Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad vill ni se i mjukvara ifrån tillverkarna 2006?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inspirerad av "Gnuttens" tråd, så kan vi väl spåna mjukvara i denna tråden. Såsom vad vill du ha som uppdatering i Cubase, Reason, Live etc etc etc....

Jag drömmer så smått om ett "större" mixerbord i Reason. Med fler effektreturer, bussar och fler band i EQ´n.
Iof, så kan man ju göra egna "presets" och kors/tvärskoppla så man får in detta i sin setup. Nu med den nya Combinatorn odyl. Men ändå...

P.s; om nån moderater tycker att tråden är "onödig", och känns inbakad i redan startad tråd av Gnutten, så ber jag om ursäkt, och så tar vi bort´na.

Alesis borde släppa ION och Micron som VSTi.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2006-01-26 11:08

Det hade varit trevligt om man kunde sjunga rakt in i reason.

Ursprungligen av Pidda:

Det hade varit trevligt om man kunde sjunga rakt in i reason.

Ja, faktist. Line/Mic interface. Utan att mickla/koppla via annat externt program. Hade liksom varit über att slussa externa synthar genom filter/mixer.

Jag vill se Live 6 med bättre automation, bättre prestanda, mer svängfunktioner och förbättrad time/pitchshift.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-26 11:16
Citat:

Det hade varit trevligt om man kunde sjunga rakt in i reason.

Samma sak hade varit trevligt i Renoise. Skulle också vilja se ett scriptspråk i Renoise, samt att man skulle kunna styra VST-effekterna via MIDI, alltså note-on:s och så vidare.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-26 11:25

Audio in och MIDI out i Reason tack! (något man har väntat på i flera år nu)...

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2006-01-26 13:16
Ursprungligen av PF:

Audio in och MIDI out i Reason tack! (något man har väntat på i flera år nu)...

Hur fungerar det?
Att man i princip kan importera en befintlig låt och exportera den som midi?
Hur skulle det då bli med alla de olika instrumenten, en enda gröt eller?

En riktig sequencer i Reason.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2006-01-26 12:56

Waldorf Wave och FS1R som VSTi...
Mjukvarutillverkare som vågar göra emuleringar av gammal hårdvara utan att göra ett oanvändbart gränssnitt...ja, jag riktar mig till er Arturia...

Jag vill att SIR kommer i ny gratis version utan fördröjning.

Jag vill ha AK.SYS till Akai mpc2500.
Det räknas väl som mjukvara tror jag.

  • Medlem
  • 2006-01-26 14:46

VST i Reason, duh.. En fet analogstyle synth som inte är sönderoptimerad. Ableton live-style zoom i sequencern. Tabs för automation-tracksen. (<- ed: detta gäller såklart också Reason)

Jag gillar Reasons sequencer.. Real basic, men den har verkligen sina sidor.

Cubase 1.0 från 1989 var en basic sequencer. Den var dock 10 gånger modernare än Reason 3.0 från 2005. Ett vettigt drum edit läge skulle duga till att börja med.

VST i Reason känns dumt, då tappar man ju meningen med programmet, att det ska vara resurssnålt och riktigt optimerat.

Instämmer med Dalle. Ingen VST i Reason tack;)

  • Medlem
  • 2006-01-26 15:40

Äh, inget som tvingar en att använda VST/inget som säger att VST's är dåligt optimerat/etc.

Drum edit-läge i reason? hehe.. redrum är inte tillräckligt mycket drum edit eller?

Själv så vill jag se en ordentligt uppdaterad five12 numerology

Stöd för dualcore.

  • Medlem
  • 2006-01-26 16:14

Bättre sequencerkontroll för redrum och matrix etc vore ju jä-veligt bra.

Vill ha Melodyne integrerat i Cubase SX.
(Jag vet, DP har det. Men jag har ingen Mac ju)

Också vill jag ha bättre gränssnitt rent generellt. Sluta försök se ut som gammal hårdvara nån j*vla gång!

  • Medlem
  • 2006-01-27 09:01

Håller med encore, inspelning från extern källa vore riktigt trevligt i Renoise.

Bars and Pipes 2006 för PC/Mac.

Ursprungligen av Olle Truck:

Bars and Pipes 2006 för PC/Mac.

Källkoden släpptes för ett tag sedan och det talades om att porta det till nya plattformar, men det verkar ha gått i stå. Trevligt program annars, man kunde göra saker med det som det är svårt att göra i andra.

Ursprungligen av kallback:

Seq med:
- automatisk svängBölja\shuffle, ska gå att måla ut egna grooves över befintligt audioTrack
- fler dedikerade realtidsVerktyg med automatisering\parameterlock kring samplingsProcess & kranbrädeStöd [reverse\alternating\EG\loopLängd\loopPunkt\startPu nkt\slutPunkt\pitch\etc\etc

Överlag vore det vettigt med bättre integrering av hårda kontrollers och mjukvara. Mackie Control är ju ett steg på vägen, men att komma åt alla viktiga parametrar via reglar/rattar/osv vore ännu bättre.

Citat:

detta för linux

skaffa c++-bok och börja k(n)åda?

Seq med:
- automatisk svängBölja\shuffle, ska gå att måla ut egna grooves över befintligt audioTrack
- fler dedikerade realtidsVerktyg med automatisering\parameterlock kring samplingsProcess & kranbrädeStöd [reverse\alternating\EG\loopLängd\loopPunkt\startPunkt\slutPunkt\pitch\etc\etc

enkelt att med kranar kunna ställa start/slutPunkter i en sampling med förlyssning, vänder samplingen när EG attacken klingat ut med smygande nerpich och cutoff~värde under decay, ökar på resonans vid sustain och alternerar en kort loop mellan 2 punkter vid release samtidigt som det pan'ar i hörgervänster audiokanal som ett enkelt exempel - skulle må bättre då jag hatar möss!!

detta för linux

  • Medlem
  • 2006-01-27 02:34

nu börjar vi snacka kravspec kallback! å slutknorren, dett för linux...

Bars and Pipes hade inte varit helt fel... det var ett skadat program. kommer ihåg att jag satt och väntade i minuter ibland för att koppa 16 bars MIDI data på min amiga, 7 Mhz. då fick man ha tålamod...

1
Bevaka tråden