Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken kombination?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 17:19

Sitter och väger mellan två st laptops, den ena mera processor och billigare.
Den andra mera ram och snabbare hårddisk, men lite dyrare.

Vilken av dessa laptops hade ni valt?:

1: 2.0ghz Pentium M, 1024mb ram (2x 512mb ddr2), 60gb 4200rpm hårddisk.

2: 1.86ghz Pentium M, 1280mb ram (1x256 + 1x 1gb ddr2), 60gb 7200rpm hårddisk. alt. 2 kostar dock ca 700:- mera.

Övrigt är konstruktionen samma!

Kommer använda datorn till Ableton Live 5, kör mestadels VSTi och vst-fx.

Väger ram och hårddisk på alternativ 2 upp i prestanda jämfört med alternativ 1?

  • Medlem
  • 2005-10-12 17:29

Helt säker på att 2:an är mest intressant.

Den "något" snabbare processorn i 1.an, äts upp av den bättre prestandan i 2:an.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-12 17:31

men en snabb hd är en snabb hd...

  • Medlem
  • 2005-10-12 17:31

Minne kan du ju stoppa i efter behov.. svårare med cpu på bärbart.
slö hårddisk på den med mer cpu.

Minnet tror jag inte gör så stor skillnad, men 7200rpm hårddisk piskar stjärten på den andra...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 18:43

18db: slö hårddisk på den med bra cpu = för dyrt...

Så det är inte så aktuellt... vore väl så fall om man köpte bra cpu först, sen längre fram snabbare hd, men mja... lär inte bli av då om jag känner mig rätt...

Vill ha allt nu, i ett färdigt paket...

Jag beställde precis en ny pc-laptop.. med lång garanti.. tröttnat på att hela tiden få reparera skiten (just nu så sitter jag här med tre trasiga laptops).

Vad för burkar är det du funderar på? Själv så har jag iofs mest jagat burkar främst med hög upplösning, snabba minnen osv. Jag hade utan tvekan hellre valt 2:an.

http://www.notebookreview.com/price/default.asp <- bra sida för att läsa om vad folk tycker om massor av olika laptops

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-10-13 00:19

Utan tvekan paket 2. Snabbare hårddisk + mer minne. 2.0Ghz och 1.84Ghz märker du ingen skillnad mellan, men en 4200rpm hårddisk är slö som attan, 7200 är standard i stationära datorer idag och snabbt så det räcker.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2005-10-13 00:26

Paket 2 helt klart för min del. Min laptop har snart 1 år på nacken, köpte min strax innnan jul, och det man önskar mest nu är mer RAM i den. Betalade extra för en snabbare hårdisk vilket också lönat sig. När man spelar ute så är det gitarristerna som tar längst tid på sig med stämning av gitarrer osv. I snitt tar det 6-8 sekunder från att stänga ned och ladda upp ett projekt i Ableton Live 4 med audiospår och kanske 1 eller 2 tunga pluggar i.

1
Bevaka tråden