Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket OS för din produktion?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag förutsätter att de flesta på detta forum kör Apples maskiner...

Mac OS 9 eller Mac OS X?
Själv kör jag "fortfarnde" Mac OS 9, eftersom den funkar bäst för mig i nuläget.
Det kanske inte dröjer så länge innan man tar klivet övewr till tian, kanske rent av nu till hösten...

Vilka programvaror funkar under "OS kryss" ordentligt ?
jag tänker på Cubase, Peak och diverse pluggar...

[ 21 Juli 2002, 14:32: Meddelandet ändrat av: 12moons ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 14:48

För tillfället ligger min privata musikrpoduktion i ide. Mycket på grund av att jag tänker revidera hela min studio. Med tanke på CoreAudio och CoreMidi kommer jag entusiastiskt följa releaserna som kommer till Mac OS X de närmaste månaderna. I slutändan kan jag tänka mig en plattform som bygger på Mac OS X och med Logic som programvara. Detta under förutsättning att Apple förvaltar sitt förvärv väl och inte gör någon klåpig iMusic-version av Logic. Jag tror i och för sig inte att det är någon större risk, men Steves fascination av iApps på senaste keynoten fick mig att fundera lite...

Jag är också väldigt nyfiken på vad Digidesign kan komma med vart det lider. Deras senaste release Digi002 kanske kan bli ett schysst semiproffsalternativ. Problemet är dock att man blir bunden till ProTools och inte kan använda den fullt ut i exempelvis Logic.

Men det kanske eMagic kommer med någon lösning till...

  • Medlem
  • 2002-07-21 15:19

JAg har kört Mac OS 9 och ProTools LE digi 001 nästan 3 år nu...tror jag.
Använder både Logic, ProTools, Reason och Cubase mm mm mm men ser fram emot att köra ProTools + Cubase i OS X. Tror det kan bli en riktig killer.

Logic har jag tröttnat på så Cubase SX kan nog bli vad jag behöver om jag samtidigt kan använda ProTools...Jobbar precis som JOnte. Ideer i Cubase/Reason och mixar i ProTools.
Anväänder även ProTools när jag ska spela in sång eller gitarr....Finns ingen anledning att spela in i Cubase 32 bitar eftersom det inte finns någon Dither som kan ta ner en 32 bitars fil till 24 eller 16 bitar. Helt vansinningt.

sant, sant, det kommer verkligen bli kul att se om Apple gör en iMusic av Logic.
Det känns som om deras iapps verkligen börjar tappa sin charm....

Sen så tror jag att det kommer bli sisådär med audiocore och den biten fram tills det att Apple får in feedback från oss vanliga dödliga och inte bara deras betatestare...

Som en vän till mig jämt säger: "jag e skepisk"

Kör ju själv OS 9 och den funkar OK, det är inte ofta mitt system fryser eller krashar, Peak krashar aldrig, men däremot Cubase slocknar ibland. Utan förvarning eller något sådant så bara dyker den. Och om det vill sig riktigt illa så får jag inte ens ett felmeddelande att applikationen dök.
Oftast så händer det när jag ska spara ner min produktion. Inte exportera den, utan vanlig Save...
Man hamnar i Finder precis som om man aldrig dragit igång Cubase. Har varit i kontakt med supporten om detta men dom fattar ingenting av det heller.
Underligt, mycket underligt...

Det är därför jag undrar över "OS kryss" och applikationer...

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 17:00

Mac såklart...
Vi väntar med spänning på att Cubase skall släppas till OSX, så vi får samma Os i studion som hemma

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 17:29
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: 12moons:
/.../tills det att Apple får in feedback från oss vanliga dödliga och inte bara deras betatestare...

Det har du en poäng i, men när man ser exempel på vad CoreAudio erbjuder (jag har försökt gräva lite i den developerinformation som finns) samt testar skillnaden exempelvis i latency mellan Reason i OS 9 och OS X (12ms mot 2ms på det interna ljudkortet som följer med en QS) så anser jag att Apple nog gjort sitt tills vidare... Det intressanta blir vad programvarurtvecklarna kan göra av det medel som står till buds.

Digidesign kommer säkert fortsätta sega efter med sin uppdateringar av ProTools, och det med viss rätt. De bygger ju sin idé på att helheten skall fungera. Alternativen, som Logic och Cubase, antar jag blir de som först får visa vad CoreAudio och CoreMidi verkligen går för...

[ 21 Juli 2002, 17:44: Meddelandet ändrat av: Jont Olof ]

  • Oregistrerad
  • 2002-07-21 19:02

OS 9.2.2. Inget av de program jag använder finns för X än. Protools, MAX/MSP, SoundHack, Finale...

Det funkar hyfsat, MAX/MSP kraschar ibland - men det verkar vara lite så för alla, framförallt när man programmerar "fel"...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2002-07-22 20:15

Själv kör jag på en G4/867 med två stycken Pulsar kort i. Jag kör Cubase 5.1 för sequencer, inspelning och mix. Nästan alla ljud kommer från Pulsarkorten, det finns riktigt bra grejer där, samt någon extern synth.

Själv är jag helt kåt på OS X och tror att det kommer att rocka fett. Spark fungerar ju fint där och det jag fick ut av Reason demon verkade också snabbt och stabilt. Men när Cubase SX kommer så blir det verkligen huvudbry. När ska man uppgradera?

Cubase SX är ju verkligen vad jag frågat efter så för den delen är det ju direkt men varken de VST pluggar man har köpt eller Pulsar finns för OS X ännu. Creamware har inte ens bestämt OM de ska släppa drivisar för OS X...

Så nu går mina tankat till att köpa en PC att köra Creamware prylarna i och sedan ett M-audio kort till G4:an för sequencing. Då skulle jag i princip köra samma setup som idag fast med en dator till...

Jag tror stenhårt på Coreaudio och Apples nya plug format. Logic kommer ju garanterat att använda det som internt format och då skulle man kunna köpa någon av de billigaste (Delta versionen kanske?) Logic versionerna för att få flera av deras bra pluggar och använda i sina andra program. Bara Cubase stödjer AudioUnits så...

Men visst ser framtiden ljus ut för OS X och musik. Apple har ju faktiskt tänkt denna gång när det gäller audio och midi. I X.2 finns ju tom en ny Control Panel för Audio & Midi där man kan hantera flerkanaligt ljud direkt i OS! Now we´re talking.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 20:39

någon sa max/msp och då kom jag på en bra nyhet att skriva, från cycling74.com (skaparna av max/msp) så svarar dom så här om os x version:

"we are working on an os x version of max4/msp2, which will be available later this year"

bravo!

OS 9 på grund av avsaknad av stöd för OS X. Pro Tools riggen skall väl bytas till HD 192 snart(om det låter lika bra som 888) men om ändå hela rasket skall över till OS X snart så kan det vänta.

Hemma har jag en DIGI 001 och då blir det ju nian.

Är vi enda branshen kvar som kör OS 9 tro?

John

  • Oregistrerad
  • 2002-07-25 08:48
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: John Stalberg:
Är vi enda branshen kvar som kör OS 9 tro?

John

Jag skulle tro det. Det flesta andra branscher har väl fått sina flaggskepp portade. Sedan är ju musikbranschen lite speciell eftersom man i första hand söker stabila system som endast kräver schyssta pluggar, specialfunktioner är inte lika attraktivt som i andra branscher. Därför tror jag också att många studios kommer dra sig för att uppgradera till OS X innan det visat sig pålitligt som musik/ljud-plattform.

/JO

  • Oregistrerad
  • 2002-07-25 11:25
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: John Stalberg:
Är vi enda branshen kvar som kör OS 9 tro?

John

AVID-folket ligger i vissa fall fortfarande kvar på 8.6

Jag använder ju OS X till allt annat, och är mycket nöjd. OS 9 känns "igår" för mig. Men det funkar ju så egentligen är det ingen brådska bara dom lägger på ett kol nu

Stackars AVID-användare, när vi går över till OS X så går dom över till OS 9

Special är trevligt om det ligger på låg nivå i systemet som i Audio Core(tror jag det heter). Dock är jag med på vad du menar Jont Olof. Tjusigt gränsnitt och så vidare.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-27 02:37
Citat:

quote: "we are working on an os x version of max4/msp2, which will be available later this year"

Det verkar ju bra. Jag kommer nog ändå vänta en stund tills de värsta buggarna är borta, det räcker med det som kan hända nu... Detsamma får nog gälla Finale och Protools.

Ligger kvar på Mac OS 9.2.2 men låtarna på http://dj.applepaj.com under "Music" är faktiskt gjorda på win, hehe.

1
Bevaka tråden