Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ir-port i PPP (OS X)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vet att detta diskuterats tidigare men kan inte hitta tråden.
Försöker ansluta min Tibook till Nokia 8210 via IR-porten.
I OS 9 går det fint, men i 10.1.3 fungerar det inte. Har försökt både med modemscriptet Nokia Infrared och Nokia_IR. Hörde också att man kunde använda scriptet som följde med OS 9 men det hjälpte inte.

Det vanligaste felmeddelandet är att ingen kopplingston hördes.
En intressant iakttagelse är att datorn och Nokian kommunicerar med varandra så länge jag inte försöker ansluta. När jag väljer Infraröd i Nokian och aktiverar IR-porten ser jag i IR statusen på både Nokian och Tibooken att de har kontakt. Så fort jag klickar på anslut bryts den.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-27 13:55

Det kan inte vara så enkelt att man i fjärranslutningsinställningarna kryssar i rutan "Ignorera kopplingston"? För det är ju sällan man får kopplingston i mobilen...

Det var en jäkligt bra fråga. Ska kolla upp det och återkomma.

Nu har jag kollat och det valet finns inte ens när jag har valt ir-porten. ´Så det hjälpte inte.
Någon som har fler förslag?

  • Medlem
  • 2002-04-14 09:54

vad har du för powerbook och för spårkversion av OS X. Själv har jag en PB wallstreet och svensk os X och får det inte att fungera heller. Svensk och engelsk os X 10.1.3 skiljer sig från varandra på just IR, i engelsk version har man möjligheten att få upp en IR-symbol i topp-listen. Den finns inte i svensk OS.s

/Anders

Nu har jag fått det att fungera. Min konfig:
Tibook 667, svenskt 10.1.3, Nokia 8210 (med senaste mjukvaruuppdateringen gjord förra året.).

Lösningen var ett litet verktyg som heter Nokia Modem Options och som kan laddas ner via den här adressen: http://nokia.com/phones/productsupport/6210/downloads.html
Verktyget är skrivet för en Nokia 6210 men fungerar fint med 8210.

Det kan bara köras från OS 9 (Classic fungerar inte).
Starta det, och ställ in modemet efter dina önskemål. Kopiera sedan över modemscriptet som skapats från systemmappen/tillägg/modem scripts till OS X och mappen Librarys/Modem scripts.

Nu fungerar det klockrent för mig. Jag hörde att det var problem med Nokias 14400 sändning så jag skapade ett långsammare och det har därefter aldrig krånlgat.

Jag har förresten IR-symbolen högst uppe till höger i mitt svenska 10.1.3. Man måste ställa in detta i System preferences och Nätverk.

1
Bevaka tråden