Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Processorkrävande ProTools-pluggar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-12-09 11:03

Före i söndags förmiddag hade jag aldrig arbetat i något hårddiskinspelningsprogram, och några timmar senare hade jag gjort min första 8 kanaliga mix av ett a capella-arr - otroligt kul och intuitivt!

Jag ville inte lägga på "förstörande" effekter utan helst bara använda RTAS-pluggar. Efter att ha lagt lite reverb på 5 - 6 kanaler började min 450 Mhz Cube att gå på knäna.

Är D-Verb-pluggen (reverb i allmänhet) extra krävande, eller får man räkna med ett sådant resultat?

Jag har givetvis massor kvar att lära och mycket som jag kan läsa mig till, men en sådan sak som att t ex gruppera 4 kanaler (utan att slå dem samman till en) och sedan lägga en och samma RTAS-effekt på den gruppen, är det möjligt? Om effekten ändå ska vara densamma på alla fyra kanaler kanske man skulle spara lite processor på så sätt.

/Joakim

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-09 23:18

Ruggigt kul, Joakim! Dessvärre har jag inte någon erfarenhet av PT, men det ska finnas ett gäng här som har det. Vi får hoppas de får pluggen ur rumpan å skriver lite mer här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-10 07:52

RTAS pluggarna kräver lite mer av datorn än t.ex. VST pluggar som Cubase och Logic mm kör med. Reverb pluggar kräver mycket mer än andra "vanliga" pluggar som EQ´s och kompressorer. Så 5-6 Reverb pluggar är nog vad man kan räkna med. Men hade du suttit på en analog mixer hade du nog inte haft 5-6 reverbburkar utan kanske 1 eller 2 kopplade på Aux send/retur så du kunde skicka från alla kanaler till samma reverb. Gör likadant i ProTools! Sätt ett reverb på ett Aux track och skicka från kanalerna dit istället.

  • Oregistrerad
  • 2002-12-10 16:04
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: Jonny B:
Men hade du suttit på en analog mixer hade du nog inte haft 5-6 reverbburkar utan kanske 1 eller 2 kopplade på Aux send/retur så du kunde skicka från alla kanaler till samma reverb. Gör likadant i ProTools! Sätt ett reverb på ett Aux track och skicka från kanalerna dit istället.

Exakt vad jag kom på, och allt löste sig. Jag måste säga att PT är ett oerhört mycket mer intuitivt och användarvänligt program än jag fått för mig. Det står verkligen inte i vägen för skapandet!

En annan utmaning ska bli att koppla ihop det med Reason via ReFuse, men det får bli senare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-13 10:54

Jag håller med dig. PT är oerhört intuitivt och snabbjobbat. Nu var det ett tag sen jag satt och jobbade i PT, har bara blivit Logic det senaste året. Mest på grund av andra omständigheter än eget val. (Jobbat på Logic Supporten och sedan i en studio där det bara var Logic).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 11:40

Jag håller med dig också. Reason är oerhört intuitivt och snabbjobbat!

Ska bli kul att höra hur du får det att "rocka" med ReFuse. Det var jag som hjälpte han som utvecklade det att hitta en riktigt tung betatestare, då jag jobbade på Propellerheads, så jag känner mig lite delaktig i att det blev en produkt till slut...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-13 12:21

Vad är skillnaden på Rewire och Refuse? Rewire mellan Cubase & Rebirth/Rewire och Refuse till.. ööh,, ja hur är det egentligen det ligger till?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 12:50

Refused, confused?

Så här är det: ReWire är Propellerheads´ protokoll för synkning och ljuddistribution mellan musikprogram. ReFuse är ett tredjepartsförsök att skapa en ReWire-kompabilitet till ProTools, som inte har ReWire-stöd.

ReWire är fantastiskt, men få är bra på att göra ett ReWire-stöd. I de flesta Cubaseversionerna funkar det "sådär, hyfsat", och i Logic "nja, synd att det bara är ReWire 1".

ReWire 1: Synk, ljud.
ReWire 2: Synk, ljud, MIDI (4096 midikanaler) mm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-12-13 12:54

RE förresten, alla Propellerheadprogram börjar med det.

-Birth
-Wire
-Cycle

Och så Reason.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-13 12:57

OJ! det har jag aldrig tänkt på... ja där ser man, RE i alla.. det var kvickt PF... hihihi

  • Oregistrerad
  • 2002-12-14 14:31
Citat:

quote:skapades ursprungligen av: PF:
. . . I de flesta Cubaseversionerna funkar det "sådär, hyfsat".

Nja håller inte med. Tycker det fungerar alldeles ypperligt, utan strul, utan problem så tuggar Reason 2 med Cubase 5.1.1 (Mac) alldeles fantastiskt bra!
Antingen med midi inspelat i Reason eller att använda Reason som en ren mjukvaru synth.

Angående Refuse så efter att ha använt beta versionen ett tag samt ha köpt och använt den nya så säger jag "ta bort den" det ställer till mer problem än man önskar - tyvärr. Det finns ett mycket bättre (och enklare) sätt att synka Reason och Protools.

På Digidesigns hemsida finns ett utmärkt forum för ProTools användare.

1
Bevaka tråden