Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre med crack?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska försöka göra en lång historia kort:

Jag har två systemdiskar på min dator, en för musikproduktion och en för annat. För smidighets skull har jag Cubase installerat på båda. När jag uppgraderade till 2.0 hände något märkligt. Plötsligt spelade det roll i vilken USB-port jag hade dongeln. Och än värre, den port som funkade på ena disken funkade inte på andra och tvärtom. Efter att ha tröttnat på att krypa bakom burken laddade jag ner ett crack och installerade på en av diskarna (den som är för annat än musikproduktion).

Döm om min förvåning när jag insåg att detta gjorde Cubase både snabbare och stabilare. De krascher jag haft med jämna mellanrum har helt upphört. Jag förstår inte logiken bakom detta. Jag trodde kopieringsskyddet var något som bara kördes under inladdningen av programmet, inte något som ligger och maler i bakgrunden. Men hur förklara man annars förbättringen?

Är det förresten lagligt att köra ett crack på ett program man har licens till. Eller har jag redan brutit mot licensen genom att ha cubase på två diskar?

Än så länge är det inte olagligt att använda crack, men efter att den nya upphovsrättslagen träder i kraft blir situationen litet annorlunda (man får fortfarande använda crack under vissa omständigheter, vet inte hur det kommer bli i praktiken).

Jag tror inte att du bryter mot licensen om du har Cubase installerat på två diskar - så länge du bara använder en kopia i taget borde du vara säker.

Har inte en aning om Cubase:s kopieringskydd, men tänkte bara nämna att många (de flesta?) tidningar har licenser på Quark, men kör med crack för att det är mindre problem så...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-01-27 14:33

Det finns lite drivers till dongeln att ladda ner. Det kanske löser dina problem. Och visst är det lagligt att använda att crack till program som man har licens till.
(I sverige idag, det pratas om att ändra på det. Svenska lagar (upphovsrätten) hindrar dina möjligheter att sprida kopior inget annat.)

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2004-01-27 14:39

Jag kanske lägga till att det gäller om du är privat person, då du kan stödja dig på konsumentlagstiftningen. Mellan företag (tex en studio) så kan man avtala bort en hel del som inte går att avtala bort mot privat personer.

Kan bara tala för cubase 3.x här, men då fanns det finns flera delar i cubase som ligger och känner av dongeln. Både under laddning och under körning för att man inte skulle kunna slita den efter inladdning, och för att crackern skulle ha problem och inte bara behöva knäcka startfilen på ett ställe...
Det var därför som det var så svårt att hitta en knäckt version för några år sedan...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-27 16:32

Tog upp samma sak om Cubase SX(att crackad funkade bättre) men blev då nästan halshuggen.

att äga en licens innebär inte att du äger programmet, däremot så äger du rätten att använda programmet, det är skillnad.
som licensägare så har du ju betalat för rätten att köra programmet, om du sedan kör med en version som är knäckt är ju upp till dig...
det påverkar ju inte det faktum att du faktiskt betalar för att få lov att köra programmet i sig, eller hur ?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-30 18:43

Jag har i princip inget emot crackade program, så länge som man betalar för licensen.
Jag har också upplevt att vissa crax förbättrar programmets stabilitet & funktionalitet, min tanke går osökt ill spelvärlden, med all "moddar" & patcher, som många gånger förlänger livslängen på produkten avsevärt.
Men som sagt var(eller skrivet om man ska vara petig.), om man _inte_ betalar för programmet, då uppmuntrar man ju inte tillverkaren att fortsätta utveckla den, ett extremt exempel: Om alla här på 99:an skulle "dela" på en licens, så skickar ju det signalen; Ok! _en_ människa tyckte att programmet var bra, suck, lika bra att lägga ner...
Eller från en horizont som kanske berör oss musicerande lite mer:
Köp en skiva & låt hela världen kopiera den, då stöttar man inte den artist man gillar, vilket kanske leder till att vederbörande inte släpper mer musik.
Samma sak där, jag tycker att det är ok att ladda ner ett par låtar eller spela av från en kompis, men om jag verkligen gillar det jag hör, så köper jag skivan, för att skicka signalen till artisten, det här gillar jag, "gimme more"!

*filosofiskt pladder*

Bättre med rökheroin imo.

För några år sen var det vanligt att crackarna brukade fixa några buggar för att få mer cred när man läste info filen. Men de bluffar säkert eller?
Inte för att jag har använt crackar, inte jag nej usch.

Det är väl ändå ingen här som skulle erkänna att de inte har licens, för då kommer väl moralkakorna som ett brev på posten och de som kör olicensierat blir utfrysta och får inte svar på sina frågor. Kan man föresten köpa Logic till en PC nuförtiden? Om inte, vem har anledning att lipa över att någon inte har licens för det då? De har ju ändå lagt ned det för PC. Vad säger filosoferna?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-30 20:55

Tanka hem.

Jag har faktiskt en licens på Logic för PC, och det hjälpte ju iallafall inte (Kanske för att det bara är typ jag och en handfull till som köpte det till PC?)
Dock inte samma version som jag använder idag, har en licens för V 4.x.x Skulle uppdatera den när butiken sa till mig att vänta med det ett tag (tack för det iallafall, skulle ha varit surt att köpa version 5 ett par veckor innan det lades ner.)
Så är det med det. Annars har jag inga betänkligheter med att gå förbi krångliga hårdvaru elller mjukvarulås på saker jag har köpt. Kommer ni ihåg Logics tjat om att den ville ha skivan då och då? (Vart fasiken la jag den där skivan nu då? mitt i en session aldrig annars *suck)
Vissa lås krånglar såpass att man som användare blir sur till slut.

Citat:

skulle ha varit surt att köpa version 5 ett par veckor innan det lades ner

Var själv ruskigt nära att trilla dit. Som var tröttnade jag på att ringa och kolla om min uppdatering kommit en gång i veckan... Andreasson Musik har fortfarande inte hört av sej faktiskt

Heder åt musikaffärer som faktiskt hör av sej när prylarna kommit in... (går att räkna på två fingrar enligt min erfarnehet)

Citat:

Kommer ni ihåg Logics tjat om att den ville ha skivan då och då? (Vart fasiken la jag den där skivan nu då? mitt i en session aldrig annars *suck)

ReCycle är hyggligt jobbigt med det också. Använder det dessutom så sällan att det blir i princip varannan gång CD-j*veln måste fram.... Fast det kanske är borttaget i 2.1? Kan inte påminna mej om att den frågat efter uppdateringen...

Kopieringsskydd som bara drabbar lagliga användare borde tammefan förbjudas!

  • Medlem
  • 2004-10-01 22:16

Inte för att det är musikprogram men jag brukar faktiskt ladda ner nya .exe filer till spel jag köpt bara för att bli av med de irriterande "Stoppa in CD'n och försök igen" meddelanden. Jag verkligen _hatar_ att behöva köra med CD'n i, räcker det inte med att jag köpt spelet? Det fyller ju inte ens sin funktion när crack kommer ut i stort sett samtidigt som spelen. Tacka vet jag Reason som bara vill ha skivorna första gången man startar efter installation.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-01 22:19

Tacka mig för det! Bland annat Jag jobbade på PH när det begav sig och jag var mkt tydlig med att vi måste få ned antalet CD-växlingar för användarna vid systemuppdateringar osv. Innan 2.5 var det jobbigt.

Ursäktar om detta lät något stöddigt. Jag har druckit en smula... :hmmm: :eek:

Men jag ansvarade för supporten på Reason under ca 2 år.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-01 22:48

Då har vi pratas vid nån gång

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-10-01 22:55

Kul!

Hoppas jag var behjälplig, annars får jag ta något straff

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-02 10:37

Jag har licens för SX3, men kör en crackad SX2 på min laptop för att slippa släpa med (och förlora) dongeln. Det är säkert jättefel, men men ..

1
Bevaka tråden