Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pro Tools + PC

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som kör pro Tools till PC???

Är det så att jag måste köpa hårdvara (digi 001, 002 eller Mbox)
för att få skiten att funka??

Funkar det inte med ett M-Audio kort eller dylikt??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-17 13:04

Hela idén med ProTools är att man betalar för hårdvaran och får programvaran som en del av paketet. Det finns dock en gratisvariant som heter PT Free. Den funkar till Windows 98 och Mac OS 9. Skit är det i alla fall inte.

  • Medlem
  • 2004-09-19 02:33

Finns begangnade Audio Media III kort att köpa för under tusingen. Dom funkar med PT. Då får du inte många in och utgångar (stereo in / ut + spdif). Så vill du kunna spela in musik direkt och behöver fler I/O så är det nog minst digi 001 som gäller. Finns väl begangnat för typ 6000.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2004-09-19 02:40

Audiomedia III klarar bara upp till ProTools 6.1.1 på PC m XP.
http://www.digidesign.com/compato/xp/tb/

Går också och funderar lite på att byta upp mig...

Hur är det egentligen med PT på PC? Funkar de nya PT-korten bra med PC eller är det bara att bita i det randiga äpplet om man vill ta steget? Erfarenheter?

Och hur är den ordinarie mjukvaran? Har bara provat PT med Logic som ansikte. Jag föredrar dessutom Cubase men det går väl fortfarande inte?

Hejhopp!

Har kört Digi 001 under några års tid under Windows 98 SE på en PIII 500 MHz med 512 i minne. Fungerade klanderfritt förutom att man inte kunde köra alltför tunga pluggar på en och samma gång, men de då maximalt 24 spåren var det inga problem med.

Var i största allmänhet mycket nöjd med systemet förutom att jag inte riktigt gillade MIDI-hhanteringen i form av det begränsade grafiska interfacet (ser annorlunda ut idag). Körde från version 5.01 till och med 5.3 om jag minns rätt.

Superb ljudbehandling i programmet och kalasfina ingångar. Synkade kalas och mycket liten latency. Idag finnes både ASIO-drivisar och hela klabbet till PC vilket ska fungera även för andra program, tzp Cubase och Nuendo. Sålde dock kortet fö strax över ett år sedan så jag har inte haft anledning att prova. Funderar dock på en m-box till laptopen såsmåningom... Ljudbearbetningen i ProTools saknar jag nu när jag kör Cubase. Och just det där integreade audio/midi allt i ett känns fint och stabilt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-19 13:53

Har mididelen blivit bättre i och med 6.x förresten och har någon testat hur ReWire 2-stödet känns? En beggad Digi 002 för 6000 låter ju hur bra som helst... Både som hyfsat klipp och ljudmässigt...

Beggad 001:a blir det nog. Med tanke på vad en 002:a kostar Var på visningen av 6.0 i Malmö, men fick inte se så mzcket av MIDI-delen där, men jag antar att den blivit smidigare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-09-19 16:20

Mmm. Jag är grymt sugen. Måste ha något som funkar smidigt att spela in med & behöver programvara också. Det får bli en mbox, annonserade efter 002 på kul.

Sawtooth: Senast jag pratade med Avid så rekommenderar de numera PC iallafall för TDM systemen. Förmodligen som en anpassning till det faktum att Avids redigeringar nuförtiden nästan uteslutande levereras på PC.

Å andra sidan så rekommenderar de flesta användare att man kör på Mac. Förmodligen för att de alltid har gjort det och för att det har funkat.

Slutsats: Det är som äpplen och päron ( ) Förmodligen funkar vilket som.

Hoj!
/Rob

digi001

Tjena... Har kört digi001 i windows 98se ett tag men undrar om skulle få större fördelar av att byta till xp... tycker 98se kraschar så jävla ofta... någon som har en aning om vad programvaran kostar? för protools le 5.01 verkar inte gå att uppgradera... sen undrar jag om man kan använda plugginsen i xp versionen? skulle uppskatta om någon har koll...

thanx..

  • Medlem
  • 2004-11-23 22:23

Det skumma är ju att man inte har så mycket videomöjligheter om man kör på Pc, om man inte köper till dvtoolkit. Eller har det också ändrats i Pt6 och Xp ?

Lucas: Tror faktiskt det har blivit lite bättre. Ska kunna köra AVI-filer nu i alla fall, men jag har aldrig testat - och för den delen hoppade jag av tåget redan innan XP-support och version 6...

fat freddy: Kan inte tänka mig att du inte skulle kunna uppdatera din 5.01. Kolla med en aukturiserad försäljare - kan hända att du får köpa flera steg, men en uppgradeing brukar ligga runt 500-lappen. Om inget annat kan du förstås kolla in digidesigns hemsida...

1
Bevaka tråden