Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte spela in Reason i Pro Tools + följdfråga

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med Reason 3.0 och Pro Tools LE (Mbox 2). Kan styra Reason via MIDI från Pro Tools och får in ljud via Rewire i Pro Tools. Men så fort jag ska spela in ljudet som kommer från Reason så blir det tyst, ett rakt streck på Pro Tools-kanalerna. Sätter jag på Record Enable på kanalerna i Pro Tools så ser jag hur ljudet går in på valda kanaler, men när jag kör igång inspelningen så blir det helt dött.

Följdfråga:
Faktiskt så beter sig Pro Tools tvärtom mot när jag spelar in t ex en hårdvarusynth via Line-ingångarna. När jag armerar (Record Enable) kanalen så ser det ut som om det inte kommer in nåt ljud på kanalen, men när jag kör igång inspelningen så spelas ljudet in. Problemet är att jag då inte kan ställa in en vettig ingångsnivå innan jag spelar in.

Vad göra?

Vet inte om det är något som ska åtgärdas i Reason eller i Pro Tools, så jag postar frågan under båda rubrikerna.

/Martin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-28 10:06

1. Posta aldrig en fråga två gånger.

2. Nåväl, detta är helt en fråga om ProTools; att ljudet kommer från Reason hör du ju redan. Är du hundra på att du spelar in de kanaler du tidigare hört? Kanske har du fler kanaler i inspelningsläge.

3. Vilket PT använder du, hur många kanaler audio har du? Kanske lättast att börja med två spår för L + R och prova dig fram tills du får in Reason-ljudet på de två, för att undvika förvirring?

Är det inspelnings eller uppspelningskanaler du kollar på?

1. Har raderat Reason-frågan.

2. OK. Pro Tools. Har förstökt spela in både en synthslinga som jag dragit in separat (från Rewire L,R) via en tredje Rewire-kanal, och det stereospår som kommer från Reason.

3. Har Pro Tools LE 7. Har just börjat med Reason, så det är inte mycket mer än en trummaskin och en synth som jag vill ta in som ljudspår i Pro Tools. Har alltså inte gått vilse bland kanaler.

Global Motion: Vad menar du med "inspelnings eller uppspelningskanaler"? Spelar in hårdvarusynthar och sång utan problem. Men det är mycket möjligt att det finns inställningar och alternativ i Pro Tools jag inte upptäckt ännu som behöver ändras för att jag ska kunna spela in från Reason.

Hmm skummt. Är det PC eller Mac?

Har en Power Book G4, har svårt att tänka mig att den är en del av problemet.

Testade nyss igen att spela in trummaskinen (Redrum) via Rewire L-R och det funkade inte. Mute:ar jag kanalerna för Rewire L-R så försvinner ljudet från trummaskinen, men tar jag bort Mute, armerar kanalerna (Record Enable) och spelar in, så kommer det inte in nåt ljud på kanalerna. Trummaskinen hörs som den ska under inspelning, men inget ljud spelas in.

Kan verkligen inte fatta vad det är jag gör fel. Sliter snart mitt hår som matadoren i Ferdinand... och det vore ju synd.

...för jag ska väl ta in ljud från Reason via Insert i Pro Tools, och inte som Input?
I vilket fall så är det den enda möjliga vägen. De enda Input-möjligheterna som finns är via ljudkortet, och jag ska väl inte behöva köra ut Reason via monitorutgångarna för att sen ta in dom via Mboxens Inputs?

Både antalet Reason och Pro Tools-kanaler är just nu på ett minimum.
Och det är L+R som kommer in i Pro Tools. I Reason-racket går trummaskinen in i två kanaler på mixern och mixerns Master Out går till kanal 1 och 2 på Hadware Interface. I Pro Tools tar jag in de två kanalerna via Insert- Plug In - Instrument - Reason.

Testade även att dra en Subtractor till kanal 3 i Hardware Interface. Då fick jag den separerad från trummaskinen i Pro Tools, men inte gick den att spela in inte!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-28 11:34

Helt oväsentligt...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-28 11:39

Japp, det vore ju synd. Menade inte antalet kanaler i Reason utan i PT. Kör du verkligen in L + R Mix från Reason i PT? Hur ser reasonracket ut; kopplat allt till reasons mixer och sedan denna till hardware interface, vilka kanaler där? Allt detta ska verkligen vara en baggis... men det är ju lätt att cykla när man kan det...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-28 11:46

Nej, är programmet verkligen rewirat ska det ju finnas tillgängligt... inserts låter skumt. Måste ju så klart finnas bland inputs... jag kan inte PT7... rewire inputs då? Vad säger PT7-manualen? Sök bara på just denna sak... typ "recording Reason into ProTools".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-28 11:52

Den drar du förvisso bäst till mixern men det låter som om du gör helt rätt i Reason annars. Nej, kolla som sagt upp det där med PT7 och hur det beter sig för att spela in. Finns ingen tryckt manual så finns det garanterat PDF-filer i PT-mappen. Du kan ju testa om programmet har ngn bra hjälpfunktion också.

OK. Ska ge mig av nu, men det är väl bäst att kolla genom Pro Tools- handboken ordentligt.

Tack

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-28 11:55

Jagtror inte du ska ta in dom via inserts, har för mig att man väljder dom som en ingång..... Ev ta dom på en auxinputkanal och vidare till en buss och spela in buss på kanalen....

Har tyvärr inte reason adapted instalerat..

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-12-28 11:57

Jo, och testa byta mellan auto input monitor och input only monitor under operations, då får du in ljud hela tiuden eller bara när man recar...

Att sätta dem som insert är väl korrekt? Så gjorde alltid vi när vi satt med Reason och ProTools i studion. Nu använde vi inte v7, men principen bör inte ha förändrats. Vad det gäller inspelning av Reasons ljud in i PT för att kunna redigare som en ljudfil så är nog enda alternativet att bounca det.

Har du läst Propellerheads guide? Läs nedersta stycket. Där står om att bounca Reasons ljud i PT. Där står även om att routa ljudet till PTs mixer.
http://www.propellerheads.se/support/reason/rewire/index.cfm?fuseaction=get_article&article=protools61

Fixat!
Jag tog in Reason via Inserts på två Aux-kanaler, sen bussade jag dom vidare till två monokanaler som jag kan spela in på.

Tack enapa. Jag skickar en fruktkorg.

/Martin

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-28 15:49

Kul! Skitbra! ...och själv börjar jag bli ruggigt nyfiken på ProTools... måste verkligen lära mig det mer. Bara lekt med PT Free och stora PT ett par gånger innan.

1
Bevaka tråden