Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljuddämpande datorskåp.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-16 18:58

Hej!

En surrande dator i sånginspelningen är säkert ett problem vi alla har stött på.
Jag tröttnade på min surrande dator och började leta efter något bra sätt att dämpa ljudet från den.

Efter en del sökande efter tips på ljudisolering hittade jag en byggbeskrivning i Musikermagasinet.

http://www.musikermagasinet.com/bilder/pdf/MM_12_02_Mekano.pdf
http://www.musikermagasinet.com/bilder/pdf/MM_01_03_Mekano3.pdf

Jag utgick från den men gjorde skåpet på mitt eget sätt.

Kolla in det här:

http://www.minhembio.com/eviltwin/34421/

Ta en titt, kommentera gärna här!

/seb

tjusigt!
törs du köra den utan termometer?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-01-16 19:25

Snyggt..
BTW...länkarna till PDF:erna fungerar inte...

  • Oregistrerad
  • 2006-01-16 20:47

eskimo: Jodå. men jag har Speedfan igång oftast. Ett monitorprogram alltså.
Men BIOS ropar på hjälp när cpu når 50 grader och det har inte hänt än.
Har dock inte kört nått grövre projekt med mycket VST-pluggar än.
Så det återstår att se.

lasselu: Funkar inte länkarna? wtf! ska kolla upp det.

/seb

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-01-16 21:03

Snyggt jobb måste jag säga! Imponerande!

D.

Snyggt... Håller också precis på med en sån pryl Hos mina föräldrar... Som bor 10 mil bort

  • Oregistrerad
  • 2006-01-16 22:21

Dee: Tack! Alltid kul när folk roser ens hantverk!

deadbeat: Jasså? coolt. behöver du kunskapsutbyte så fråga på. Jag hjälper gärna till så gott jag kan.

/seb

BTW: Länkarna till musikermagasinets sida är nu i fungerande skick.

Shysst! Ser ju riktigt proffsigt ut. Kanske tittar jag på ditt projekt någon gång i framtiden när jag behöver bygga dämplåda. Det enda som saknas är ljuddämpning fram på luckan och en lite snyggare färg. Hade jag inte haft en stor garderob för mina datorer så hade jag börjat bygga sånna här skåp redan imorgon!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 00:04

zeblar: Kul att du gillar bygget. Tanken är att jag ska använda skåpet som ena delen av mitt skrivbord sen, sätta en bordsskiva på och ha ben i andra änden. Är sugen på att tapetsera sidorna i nån schysst 70-talstapet sen. Få lite mera personlig prägel på det. Men det är senare projekt.

/seb

  • Medlem
  • 2006-01-17 04:27

Tjusigt! Det var jag som skrev artiklarna i MM som du refererar till, ett antal år sedan nu. Kul att de fortfarande inspirerar

Hej!
Fint bygge, ser ut att ha tagit en stund att bygga...

Jag har ett ljudämpskåp (ej hembyggt) till salu för 500:- om någon är intresserad.
Det finns i centala stockholm och skickas ej.
Bra grejer, har stått i en studio på SR.

PM:a.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-17 12:28

Finfint gjort!

  • Oregistrerad
  • 2006-01-17 17:45

Bird: Aha! Coolt. Fast originalkonstruktionen, med bara rören, testade jag först, men fick för hög temperatur i skåpet, så jag kom på det geniala att leda in luften framifrån så att man får ett luftdrag genom datorn. Funkar mycket bättre.

daniel303: Nja, det tog en dag. 9 timmar. Men jag har byggt det en gång innan, fast med originalkonstruktionen som jag refererar till ovan. Har man bara allt uttänkt innan så går det hyffsat snabbt att få ihop det. Såvida man inte har tummen mitt i handen.

PF: Tack.

  • Medlem
  • 2006-01-17 20:09
Ursprungligen av seb:

Fast originalkonstruktionen, med bara rören, testade jag först, men fick för hög temperatur i skåpet, så jag kom på det geniala att leda in luften framifrån så att man får ett luftdrag genom datorn. Funkar mycket bättre.

Det kan jag tänka mig. Artikeln är halvt om halvt en efterhandskonstruktion, jag byggde skåpet 2001 för att passa min dåvarande Mac G3 som cirkulerar luften uppe och nere på baksidan. Numera har jag en G4 Dual i skåpet och där hämtas mycket av luften framifrån så jag har fått modifiera skåpet en del. Om jag hade skrivit artikeln idag så hade jag ändrat en del i den, främst då lösningen med inluft.

1
Bevaka tråden