Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program för rapportskrivande

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2006-02-16 10:29

Hej!

Jag är i färd med att skriva en längre vetenskaplig rapport - 30 sidor ungefär. Vilket program rekommenderar ni att använda?

Jag har hört om att Latech kan vara ett alternativ, men det tar ett tag att sätta sig in i det har jag förstås. Funkar Pages till något sådant? Nisus Writer?

Jag har skrivit längre arbeten med Pages och det fungerar utmärkt.

Instämmer med martenbjork om att Pages fungerar fint. Skrev ett projekt på 60 sidor + bilagor förra året. Men vill du ha bra kontroll över referenser så kanske inte Pages är det bästa eftersom det inte finns något automatiskt sätt att hålla reda på vart och när de används (vid sidan av fot-/slutnoter). Med runt 40 referenser varav några var "referens i referens" så kan man lätt virra bort sig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-16 12:01

Jag skulle absolut säga LaTeX. Visst är det en liten inlärningströskel att ta sig över, men den är inte hög och resultatet är mycket bättre än det någonsin kan bli med ett annat program. Ett tips är att använda tex-editorn TexShop för OSX.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-02-16 12:12

Om du ska skriva med formler, algoritmer eller något annat åt matematik,datavetenskap,naturvetesnkap hållet så kan jag rekomendera LaTeX (det är vad jag använder) - men det är inte direkt användar vänligt, men snyggt blir det !

Det du borde fundera på är vilken behov av referens hantering du har. Om du tycker om word(?) så går ju det (med lite svordomar)behöver du en referens hanterare så finns ju tex endote .e, Annars så kan du titta på mellel 2.0 (http://www.redlers.com/) - har själv bara test kört kort men ser trevligt ut, användar vänligt och ike word - det finns en referens hanterare som man kan använda till den som heter bookends.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-16 13:36

När det gäller referenshantering är det väl inget som slår BibTex/LaTeX?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-02-17 04:03
Ursprungligen av mratin:

När det gäller referenshantering är det väl inget som slår BibTex/LaTeX?

Om man inte förstås ska väga in användarvänlighet

Och ej att förglömma: Microsoft Word

Har hört mycket gott om Endnote för att hantera referenser och noter: http://www.endnote.com/eninfo.asp Där finns en gratis demo för nedladdning. Vad programmet gör är att du kan få fram dina referenser skrivna på olika sätt i en handvändning. En del publikationer kräver att noter skall formateras på ett visst sätt (tex författare i fetstil, sidhänvisning i kursiv stil osv) medans andra kräver andra format. Så skall din uppsats skickas för publicering till olika tidningar så är det bara att välja något av 1300 fördefinierade format för att snabbt och enkelt få fram alla dina noter och referenser i det format som behövs. Sedan jag kollade sist på programmet har de tydligen lagt till en del, söka i databaser, organisera bilder, mallar för Word mm.

Det finns även några shareware och kommersiella program för referenshantering här:

http://www.versiontracker.com/php/search.php?mode=basic&action=search&str=references&plt%5B%5D=macosx&x=0&y=0

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-17 11:25

LaTex/BibTeX är gratis

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-02-17 17:10

LaTeX och BibTeX är en svårslagen kombination måste jag säga, Vill man ha en bra editor att skriva i oxå så kan jag start rekommendera Aquamacs Emacs den har riktigt bra LaTeX stöd genom AucTeX den stöder dessutom BibTeX, riktigt smidigt.
Angående olika formateraringar på referenser så stöder BibTeX det oxå, går att ställa in nästa hur mycket som helst om man skulle vilja. Det bästa med BibTeX måste jag nog ändå säga är att det nästan alltid finns färdig referensdata tillsamman med artiklar och så på nätet. Alla stora vetenskapliga sidor publicerar fördig BibTeX data, vilket gör att man aldrig behöver oroa sig över att det skulle bli fel.

Sen kan man ju argumentera om användarvänligheten, men jag måste säga att jag tycket LaTeX slår det mesta med hästlängder. När man skriver LaTeX har man kontroll, saker gör som man vill. Men visst det kanske tar lite längre tid att lära sig. Fast sen kan man ju fundera på hur många som egentligen behärskar word med mallar osv...

Mellel - en utmärkt ordbehandlare med full kontroll

Ursprungligen av svanerik:

Hej!

Jag är i färd med att skriva en längre vetenskaplig rapport - 30 sidor ungefär. Vilket program rekommenderar ni att använda?

Jag har hört om att Latech kan vara ett alternativ, men det tar ett tag att sätta sig in i det har jag förstås. Funkar Pages till något sådant? Nisus Writer?

Jag skrev min C-uppsats i engelska i Mellel och det fungerade utmärkt. Endnotes eller Bookend behövs bara om du skriver vetenskapliga rapporter regelbundet och behöver en databas för att ha ordning på många referenser till citat,noter etc. Onödigt om du ska bara skriva en vetenskaplig uppsats på 30 sidor. Lägg hellre tid på att lära dig Mellel och skriv din rapport.

En stor fördel som Mellel slår mot andra ordbehandlare är dess funktion Outline, dvs översiktsfunktion. Se skärmdumpen från deras hemsida. En annan funktion är Autotitlar.

Som du ser i skärmdumpen, ramen till vänster är Outline. I min uppsats hade jag rubriker, kapitel sorterat i Outline-ramen så jag kunde se hur dispositionen såg ut. Man kan flytta en text genom att klicka på underrubriken på den texten i Outline och flytta till annat ställe, då följer hela texten med.

När du är klar med rapporten, kan du generera innehållsförteckning och då kommer den fram med rubriker, underrubriker med rätt sidnummer till dem! Dock krävs justeringar ibland för att det ska bli helt korrekt till slut, dvs layout men du slipper grovjobbet i början.

Dock tar Mellel lite tid att lära i början eftersom den är okonventionell jämfört med andra traditionella som tex MS Word, å andra sidan blir det lättare i efterhand du lär dig justera olika superb funktioner som Autotitlar, Outline, osv. Dessutom finns ett forum på Mellels hemsida där du kan både läsa och ställa frågor om Mellel.

Good luck!
Greenjuice

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-20 23:20

Som Rönnbäck sa - kanske Work kan vara nåt - gammalt beprövat och "bra" - lite långsam på en Mac -men ack så kompetent

/Tangen

  • Oregistrerad
  • 2006-02-21 23:46

Om det är mycket matematiska formler och tabeller så är det ju bara att lära sig Tex, då blir det snyggast. Jag tycker programmet iTexMac är bäst. För en introduktion till Latex tycker jag denna guide är bra, The Not So Short
Introduction to LATEX

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 10:05

Angaende mellel. Kan man infoga matematiska fomler i mellel? Jag funderar pa att lara mig LaTeX, de verkar ju vara smidigt att fa in ekvationer fran Mathematica till LaTeX. Kan man kombinera word/mellel/Neooffice med LateX?

Ursprungligen av tompa747:

Angaende mellel. Kan man infoga matematiska fomler i mellel? Jag funderar pa att lara mig LaTeX, de verkar ju vara smidigt att fa in ekvationer fran Mathematica till LaTeX. Kan man kombinera word/mellel/Neooffice med LateX?

LaTeXiT

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-08 11:55
Ursprungligen av Hagelin:

Det dar verkar va ett bra program. Ska ladda ner det till min mac snarast. Har provat lite winedit pa min jobb dell, men har inte satt mig in hur det funkar an... Forsokte kopiera in en formel fran mathematica genom funktionen TeXForm, men fick det inte riktigt att funka i winedit. Ska kolla mer pa det till helgen.

Ursprungligen av tompa747:

Angaende mellel. Kan man infoga matematiska fomler i mellel? Jag funderar pa att lara mig LaTeX, de verkar ju vara smidigt att fa in ekvationer fran Mathematica till LaTeX. Kan man kombinera word/mellel/Neooffice med LateX?

De ska fungera med hjälp av MathMagic (enligt manualen till Mellel).

Working with equations

Mellel supports working with almost all equation editors via import of equations or by copying and pasting equations to and from equation editors. In most cases, equations can be manipulated just like any other graphic element. The main difference between regular graphic elements and equation is, that equations usually come, when pasted, with the proper vertical positioning shift, so that you can position them inline properly.

In some special cases, equations can be used differently, as “live” objects. Currently, pasting and using equations as live objects is possible with the equation editor MathMagic.

To use MathMagic equations as “live” objects:
1 Create an equation in MathMagic and copy it.
2 Paste the equation into a Mellel document.

Manualen finns att ladda ner på www.redlers.com och det är på sidan 53 som uppgifterna i manualen är hämtade.

Skall du skriva om matte eller kemi kanske LaTeX kan vara något. Alla vi andra mår nog bättre av att använda Word, AbiWord, Mellel, Pages etc.Åtminstone får man det intrycket i dessa trådar:

http://www.99mac.se/switcher-byt-till-mac/84612-word-alternativ.html
http://www.99mac.se/apple-programvara/106228-hur-noedvaendigt-aer-iwork-gentligen.html
http://www.99mac.se/ovrig-programvara/99748-hjaelp-med-att-hitta-raett-program.html

Använd det program du är van vid. 30 sidor är ju ingenting. Lägg tiden på att skriva istället för att lära dig ett nytt program. Illustrationer mm kan du göra som bilagor om du exempelvis inte vill slåss med Words usla layoutfunktioner. Jag skrev själv min doktorsavhandling om drygt 200 sidor i Word 98 när det begav sig, och fick god nytta av olika stilmallar, avsnittsbrytningar, fot- och slutnoter, referenser mm.

Bra tråd! Jag hittade nyligen ett program som jag är fasen så mer produktiv i, och som dessutom är både användarvänligt och och trevligt! Jag säger bara Scrivener! Jag är helt salig, precis det jag letat efter! Tyvärr i beta (B3) fortfarande, men det känns helt stabilt.

Har provat det mesta för att känna efter vad som är bäst, men den här kombinationen av program jag har nu är nog absolut bäst, för mig. Jag tror man måste leta efter sitt eget skrivsätt, men denna trio känns intuitiv och så "macig" som det går att få.

Scrivener
Där texten tar form. När man är klar exporteras klabbet till rtf med fotnoter etc. Har outlinewiev, corcboardview, keywords, underbart fullscreenläge etc etc.

Sente
iTunesliknande referenshanterare.

MS Word
Bara att inse, ska man kollaborera med andra så finns inget annat. Standard. Man öppnar det "färdiga" rtf-dukumentet och snyggar till det sista.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 07:57
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

MS Word
Bara att inse, ska man kollaborera med andra så finns inget annat. Standard. Man öppnar det "färdiga" rtf-dukumentet och snyggar till det sista.

Google docs och zohowriter ar ju bra ocksa

Härkommer lite bilder på Scrivener.

Till vänster ser man layouten.
Mittenfätet kan man dela upp så att man ser olika delar av ett, eller ett helt annat, dokument. Där kan man även öppna outline/corcboard view.
Hö fältet innehhåller mestadels metadata som keywords, synopsis, notes etc

Andra bilden är fullscreenview, allt utom dokumentet får en halvt genomskinlig svart mask. Har en del funktioner bl a kan man ställa in genomskinligheten på så att man kan läsa ex referens texter vid sidan om på skrivbordet, men forfarande ha mer fokus på texten. Helt underbart läge!

På äldre Macar är FrameMaker mitt solklara val. Det är jättebra på alla omnumreringar och sidhänvisningar, verkligen ett rapport- och bokskrivarprogram, kan allt. Märkligt ignorerat redan när det underhölls, antagligen för att folk förväxlade det med PageMaker, som det inte är likt på något sätt alls. Tyvärr nedlagt för Mac, och det kom inte i OSX-version.

Vad gäller LaTeX så har jag aldrig gillat att programmera mina dokument, och jag gillar inte krystade namn med krystade uttal heller, men snyggt blir det helt klart. Det finns en GUI för LaTeX som heter LyX, fast jag blev inte så imponerad när jag provade det.

MS Word har jag sedan länge avfärdat som ett brevskrivarprogram. Det syns direkt när ett dokument är gjort i MS Word - det blir fult! Det är ett fint exempel på ett program som standardiserats av direktörer med små behov.

Pages känns också som ett torftigt brevskrivarprogram, eller som en PageMaker där det är svårare att hitta funktionerna man behöver. Var finns allt det viktiga? Så vitt jag kan se finns det inte alls.

Scrivener var nytt för mig. Fixar det sidhänvisningar, formler, numreringar av allt möjligt? (Allt det där som FrameMaker gör så bra.)

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Scrivener var nytt för mig. Fixar det sidhänvisningar, formler, numreringar av allt möjligt? (Allt det där som FrameMaker gör så bra.)

Nej tyvärr. Man kan nog säga att det riktar sig mer till författare eller till de som skriver icke tekniska rapporter. Referenser skriver man in i texten och taggas, de hamnar sedan automatiskt som nr 1, nr 2 etc vid exporteringen till RTF. Likaså kommentarer. Fokus är helt klart på skapandeprcoessen med bra en överblick av hela dokumentet.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-11 08:50

Angaende Latex. Jag har fatt TeXshop och Latexit att funka. Men jag far inte riktigt Itexmac att fungera. Jag har laddat ner GS8 och Itex packetet. Jag kan inte skapa ett dokument i itexmac. Ar det natt mer man maste ladda ner for att installera det? Ar Itexmac verkligen bast eller duger texshop? Jag ar nyborjare med Latex.

Tackar an engang for tipset om LaTeXit. Fungerar riktigt bra ihop med mathemtaica och sen till word. Precis vad jag behover just nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-11 09:46

Ärligt talat använder jag mest textredigeraren i Mac OS X och skriver själva brödtexten; det blir små lätthanterliga dokument i RTF-format. Sedan klistrar jag in den i en riktig ordbehandlare och gör redigeringen där, men bara om så behövs. Jag arbetar med korta textsnuttar med idéer som jag sparar i en projektmapp, sedan monterar jag ihop materialet. Att påstå att det blir "fult" i MS Word är rena gallimatiasen! Word är mycket bra, men för tungt, stort och komplicerat för min smak. Det finns bättre. Nisus Writer Express är min egen favorit. Mycket kompetent program.

Ursprungligen av Mondo:

Ärligt talat använder jag mest textredigeraren i Mac OS X och skriver själva brödtexten; det blir små lätthanterliga dokument i RTF-format. Sedan klistrar jag in den i en riktig ordbehandlare och gör redigeringen där, men bara om så behövs. Jag arbetar med korta textsnuttar med idéer som jag sparar i en projektmapp, sedan monterar jag ihop materialet.

Det är ungfär den ansatsen Scrivener har. Man skriver i mindre delar av ett större dokument som man sedan för ihop, och det gör man i ett program som inte är lika tungt och som fokuserar på kreativiteten. Efter det tåtar man ihop det i formatet alla avänder, om det nu behövs.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-11-11 12:19

Jag använder TexShop med apa.cls och apacite för psykologirapporter. Blir riktigt snyggt. Då apaexample.tex finns att tillgå och använda som mall är inlärningströskeln inte speciellt hög, om du inte är helt lost i Word. Det finns även goda möjligheter att få hjälp av andra LaTeX-användare.

Olika slags behov för skrivande?

Hrm, jag följer tråden med intresse. Det ser ut som att det finns två slags behov för skrivande, att man börjar med att skriva texten, fokus på skrivande i sig, i ett enkelt program som håller i ordning på texten som tex Write Room eller Scrivener och när man är klar med texten så klistrar man in i ett större komplext program där man fixar till layouten.

Jag kör för det mesta Mellel och MS Word men frestas ibland att prova andra skrivarprogram men gör inte det för jag inser att det tar mycket tid att testa program istället för att skriva själva texten Jag försöker lära mig mer om Mellel istället för det är väldigt bra program men på jobbet kräver det MS Word (i windows) så jag blir lite splittrad ibland.

Greenjuice

Ursprungligen av greenjuice:

Jag kör för det mesta Mellel och MS Word men frestas ibland att prova andra skrivarprogram men gör inte det för jag inser att det tar mycket tid att testa program istället för att skriva själva texten

He, du har karaktär du. Jag lägger säkert ner lika mycket tid på att prova nya program som jag lägger på att skriva. :"> Jag hoppas att det är slut på det nu i och med Scrivener, men känner jag mig själv rätt så... nä

Bevaka tråden