Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ljudediterare för samplingar

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-06-16 10:32

Hej

Är det någon som har några bra tips på någon ljudediterare som jag kan använda för att klippa samplingar i, så att jag slipper slita på alla parameterrattar så mycket och spara lite tid.
Jag har logic 7 nu...men det är verkligen så bökigt att klippa ljud i det(har även bara haft det någon månad men det känns verkligen hopplöst när det kommer till att klippa samplingar) utan det progrrammet använder jag när jag arrangerar låtar.

det här är ett program jag kollat in, någon som har någon erfarenhet av detta program?
http://www.i3net.it/Products/dspQuattro/Asp/Index_EN.asp?Language=EN

Vet ni dessutom något program till mac som kan konvertera filer till akai format? det är till min mpc2000xl men jag antar att det är vanligt akai format

Tack på förhand för era svar.
/gustav

  • Medlem
  • 2005-06-16 10:44

Har du kollat in gratisalternativet Audacity? http://audacity.sourceforge.net/
Vet dock inte om det fixar Akai-biten.

  • Medlem
  • 2005-06-16 16:07

Jag tycker Cool Edit är kanon. Har kört det i 6-7 år vid det här laget...

DSP Quattro har jag bara hört bra om, men jag har inte provat det själv. Testa Audacity och se vad du tycker - själv tycker jag det är aningens kraschbenäget och omacigt, men för priset kan man ju inte klaga.

sure, MPC2kXL föredrar ju SND-akai
men WAV funkar ju, det ska väl inte vara ngt probs att få ljuden till detta format på MACsmacken?

...sen kan man ju ev konvertera wav-»snd på MPCn i efterhand (alltså spara PGM with SND om du vill att den senare ska ladda grejjerna snabbare... då konverteras WAV till SND och sen kan man deleta wavarna som kommer ligga dubbelt, ja bara en tanke...

  • Medlem
  • 2005-06-16 22:04

oj! tack för alla bra svar. jag laddar ner audacity nu.
ska även prova demot till DSP quattro..såg att på demot kunde man använda allt som vanligt..fast inte spara..så jag skall undersöka om jag kan suga på demot tills jag tar mig råd .)

tack än en gång

  • Medlem
  • 2005-06-17 09:01

Efter att ha provat DSP quattros demo och audacity så lutar det nog ändå mot DSP quattro...det kändes som att den var som gjord för att editera sampels med..och programmet var inte så otrolgit dyrt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-06-17 09:12

Kallback: Är inte AIFF bättre än WAV iom att AIFF kan innehålla loop-punkter och dylikt?
Min Kurre käkar AIFF-filer, och då kan jag loopa dem själv i Wavelab (jag kör Windows) och fixa till innan jag sparar och trycker över till Kurren.

.wav kan innehålla loop-punkter osv

1
Bevaka tråden