Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lider nån av mitt problem?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har genom åren samlat på mig en rätt OK hemstudio.
Den består av en Mac G5 och tonvis av mjuk&hårdvara,mikar,trumsett,ja allt man kan tänka sig.
Jag har också en iBook med en Oxygen 8 (mini-midiklav).
Nu på sistone har jag börjat skippa studion därhemma och enbart göra låtar på iBooken.
Egentligen så klarar den inte det jag vill så jag får trycka på Freezeknappen i Logic hela tiden,MEN jag är mycket mer kreativ framför den än framför allt junk därhemma.

På nåt sätt så trivs jag med för lite processorkraft,för liten skärm och för litet midi-klav.
I min ryggsäck brukar jag ta med:

Ibook G4
Tascam US-122 AudioInterface
Oxygen 8 midiklav
2 mini kond.mikar med hemmagjort handhållet mikstativ(ca 30cm långt)
Extern FW-hårddisk (om det behövs)
Beyerdynamic DT150 hörlurar

Med det här kan jag knalla ner till konserthuset och plinka ner en melodi på deras Steinway,eller gå till kyrkan och låna deras kyrkorgel eller spela med trumpinnar på metallräcken och bronsstatyer.
Men ska jag sen hem och lasta in det i "studion" så är all "frihet" borta och all kreativitet försvinner,om ni förstår vad jag menar.
Det låter kanske lite larvigt det här,men jag var bara tvungen att skriva av mig.

Är det nån som känner igen sig,eller ska jag ringa Dr. Snaggels? :kaaaka!:

PS.Jag skrev i Datorforumet för att det handlar på nåt sätt om datorns roll i mitt liv.

David

Intressant problem... Men det kan vara det att det känns för seriöst med datorerna - tvingande att man måste skapa nåt. Ju mindre przlar och desto mindre pengar investerade så sätts ribban inte lika högt.

Det kan också avar det att de många möjligheterna begränsar - allt för många kan faktiskt få en hämmande verkan. Råkar ut för det ibland även då det gäller andra kreativa processer. för många verktyg kan göra en totalt apatisk. Gillar själv att ha enkla verktyg och skapa små personliga mästerverk - lära mig grejerna och hämta fram det bästa av dem. Därför har jag (utöver min Roland XP-50, som jag faktiskt köpte ny) bara billiga synthar. Känns roligare! Och dessutom kan man ha fler synthar i racket

Generellt sätt tror jag faktiskt att just begränsningar ger liv åt inspirationen. Se bara på alla pionjärer som bara blir tråkigare ju dyrare prylar de får råd att köpa... tror det kan vara dåligt för kreativiteten. Man måste nog se till att skapa sig egna begränsningar eller nza mål hela tiden. Annars gör man det lätt enkelt för sig.

  • Medlem
  • 2004-03-28 20:08

Jag förstår inte problemet!

  • Medlem
  • 2004-03-28 22:46

Låter lite som om du inte har lekt tillräckligt med datorn hemmavid, utan så fort du sitter med den så blir allt på allvar. Här skall det skrivas stor musik. Inget annat.

Eller är det rummet hemmavid som dödar kreativiteten?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-28 23:00

Låter som ett i-landsproblem, även om jag till viss del kan förstå dig, nämnde just i en annan tråd att jag gör samma sak själv just nu - använder Reason trots att jag har en massa hårdvara - ser det inte som ett problem, man gör vad man känner för, no stress, no press.

Alla försök jag gjort till att hitta "den ultimata lösningen" har falierat, nu kör jag bara på att ha kul och försöka hålla huvudet fräscht med idéer och fokusera på dem. Hur man jobbar är helt oväsentligt, det viktiga är just att man känner ett kreativt "flow". Om du får det från att lira in dig själv på kassett spelandes blockflöjt, kör på det. Rom byggdes inte på en dag. Efter ett tag tröttnar du på blockflöjtsmanövern (en liknelse bara) och får lust att jobba med all hårdvaran som står där och flirtar med sina blinkande lysioder.

Om man kan undvika / inte har desperata ekonomiska behov (I've been there too) så tycker jag inte man ska sälja prylar man egentligen gillar. Så bestäm dig för vad du gillar, fokusera på det. Om du inte får någon kreativ kick alls från G5:an och all hårdvara som du säger - då är det bara att sälja av, finns ingen anledning att bara förvalta prylar - det kan t om vara till en last, eftersom man kan drabbas av just såna här typer av "ångestkänslor".

Så - när du väl bestämt dig, kan du Lätta... på din prylångest. Det ska vara kul att göra musik, eller den mer klassiska: Musik - ska byggas utav glädje.

(Annan liknelse som känns relevant, även om den kanske är lite löjligt uppenbar: Om du bara skulle dra åt en skruv skulle det räcka med att ta med sig en liten mejsel, finns ingen anledning att bära med sig en 20 kg tung verktygslåda.)

För mig är det det stora plus'et med Reason just att det är så snabbjobbat. Man kan komma långt med att få ner låtidéer med en bärbar dator + reason + midikeyboard (om det inte är så att man är beroende av gitarrer och sång för då faller det ju rätt platt.

Men för att tömma huv'et på trudelutter är Reason snabbast:D

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-29 11:35

Jupp, har inte sett någon liknande snabbhet jag heller.

Tack för alla svar.
Om bara läptopparna hade samma kräm som en G5:a så hade jag nog sålt min och köpt en Powerbook.
Egentligen är det inte all hårdvara som dödar kreativiteten,utan mer att man har nån sorts ångest för att gå in i "det där rummet" som JGB nämnde.Med den bärbara kan jag sitta ute på balkongen och leka.Medans med G5:an så sitter man där och glor.
Hehe,ett I-landsproblem är det definitivt.
Det positiva är ju iallafall att jag verkar ha hittat min arbetsmetod.

David

  • Medlem
  • 2004-03-29 13:28

Låter som om du skall sätta alla grunder och sådan på glapptoppen, för att sedan sätta dig och producera färdigt det hela på G5:an. Skulle en sådan arbetsgång funka? Kreativt ->l aptop, producera -> G5?

Det låter bra faktiskt.Måste bara få ändan ur,och börja prodda låtarna.
Det är ju mycket roligare att hitta på nya idéer än att verkligen fullfölja dem till något färdigt (tycker jag).
Jag tror jag ska låta G5:an vila ett tag och enbart spela in idéer,sen lånar jag ut iBooken till nån så att jag MÅSTE använda G5:an.
Vad är det sånt kallas....kognitivt tänkande?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-03-30 01:21

Nej, det låter bara dumt...

Du ska helt enkelt sälja G5:an, den är kontraproduktiv för dig - simple.

1
Bevaka tråden