Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk igång konstant?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har precis investerat i en FW disk av modell Pleiades, ni vet, snyggingen med MacPro inspirerat utseende. Denna i kombination med backupprogrammet Dejá Vu ger toppenresultat då jag säkerhetskopierar hela hårddisken. (Bootbar och allt)

Nu till min fråga. Kan denna disken ta stryk av att vara på alltid? Jag kör backup dagligen kl. 4 varje morgon. (När det är minst chans att jag använder datorn. Datorn även den på dygnet runt.) Själva disken i lådan är en Seagate Barracuda på 320GB och går i vila, varvar ner, när den inte används. Ibland får den dock för sig att varva upp även när den inte blir ombedd om det. Riskerar jag att slita ut den på nåt sätt med mitt användande?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2006-12-20 15:18

Nej tvärtom, att disken håller samma temperatur hela tiden minskar snarare slitaget. Jag har två externa i gång konstant och det har aldrig hänt någonting.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-20 16:12
Ursprungligen av ahmedmo:

Nej tvärtom, att disken håller samma temperatur hela tiden minskar snarare slitaget. Jag har två externa i gång konstant och det har aldrig hänt någonting.

Jag har å andra sidan en server där diskarna bara används några gånger i veckan, och där har det verkligen lönat sig att spinna ner disken. Har många, många, många år gamla diskar i den. Men används en disk flera gånger om dagen är det nog alltid-igång som gäller.

Ursprungligen av ahmedmo:

Nej tvärtom, att disken håller samma temperatur hela tiden minskar snarare slitaget. Jag har två externa i gång konstant och det har aldrig hänt någonting.

Hålls temperaturen konstant även om disken i sig spinner ner? Där är aluminiumhölje på lådan så man kan ju lätt känna om den är kall eller varm. Just nu är den "iskall", fast påslagen. Kl 04.00 kommer den börja bli varmare.

1
Bevaka tråden