Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bärbar musikdator.

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag är rätt ny med det här med musik så jag behöver lite tipps.
Jag har tänkt köpa en bärbar dator så det blir lättare att spela live.
Det jag kommer göra med datorn är att använda mig av reason och hårdvarusynth.
Någon som har bra tipps.
Länkar uppskattas

Mvh Fredde

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-08-29 19:54

[center]
tjena fredde serru här va:

a p p l e . m a c i n t o s h . p o w e r b o o k . 1 5 "

www.apple.com/se/powerbook[/center]

  • Oregistrerad
  • 2005-08-29 20:06

Hmmm hur kunde jag veta att detta skulle vänta när jag såg att du gjort ett inlägg... HEHE

Förutom 1.67ghz professor så har denna modell dessutom bakbelyst tangentbord, något som 12" inte har ... hehe (har precis bestämt mig för att det fick bli en 12" iaf) ...

---

"du är aldrig tuffare än steve jobs"

Jag tar och kapar tråden lite, när Powerbook är på tapeten.

Hur långt räcker en 1,5GHz till Reason 3.0?

Behöver en liten, smidig laptop, och en 12" PB känns helrätt, men jag vill ju gärna kunna köra på med Reason utan att snåla på modulerna. Brukar iofs sällan använda mer än hälften av CPU:n i min stationära 2,4GHz P4.

Ursprungligen av Katsuragi:

Jag tar och kapar tråden lite, när Powerbook är på tapeten.

Hur långt räcker en 1,5GHz till Reason 3.0?

Faktiskt över förväntan... Förutom att visa Combinator-patchar suger musten ur den om man kör ett gäng (4<). I övrigt så tuffar den på som vanligt. Du får komma på studiobesök och kolla...

Kör PB 1,5Ghz 15" med 512 RAM och 4200 rpm-disk, fast alla samplingar och refills ligger på extern disk via FW800. Ska dock uppgradera minne och byta hårddisk till en 7200-varvare så snart plånboken ler igen.

Ursprungligen av lappalainen:

Faktiskt över förväntan... Förutom att visa Combinator-patchar suger musten ur den om man kör ett gäng (4<). I övrigt så tuffar den på som vanligt. Du får komma på studiobesök och kolla...

Kör PB 1,5Ghz 15" med 512 RAM och 4200 rpm-disk, fast alla samplingar och refills ligger på extern disk via FW800. Ska dock uppgradera minne och byta hårddisk till en 7200-varvare så snart plånboken ler igen.

Hmm, låter ju ganska bra. Verkar som de kommer med 5400rpm-diskar nu också.

En liten fråga till; hur mycket låter den egentligen?

Alla fläktar antar jag går igång efter några timmars musicerande?

  • Medlem
  • 2005-09-01 20:49
Ursprungligen av Katsuragi:

hur mycket låter den egentligen?

Nuvarande PB 12" (Rev D) är nog inget att rekommendera om man störs av fläktljud. På min(1,5 Ghz, 512 MB, 100 GB 5400 rpm hd) är fläkten ständigt på vid ca 3600 rpm - då hörs dock bara ett svagt sus. Men när fläkten då & då når 6000 rpm blir det mer utav ett vinande och det är ganska tröttsamt i längden. Vid ett tillfälle har den varit upp vid 8000 rpm och då hörs det rätt rejält. Antar att jag är bortskämd efter 4 år med den knäpptysta och n å g o t svalare PB G3 (500 Mhz). PB 12" är liten och mycket portabel med schysst batteritid på 4,5 timmar, men det är trångt i den och speciellt på sommaren blir det hett. Gör man sen å andra sidan pumpande kompressortechno är man möjligen inte så störd av fläktsurr?

Reason 3 funkar prima! Fick lite konstiga "hopp" i ljudet med 3.0 men 3.0.4 funkar precis så oklanderligt som Reason brukar göra. Jag har sällan mer än 20-30% cpu-belastning, men sen så är jag ju också minimalist i själ & hjärta...

Sambons PB 12" (Rev C) är däremot tyst och beskedlig, men hon har inga 8 timmars sessions vid sin heller! (elpiano + midi = cpu-snällt)

/avart
(som väntar otåligt på den 20 september och PB 17"`s nästa utförande)

Ursprungligen av avart:

Nuvarande PB 12" (Rev D) är nog inget att rekommendera om man störs av fläktljud. ... Gör man sen å andra sidan pumpande kompressortechno är man möjligen inte så störd av fläktsurr?

Argh! Fläktljud driver mig till vansinne.

Har faktiskt en laptop redan som vore alldeles utmärkt om det inte vore för just fläktljudet. Tanken på att skaffa en Powerbook är sprungen just ur behovet av en tyst dator, har tänkt ha den i princip överallt, i sängen, vid matbordet, på tåget osv. Då ska den banne mig vara tyst.

Har använt en 300MHz G3 PB en hel del, den var hemskt i de flesta anseenden, men den var iaf tyst.

Jahapp, vad ska man göra då?

  • Medlem
  • 2005-10-04 21:15
Ursprungligen av Katsuragi:

Argh! Fläktljud driver mig till vansinne.
Jahapp, vad ska man göra då?

Tja, säg det? Själv hoppar jag nog upp till störst och svalast (PB 17"), men det är ju inte mycket till alternativ om man vill ha så liten bärbar mac som möjligt. Kommande PB´s kan mycket väl vara svalare oavsett storlek, om nu Apple bara kunde ta och lansera dom nån gång...:mad:

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 13:20

Borde inte tillverkaren kunna svara på det? Dra iväg ett mail till dom vettja, det där är väl något som dom antagligen fått som fråga förut....

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

Tillverkaren av datorn eller mjukvaran?

Klart att Reason går att köra på en Powerbook, frågan är hur mycket den orkar med. Därför känns det vettigare att fråga någon som användare istället.

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 13:26

Absolut jag förstår hur du tänker, iaf, jag tänkte i första hand på propellerheads, det där är skärpta snubbar...

---

"du är aldrig tuffare än din sista hit"

  • Oregistrerad
  • 2005-09-01 13:34

På min ibook 12" 800mhz flyter reason 3 bra med många spår.

Klart mycket sämre än 2.5 men helt klart dugligt.

Att fläkten går igång efter ett tag är inget jag direkt stör mig på. Visst låter den lite grann, men inte alls som frugans jumbojet till dator. Den varvar ur på 1:an när den ligger i viloläge. I 3 timmar. Med locket på.

Jahapp, då gäller det vara att hålla ut tills Apple håller sin nästa keynote, sägs vara stor risk att de gör någon liten uppgradering på kraftböckerna.

lappen: Ett litet tips.. ha inte igång laptops med locket på! De brukar inte vara anpassade för sådan körning.. uppstår lätt värmeproblem som gör att t.ex. hårddiskar tröttnar snabbt osv.

Volle... Jo, jag vet, och det är ju därför fläktarna på den drar igång som en raket efter ett tag. Illa implementerat är väl det minsta. Man tycker ju att viloläge på en PC och en Mac inte borde vara någon skillnad sinsemellan, men det är som sagt ljusår ifrån varandra. Men, nu var det ju inte det det handlade om...

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2005-09-02 09:13

ASUS har trevliga, tysta maskiner...

...vi har bra priser...

  • Medlem
  • 2005-09-02 10:23

Zwopper: Vill ni hyra reklamplats på 99musik?

Katten: Alltså, bara ett klargörande: Vid tung flashgrafik, hårt nyttjande av cpu-hungriga syntar/pluggar/renderingsprocesser... då går fläkten igång. Men, och det är ett stort Men: Den låter inte på långa vägar lika mycket som t.ex en Fujitsu-Siemens med P4-processor. Tror inte att du behöver måla fan på väggen riktigt än.

Å sorry dr_pain för att vi kapat tråden. Men å andra sidan är det kanske ändå värdefulla tankar som du kan ta åt dig av i ditt betänkande.

1
Bevaka tråden