Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Menyraden funkar inte

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Menyerna uppe till höger, d v s spotlight, klockan, ljudvolym etc, dör ibland på min dator. Om man klickar på symbolen händer ingenting, och om man håller in vänsterknappen så blinkar menyn till men slocknar direkt utan att man har hunnit välja något.

Detta drabbar samtliga OS X egna menyer samt de tredjepartsmenyer som i övrigt också uppträder som OS X egna. (En del tredjepartsmenyer drabbas inte, men då är de tydligt konstruerade på ett icke "systemenligt" vis.)

Detta skulle inte vara något jätteproblem om jag bara kom på vilken process jag skulle behöva starta om. Nu får jag inte ordning på det med mindre än att jag startar om hela datorn.

Någon som har en lösning eller ett tips på om det finns nån process man kan starta om?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-12-15 13:41

Har du fler användarkonton? Prova att logga in på ett sådant och sedan tillbaka till ditt eget.

  • Medlem
  • Habo
  • 2006-12-15 13:57

Hänt mig också... hjälper inte att starta om processen finder. Reboot hjälper... precis som när Docken hänger sig.

filuren: Ironiskt nog kan jag ju inte växla mellan användare eftersom det är en sån meny som inte funkar... Om jag loggar ut mig och loggar in mig igen så får jag ett delvis annat fenomen nämligen att menyerna går att få ner (efter lite väntan) men processen SystemUIServer tar 100% cpu. Omstart av den processen leder bara till att det ursprungliga problemet återkommer.

soft: Jag har haft problem med dockan som avhjälpts genom att starta om processen Dock. Men det beror kanske på vilka problem man har. Omstart av Finder hjälper mycket riktigt inte mot mitt menyproblem heller.

Det krävs väl en rejäl omstart då. Irriterande för ett så, till synes, litet problem.

1
Bevaka tråden