken julafton eller födelsegarnarna är ju såhär längre.

Senast redigerat 2006-12-08 14:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 11:31

Out for delivery... Igen.. Hoppas att den här datorn inte är trasig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-11 14:24
Ursprungligen av zAjben:

Out for delivery... Igen.. Hoppas att den här datorn inte är trasig.

Visste att det skulle vara något. En död pixel mitt på skärmen, ser sjukt störande ut eftersom det är nästan i mitten.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-12-11 13:38

Då var man kvalificerad för deltagande i denna tråd: vit 2.0 beställd i dag, 24 hrs för leverans stod det men så la jag till en miniDV-adapter och så blev det en tredygnshistoria... suck.

Nåväl, beställd i dag och prel leveransdatum 27 december (!)...

Bevaka tråden